טראמפ רומז: סין גרמה למגפת הקורונה בכוונה

כך אמר נשיא ארה"ב במהלך מסיבת העיתונאים היומית • "אם בסין היו אחראים ביודעין, אז בטוח שיהיו לכך השלכות" • עוד אמר טראמפ כי לסין יש הרבה יותר מתים מקורונה מאשר בארה"ב, וכי לסינים יש סיבות משלהם להסתיר את מספר המתים האמיתי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: טום ברנר, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: טום ברנר, רויטרס

נשיא ארה"ב שוב תוקף את סין. דונלד טראמפ, המקיים מסיבות עיתונאים מדי יום, במהלכן הוא מתדרך את ארה"ב לגבי ההתמודדות של הממשל עם מגפת הקורונה, אמר בהצהרה היומית כי קיים סיכוי שסין הפיצה במכוון את נגיף הקורונה בעולם.

"אם זו הייתה טעות, אז טעות היא טעות. אבל אם הם היו אחראים ביודעין, אז בטוח שיהיו לכך השלכות", אמר טראמפ. הוא לא פירט אילו פעולות ארצות-הברית עשויה לנקוט. "ניתן היה להפסיק את זה בסין לפני שזה התחיל, אך זה לא קרה וכל העולם סובל עכשיו בגלל זה", אמר טראמפ לכתבים.

"היחסים שלנו עם סין היו טובים עד הדבר הזה... האם אני כועס על סין? התשובה לכך יכולה להיות 'כן' אבל זה תלוי בשאלה האם זו הייתה טעות שיצאה משליטה בסין או שהנגיף הופץ במכוון. יש הבדל גדול בין שתי האופציות האלו", אמר הנשיא טראמפ, "בכל מקרה הם היו צריכים לתת לנו 'להיכנס'. אנחנו ביקשנו להיכנס לסין די בהתחלה והם לא נתנו לנו. אני חושב שהם היו נבוכים. אני חשוב שהם ידעו שזה משהו רע והיו נבוכים".

עוד אמר טראמפ כי לסין יש הרבה יותר מתים מקורונה מאשר בארה"ב. לדבריו, לסינים יש את הסיבות שלהם להסתיר את מספר המתים האמיתי. "סין היא מספר אחת במספר המתים, בהרבה. אנחנו אפילו לא קרובים. הם הרבה לפנינו בכל הנוגע למספר המתים. זה אפילו לא קרוב", אמר טראמפ, והפנה אצבע מאשימה כלפי התקשורת שמסתירה את העובדה הזו.

"אתם יודעים את זה, אני יודע את זה והם יודעים את זה", תקף טראמפ, אבל אתם (העיתונאים) לא רוצים לדווח על זה. למה? אתם תצטרכו להסביר את זה. יום אחד, אני אסביר את זה".

זו הייתה המהלומה המילולית האחרונה במלחמה שמנהל נשיא ארה"ב ובכירים נוספים בממשל נגד סין בחודשים האחרונים. ביום שישי אמר טראמפ כי גורמי המודיעין האמריקאים בודקים עכשיו האם נגיף הקורונה החל להתפשט לאחר תאונה במעבדה ביולוגית ביטחונית בסין. "אנחנו בוחנים את זה", אמר טראמפ לכתבים, "הרבה אנשים בוחנים את זה עכשיו - זה נראה הגיוני".

טראמפ לא הציג ראיות כלשהן שתומכות בתרחיש כזה. עוזרי הנשיא הדגישו כי עד כה אין שום מסקנות מהחקירה המתמשכת, ויש סיכוי לא קטן שלעולם לא יהיו מסקנות חותכות בנוגע לשאלה הזו.