דיווחים: אמזון תשעה את הפעילות בצרפת בעקבות פסיקה נגדה

בית משפט צרפתי החליט אתמול להגביל את משלוחי אמזון במדינה רק למוצרי מזון, היגיינה ורפואה, בשל חשש לבריאותם של העובדים במחסני החברה ובמרכזים הלוגיסטיים שלה • ביהמ"ש העניק לחברה 24 שעות למלא אחרי הפסיקה

עובדת של אמזון מפגינה נגד החברה / צילום: Bebeto Matthews, Associated Press
עובדת של אמזון מפגינה נגד החברה / צילום: Bebeto Matthews, Associated Press

למרות החשיבות ההולכת וגוברת של המסחר המקוון בזמני מגפת הקורונה ומחיר המניה המזנק שלה, ניצבת חברת אמזון בפני משבר משמעותי בצרפת ביממה האחרונה. בית משפט צרפתי החליט אתמול (ג') להגביל את משלוחי אמזון במדינה רק למוצרי מזון, היגיינה ורפואה, בשל חשש לבריאותם של העובדים במחסני החברה ובמרכזים הלוגיסטיים שלה. הוא העניק לה 24 שעות למלא אחרי הפסיקה. בתגובה, הודיעה החברה היום שהיא שוקלת להשעות לחלוטין את המשלוחים במדינה ו"להפסיק לספק שירות חשוב למיליוני בני אדם במדינה בזמנים אלה".

את ההחלטה להגביל את משלוחי אמזון בצרפת לפי שעה קיבל אתמול בית משפט צרפתי בנאנטר, מצפון לפאריס. הוא קיבל בכך את עתירתם של איגודי העובדים הצרפתיים המייצגים את עובדי אמזון. החברה האמריקאית ניסתה בעבר למנוע התאגדויות עובדים באירופה, ועמדה בפני ביקורת נוקבת במדינות אירופיות שונות על תנאי ההעסקה של העובדים האחראים לספק את הסחורה המוזמנת באופן מקוון.

האיגודים המייצגים את עובדי אמזון בצרפת הצהירו בפני בית המשפט כי החברה אינה דואגת מספיק לבריאותם של העובדים במשבר הקורונה, ואינה מספקת להם "תנאי בריאות נאותים". הם ציינו כי אחד מעובדי החברה נמצא בטיפול נמרץ, וכי אחרים נדבקו במחלה. בין השאר, דרשו ניקיונות ואמצעי חיטוי רבים יותר במחסנים, וגם בחדרי העובדים ושמירת המרווח הדרוש ביניהם במהלך העבודה.

כאמור, בית המשפט קיבל את עמדת איגודי העובדים, למרות שאמזון ציינה כי סיפקה לעובדים מסיכות וכי היא מודדת את הטמפרטורה בכניסה למתקנים הלוגיסטיים שלה. בית המשפט קבע כי החברה אמורה כעת לבצע בדיקה מקיפה של תנאי הבריאות לעובדים, ולבצע הערכת סיכונים בכל מתקניה, שילווו בהגברת צעדי הבטיחות וההיגיינה. עד שהדבר יבוצע לשביעות בית המשפט, תוכל החברה לשלוח רק את המוצרים שהוגדרו כחשובים. על כל יום שאינה מבצעת את הוראת בית המשפט, איימו הרשויות, תיקנס החברה במיליון אירו.

בתגובה הודיעה היום החברה כי משמעות הפסיקה עשויה להיות הפסקה מוחלטת של המשלוחים ברחבי המדינה. מסמך פנימי שהודלף לסוכנות הידיעות "רויטרס" הצהיר, כי אם העתירה תתקבל, החברה מתכוונת לסגור שישה מרכזים לוגיסטיים, בהם מועסקים כעשרת אלפים עובדים, החל ממחר (16 באפריל) ולפחות עד ה-20 באפריל. החברה תפנה לממשלת צרפת ותבקש סיוע כספי מהממשלה למימון משכורות העובדים בתקופה זו. ארגוני העובדים דיווחו לתקשורת הצרפתית כי עובדי אמזון כבר קיבלו הודעה כך שיהיו בחופשה בתשלום בחמשת הימים הבאים.

ברקע מתנהלת גם סערה ציבורית סביב פיטוריהם של שני עובדים של אמזון בצרפת, שהתריעו על תנאי העבודה הלקויים, לדבריהם, ועל סכנה להידבקות במתקני החברה. החברה האמריקאית הודיעה כי השניים פנו לתקשורת בניגוד לכללים האוסרים לעשות זאת ללא אישור מנהליהם, ולכן פוטרו, וכי הם "אינם חסינים מהדרישה למלא את הוראות החברה בנוגע להתנהלות מול התקשורת". החברה אמרה כי היא שוקלת את צעדיה והביעה "תמיהה" על החלטת בית המשפט.