אפקט הקורונה: כלכלת סין התכווצה בכמעט 7%

התמ"ג של סין לרבעון הראשון צנח ב-6.8% בהשוואה לשנת 2019 • צניחת התמ"ג מעלה חששות ברחבי העולם לירידות דומות

נשיא סין שי ג'ינגפינג מבקר באחד המחוזות הנגועים בנגיף הקורונה בסין / צילום: Liu Bin/Xinhua, Associated Press
נשיא סין שי ג'ינגפינג מבקר באחד המחוזות הנגועים בנגיף הקורונה בסין / צילום: Liu Bin/Xinhua, Associated Press

הכלכלה הסינית צנחה ב-6.8% בשלושת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה לאשתקד. מדובר בירידה הגדולה ביותר מאז שסין התחילה לדווח על התמ"ג שלה ב-1992. 

הירידה החדה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, מציעה רמז לעתיד לבוא במדינות בשאר העולם לאחר שמגפת הקורונה סגרה גבולות בין מדינות, עצרה פעילות עסקית ופגעה בשרשראות אספקה גלובליות. 

הירידה באה לאחר עלייה של 6% ברבעון האחרון של 2019, ולמרות הנפילה החדה, היא יותר טובה מהנפילה שצפו לה כלכלנים, שחשבו שהיא תרד ב-8.3%. 

תפוקת מפעלים ירדה ב-1.1%, מכירות קמעונאיות ירדו ב-15.8% - ירידה חדה לעומת הציפיות שחזו ירידה של 8%. השקעות נדל"ן ירדו ב-7.7% בהשוואה ל-2019, ומחירי הדיור ירדו ב-22.8%. 

עם זאת, כמה מספרים עוררו כמה תקווה: מספר המובטלים המתגוררים בערים, מספר שנשאר סביב 5% לאורך השנים אך עלה ל-6.2% בפברואר, ירד חזרה ל-5.9% בסוף מרץ. 

סין הייתה הנפגעת הראשונה מהנגיף, וכבר בינואר הייתה צריכה לסגור חלקים במדינה. כיום, המדינה מתחילה להקל בהגבלות באזורים מסוימים, אך בו זמנית גם מטילה הגבלות חדשות באזורים אחרים. הבעיה הגדולה של סין היא שרוב לקוחותיה ברחבי העולם סגורים בעקבות הנגיף, וככל הנראה שהביקוש יישאר נמוך גם בעתיד הנראה לעין.