בווהאן הודו שהשמיטו מקרי מוות רבים ומניין המתים עלה ב-50%

תושבים רבים בעיר, וכן מומחי מגיפות ומקורות ביון אמריקאיים, חשדו לפני כן שהרשויות בסין ניהלו רישום-חסר של הידבקויות ומקרי מוות

אצטדיון שהוסב למרכז אשפוז בווהאן, בחודש שעבר / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press
אצטדיון שהוסב למרכז אשפוז בווהאן, בחודש שעבר / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press

הרשויות בווהאן, העיר הסינית שבה החלה מגיפת הקורונה, העלו את מניין המתים המקומי ב-50%, והודו בכך בפומבי שהם השמיטו בעבר מקרי מוות רבים, כולל חולים שמתו בבתיהם.

מספר המתים שמיוחס לקוביד-19 שגורם נגיף קורונה החדש הועלה ב-1,290 ל-3,869, לפי הודעה של רשויות הבריאות בעיר שפורסמה בסוף השבוע בסוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינוואה.

תושבים רבים בעיר, וכן מומחי מגיפות ומקורות ביון אמריקאיים, חשדו לפני כן שהרשויות בסין ניהלו רישום-חסר של הידבקויות ומקרי מוות. הפקידים הסינים חזרו והגנו על אמינות הנתונים שלהם.

בראיון נפרד שפורסם בשינוואה אמר איש רשויות הבריאות בווהאן שהנתון עודכן ועכשיו הוא כולל גם אנשים שמתו בביתם. כמו כן, המטרה היתה לתקן טעויות בדיווחים של בתי חולים שכרעו תחת נטל השלבים המוקדמים של המגיפה. הוא הוסיף שהנתונים החדשים הושגו על ידי הצלבת מידע ממוסדות רפואיים ואחרים, כולל קרמטוריומים, בתי כלא ובתי אבות בסוף מרץ.

העדכון העלה את מניין המתים בסין מהנגיף ל-4,632. הוא בא אחרי דיווחים רבים בתקשורת הממלכתית על זינוק של מעל 50% במניין המתים בניו יורק סיטי, שעודכן ביום שלישי שעבר בעוד 3,700 מקרי מוות שלא אובחנו כחולי קורונה אך מניחים שמתו מהנגיף.

סין סיימה את הסגר של 76 יום על ווהאן במופע אורות מרהיב כאשר תושבים רבים יצאו מבתיהם לראשונה מזה שבועות רבים.

כמה תושבים קידמו בברכה את עדכון מניין המתים בעיר, ואילו אחרים הביעו ספיקות מתמשכים כלפי המניין הרשמי, וחששות מפני התפרצות נוספת בעקבות הקלת הסגר על העיר.

"אי אפשר שלא להאמין לזה - אבל גם אי אפשר להאמין לזה לגמרי", אמרה פנג קייהונג, מתנדבת בת 41 בבית החולים שיהא בעיר, שבו עובד גיסה.

היא אמרה שהיא חושבת שהמספר עודכן בגלל הלחצים של הממשלה המרכזית על הרשות המקומית שחששה לקחת אחריות על מות תושבי ווהאן. היא הוסיפה ש"המספר האמיתי צריך להיות גבוה עוד יותר".

וונג רוי, מורה בן 24, אמר שהוא הטיל ספק בנתון הרשמי הקודם והוא שמח שהוא עודכן. "זה מראה שהם מוכנים לבדוק את זה עד הסוף", הוא אמר. "הם לא היו חייבים לעשות את זה".

העדכון משך תשומת לב רחבה באתרי המדיה החברתית בסין, וכמה משתמשים הרימו גבה על כך שהתוספת היתה בדיוק 50%. "ממש צירוף מקרים", כתב אחד מהם בווייבו, אתר המיקרו-בלוגים הסיני דמוי טוויטר.

נציבות הבריאות הלאומית של סין לא הגיבה מיד לפניית העיתון לתגובה. במסיבת עיתונאים בווהאן ביום ה' שעבר, הכחיש פקיד בכרי בנציבות הזו שהרשויות בסין הפחיתו במתכוון את נתוני ההידבקויות או התמותה. "כל המידע שלנו פתוח ושקוף", אמר ג'ייאו יאהוי, סגן מנהל מחלקת הפיקוח הרפואי של הנציבות.

מהדיווח החדש לא ברור אם הוא כולל את המתים מתסמיני קוביד-19 שלא נבדקו ואושרו כחולים. כתה תושבים בעיר שקרוביהם מתו בנסיבות אלו אמרו שהם אינם מאמינים שמניין המתים החדש מדויק, כי אף גורם רשמי לא פנה אליהם כדי לבדוק מה קרה ליקירם.

ביניהם היתה וונג וונג'ון, שדודה בן 62 מת במרכז בידוד מאולתר ב-31 בינואר, יום אחרי שהוא נלקח אליו עם תסמינים, אך לא נבדק ולא אושר שמת מהמחלה. היא חושבת שמספר המתים עודכן בתגובה לביקורת של ארה"ב ולחצים בינלאומיים נוספים.