יש גם מי שנהנה מהמשבר: מכירות המזון נסקו ב-37% בחודש מרץ

לפי נתוני סטורנקסט, בגלל משבר הקורונה ועיתוי חג הפסח הציבור רכש במרץ 2020 מזון ומשקאות ב-1.2 מיליארד שקל יותר מאשר במרץ אשתקד

תורים עמוסים בכניסה לרשתות השיווק / צילום: איל יצהר, גלובס
תורים עמוסים בכניסה לרשתות השיווק / צילום: איל יצהר, גלובס

אפקט הקורונה השפיע לרעה על רוב ענפי המשק, אבל יש ענף אחד שנהנה ממנו: מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בחודש מרץ 2020 זינקו מכירות המזון והמשקאות בישראל ב-37.2% לסך מצרפי של 4.36 מיליארד שקל, כאשר כמעט כל היצרניות והיבואניות הגדולות רשמו גידול בשיעור דו-ספרתי ביחס לחודש מרץ אשתקד.

נזכיר כי ב-2020 וב-2019 חג פסח חל בחודש אפריל, ואולם לא רק הסגר הייחודי השנה הגביר את המכירות במרץ אלא גם המועד המדויק של פסח, שהשנה קרה בתחילת אפריל, ואילו בשנה שעברה הוא היה בסוף אפריל.

מניתוח נתוני סטורנקסט, שמתייחסים רק למכירות לציבור הרחב ולא כוללים את המכירות לגורמים מוסדיים, עולה כי בחודש מרץ 2020 רכש הציבור הרחב מזון ומשקאות בשווי של יותר מ-470 שקל לאדם, כאשר סך המכירות של מזון ומשקאות בחודש החולף היה גבוה ביותר מ-1.18 מיליארד שקל מהיקף מכירות המזון והמשקאות לציבור הרחב במרץ 2019. הודות לגידול האדיר במכירות במרץ צמח היקף מכירות המזון והמשקאות בישראל מתחילת השנה בשיעור חד גם כן של כ-14.3% לכ-10.6 מיליארד שקל בסיכום הרבעון הראשון של 2020.

לא כל היצרניות נהנו באותה מידה מהזינוק במכירות. מצד אחד ישנן ליימן שליסל ומאפיית אנג'ל, שגדלו בשיעור חד-ספרתי ביחס למרץ אשתקד. ניתן להעריך כי מה שהביא לאמור ביחס לשתי החברות הללו הוא עיתוי חג הפסח שחל השנה בתחילת אפריל.

בסיכום מרץ עולה כי חברת תנובה בניהולו של אייל מליס מכרה בהיקף של 584 מיליון שקל, גידול של 30% אל מול השנה המקבילה אשתקד. גם שטראוס ישראל בהובלת אייל דרור נהנתה מצמיחה בשיעור דומה של כ-31%, שהסתכם במכירות כספיות של 509 מיליון שקל.

הצמיחה של אסם, קבוצת המזון הישראלית בניהול אבי בן אסאייג הנמצאת בבעלות תאגיד נסטלה השווייצרי, המייצרת פסטה ומוצרים יבשים אחרים עליהם הציבור בישראל הסתער בשבועות האחרונים, הייתה בשיעורים מרשימים עוד יותר. אלה הגיעו לכ-42% מול מרץ אשתקד, והסתכמו ב-395 מיליון שקל.

גם החברה המרכזית, שבראשות יורם שגיא, הלוא היא קבוצת קוקה-קולה ישראל והבעלים של טרה, רשמה צמיחה של קרוב ל-21% בחודש מרץ מול החודש המקביל אשתקד, שהסתכמו בכ-243 מיליון שקל.

נטו, חברת המזון בניהולו של עמי גולדין, רשמה בחודש מרץ את הצמיחה המשמעותית ביותר מבין עשרת חברות המזון הגדולות. מנתוני סטורנקסט, אשר אינם כוללים את הבשר והדגים הטריים של החברה, עולה כי הגידול במכירות נטו עמד על 52% בהיקף של 179 מיליון שקל, מה שממצב אותה כספק החמישי בגודלו בשוק המזון הקמעונאי.

עם זאת, מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" מהחברה עולה כי בחודש מרץ הסתכמו מכירות הדגים והבשר הטריים של נטו בכ-93 מיליון שקל; כך שהמכירות הכוללות של נטו, כולל הבשר והדגים, הסתכמו בחודש מרץ בכ-272 מיליון שקל, גידול של 55% ביחס למרץ 2019.

אגב, מכירות נטו כולל בשר ודגים טריים הביאו אותה לנתח שוק של 6.1% - גבוה מנתח השוק של 5.6% שהיה לחברה המרכזית בחודש זה, על-פי חישובי סטורנקסט. עם זאת, בשקלול נתוני הרבעון הראשון כולו עולה כי החברה המרכזית עדיין מחזיקה בנתח שוק שגדול מזה של נטו - 5.8% לעומת 5.7% מכלל המכירות הקמעונאיות בשוק המזון והמשקאות. מכאן נראה שנטו עשויה להפוך עוד השנה לספק הרביעי בגודלו בישראל במזון ברשתות הסופרמרקטים.