גמזו: "אפשר לשחרר את הסגר בהדרגה תוך שמירה על ארבעה כללים"

מנכ"ל בית החולים איכילוב מביט על הדרך בה אוסטריה מתמודדת עם המגפה, סבור כי צריך לעשות לפחות 30,000 בדיקות ביום, ומדגיש כי "אם אין את ארבע היכולות האלה, אל תפתחו את הסגר"

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב / צילום: איל יצהר
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב / צילום: איל יצהר

"מערכת הבריאות ערוכה לקלוט חולים מונשמים נוספים רבים, ולכן אפשר להתחיל לשחרר את הסגר", כך אמר ל"גלובס" מנכ"ל בית החולים איכילוב, פרופ' רוני גמזו. השיחה נערכה זמן קצר לפני שמונה גמזו לאחראי על מערך בתי האבות. "אם נשחרר מעט, נעלה במספר המונשמים והמתים אבל לא נגיע לקיבולת המקסימלית של המערכת".

לשם השחרור, אומר גמזו, יש לוודא שניתן לשמור על ארבעה כללים. "הכלל הראשון הוא המשך 'שטיפת המוח' לאוכלוסייה לגבי צעדים מונעי הדבקה כגון שטיפת ידיים ומסכות, שמירה על מרחק של 2 מטר בעבודה, הימנעות מהתקהלויות והימנעות ממגע עם אוכלוסייה בסיכון.

"הכלל השני הוא בדיקות סקר, איתור חולים, בידוד החולים ומי שבא איתם במגע, וזאת במהירות רבה. אנחנו צריכים להגיע למצב שבו אפשר לעשות חקירה אפידמיולוגים מהירה מאוד ל-200-300 איש ביום.

"הכלל השלישי הוא התארגנות אחרת של כל מוסדות המדינה בכל מקום שבו יכול להיות פוטנציאל הדבקה מיוחד. למשל אם מדובר בתחבורה הציבורית שהיא למעשה התקהלות, אז צריך להפעיל אותה אחרת.

"והכלל הרביעי הוא להגן על האוכלוסיות החלשות. חשוב להיכנס לפרטי הפרטים בנושא הזה". וכך אכן עושה גמזו בימים אלה.

"במצב כזה, אפשר לסבול 100-200 נדבקים ביום. זה לא קרוב להקריס את המערכת", הוסיף גמזו. יש לציין כי קצב ההדבקה בימים האחרונים עדיין עמד על כ-400-500 ביום. "זה כמו ריקוד עם הווירוס, לשמור על רמה שאתה מסוגל לסבול".

גמזו מדגיש כי "אם אין את ארבע היכולות האלה, אז אל תפתחו. תחכו עוד שבוע, תוודאו שיש לנו באמת את כל הכלים, ואז תפתחו".

על איזו מדינה אתה מביט כדוגמה?

"על אוסטריה. הם נמצאים בערך שבוע לפנינו מבחינת התקדמות המגפה, האוכלוסייה דומה לשלנו ויש להם כ-6,000 חולים מאומתים עם רמת תמותה מעט גבוהה משלנו". השבוע אוסטריה הודיעה כי תחל בהקלות אבל תוך איום ב'ברקס' חזק במקרה שהמספרים יחלו לטפס.

כמה בדיקות צריך לעשות כדי שנדע האם המצב תחת שליטה?

"כמה שיותר. 30 אלף בדיקות זה מספר גבוה מאוד ביחס לאוכלוסייה, אבל זה מספר מצוין, וזה אפשרי. אנחנו היום בין המדינות הכי בודקות, אבל אפשר יותר".

בנוגע לשאלה אילו תרופות בפיתוח נראות מעניינות מהניסיון בשימוש בהן בביתה חולים, אמר גמזו: "השתמשנו בקלורקווין ולא התרשמנו שהוא אפקטיבי, וזו גם דעת המדענים היום. אני כרגע עוקב מקרוב ועוד לא רואה בשורה בשום תרופה שנמצאת בפיתוח".

גלו איך ההתנהגות שלכם תשפיע על התפשטות המגפה