משרד הכלכלה מתכוון לקדם היטל היצף על יבוא מלט לישראל

שיעור ההיטל צפוי לגדול בעד 30%, דבר שיגרום להתייקרות משמעותית במלט המיובא • ההחלטה התקבלה לאחר שהתגלה כי בישראל נמכר מלט במחירים הנמוכים מהמחיר בארצות שבהם הוא מיוצר

מפעל המלט נשר / צילום: יונתן בלום
מפעל המלט נשר / צילום: יונתן בלום

הממונה על ההיטלים במשרד הכלכלה, דני טל, הודיע היום על כוונתו לקדם היטל היצף על יבוא מלט (צמנט פורטלנד אפור) לישראל. ההחלטה מגיעה אחרי חקירה ארוכה שבה נתגלה כי בישראל נמכר מלט במחירים הנמוכים מהמחיר בארצות שבהם הוא מיוצר. שיעור ההיטל למלט מתוצרת יוון צפוי לעלות ל-29.95% ולמלט מתוצרת טורקיה ל-17.25%.

החשש של משרד הכלכלה הוא שייבוא בהיצף עשוי בטווח הקצר להוביל לקריסת מפעלים ופיטורי עובדים, ובטווח הארוך לייקור משמעותי של המלט ופגיעה בתחרות. 

על פי הנוהל, הממונה על ההיטלים, מפרסם את עמדתו להתייחסות של כל הגורמים הרלוונטים וביניהם יצרני וגם יבואני המלט, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר. הזמן העומד לרשותם לתת את תגובתם הוא 14 ימים. לוועדה המייעצת לשר יש ארכת זמן של 45 ימים להגיש את המלצתה לשר הכלכלה.

שוק המלט בישראל נאמד בכ-10 מליון טונות בשנה עם גידול ממוצע של כ-3.5% בביקוש למלט ומוצריו מדי שנה. בארץ פועלים כיום שני מפעלי מלט, נשר (בעבר בבעלות קונצרן אי.די.בי והיום בבעלות לן בלווטניק), והר טוב (בבעלות משפחת וייל), המסוגלים לספק, ביחד, כ-70% מצרכי המלט של השוק המקומי. מאז שהשוק המקומי נפתח לתחרות, בשנת 2014, מחירי המלט בישראל ירדו בכ-30%. לפני כשנה, בעקבות תלונה שהגישו המפעלים המקומיים, ולאחר בדיקה שנערכה במשרד הכלכלה, נקבע שעל חלק מהמלט המיובא לישראל יוטל היטל מינימלי של 0.25%.

בפניה לשר הכלכלה טען עו"ד שטרום, המייצג את יבואנית המלט סימנט, בבעלות אסי שמלצר, סמי קצב ושלומי פוגל, כי "המשק הישראל בכלל וענף הנדל"ן בפרט מתמודד עם משבר אקוטי של נגיף הקורונה. משבר זה גורם לזעזועים יסודיים בכלכלת ישראל ובכך גם בשוק המלט. הביקוש למלט ירד באופן חד, הייבוא מירדן, שעמד על מיליון טון בשנה, נעצר כליל והיקף היבוא בכללותו הצטמצם". לדברי עו"ד שטרום, הפגיעה בענף אספקת המלט מועצמת עוד יותר מאחר שלחברת נשר התאפשר להמשיך בפעילות הרגילה, בעוד פעילות הייבוא מצויה תחת הגבלות המצמצמות אותה באופן מהותי.

מחברת סימנט נמסר בתגובה: "המלצת הממונה על היטלי סחר היא פרס למונופול נשר ותייקר ב-30% את מחיר המלט בישראל וכך תחזיר את ישראל לעולם שבו המחירים פה יקרים מכל מדינה אחרת, והמונופול של נשר שולט בשוק. את מס המונופולים הזה ישלמו צרכני הדירות בישראל, דווקא במצב שבו המשבר והמחירים יקרים מאי פעם. ההמלצה נשענת על נתונים בדויים וככל שהדבר מצער - היא הייתה צפויה לאור העמדה החריגה והמוזרה של הממונה שהופך את היוצרות - הוא פועל בעד המונופול והנצחתו וליבואנים שהורידו את מחירי המלט - הוא קורא חזירים. מדהים לראות את מדינת ישראל חוזרת לתקופה האפלה שבה מונופולים ניהלו את המשק וסימנט תיאבק בניסיון הזה בדיון בפני הוועדה והממשלה ועד לבית המשפט העליון, ככל שיהיה בכך צורך".

תגובת התאחדות התעשיינים: "זהו צעד נכון והכרחי, שמעיד על מצבה הקשה של תעשיית המלט המקומית, בשל יבוא בתנאים לא הוגנים ומנוגדים לכללי הסחר העולמיים. מפעל אחד כבר הפסיק לייצר, ואילו השני סגר את אחד מאתרי הייצור וצימצם פעילות. המשך מגמה זו תחסל לחלוטין את ייצור המלט בישראל.

"תמיד ובייחוד בימים אלו, המלצה זו מחדדת את הצורך בעצמאות תעשייתית ושמירה על היכולת האסטרטגית של ישראל לייצור מוצר חיוני כמלט. הדברים גם מקבלים משנה תוקף, על רקע העובדה שחלק משמעותי מיבוא המלט בהיצף הינו מתורכיה, אשר היחסים עמה אינם יציבים. תלות ביבוא מוצר חיוני ממדינה כזו, מהווה סכנה אסטרטגית.

החלטה זו גם תעביר מסר רחב יותר לתעשייה, האם הממשלה עומדת מאחורי הצהרותיה כי יש לשמור על עצמאות ייצורית בישראל. יש לציין כי זו הפעם השנייה אשר הדרג המקצועי במשרד הכלכלה והתעשייה ממליץ על הטלת היטלי היצף ואנו מקווים כי הפעם הממשלה תאמץ את ההחלטה".