"היקף העבודה המוגבל יכול להביא למיתון בשוק הנדל"ן": מינהל התכנון מתריע מפני השלכות משבר הקורונה

מזהיר מפני עצירת פרויקטי תשתית לאומיים, תוכנית מתאר ארציות, תוכניות מחוזיות ותוכניות כוללניות

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

מינהל התכנון, בראשותה של דלית זילבר, פרסם היום (ב') פנייה לשר האוצר משה כחלון, לראש מטה הדיור הלאומי זאב בילסקי, לסגן הממונה על התקציבים אריאל יוצר ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, המפרטת בצורה יסודית את השלכות הפגיעה בפעילות התכנון הלאומית כתוצאה ממשבר הקורונה. מנכ"לית מינהל התכנון קוראת בפנייתה זו להחזיר לעבודה שוטפת את העובדים הנמצאים בחופשה כפויה. 

■ ראשי מטה הדיור והוועדות המחוזיות קוראים להחזיר את כל עובדי מינהל התכנון לעבודה

החל מיום 22.03.2020 החל מינהל התכנון לפעול במתכונת מצומצמת (30% עובדים נדרשים). נוסח הפנייה מבהיר כי בנסיבות הנוכחיות לא יוכל מינהל התכנון לעמוד באתגרים המרכזיים העומדים בפניו ולא יצליח לבצע את היעדים שנקבעו לו לפי תוכנית העבודה המאושרת לשנת 2020. 

בנוסח ההודעה מובאים נתונים על ירידה חדה בפעילות מינהל התכנון בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. כך למשל, בשנת 2019 התקיימו בין התאריכים 15.3-15.4 במוסדות התכנון המחוזיים ובוותמ"ל 666 דיונים על 650 תוכניות, בעוד שהשנה התקיימו 284 דיונים על 270 תוכניות. בשנת 2019 אושרו בתקופה זו במוסדות התכנון המחוזיים ובוותמ"ל 229 תוכניות הכוללות 10,500 יחידות דיור, בעוד שהשנה אושרו 74 תוכניות הכוללות 1,800 יחידות דיור.

בהתאם לתוכנית העבודה לשנת 2020, היו אמורות להתאשר בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) כ-80,000 יחידות דיור. לאור המשבר הצפי לאישור יחידות דיור בסוף השנה עומד על כ-40,000 יחידות דיור בלבד (50%). בין התוכניות המשמעותיות שקידומן נפגע ניתן לציין את שדה דב - מתחם אשכול (4,844 יחידות דיור); לוד- צפון (5,600 יחידות דיור); הרצליה - מתחם צפוני (10,000 יחידות דיור); טמרה - דרום (5,269 יחידות דיור); אום אל פאחם-עארק אל שבאב (5,000 יחידות דיור); התחדשות עירונית - בת ים - מתחם שפרבר (1,120 יחידות דיור); התחדשות עירונית - חדרה-גבעת אולגה (1,148 יחידות דיור).

בין התוכניות המשמעותיות שבסמכות הוועדות המחוזיות, אשר קידומן נפגע, ניתן לציין את תוכניות הרכבת לקריית שמונה ומעפולה לג'נין, התחדשות עירונית סלע בית"ר בחדרה, שמורת טבע אלונים, שלוחה לנמל חיפה, אזור תעסוקה חדרה, תוכניות לאזורי תעסוקה בעיר בית שמש, מתחם צפוני בשכונת בריכות המלח באילת, תוכנית חוף התכלת הרצליה, תוכנית פי גלילות ברמת השרון, תוכנית לבית חולים אסף הרופא, תוכנית לבית חולים קפלן, תוכנית צפון גני תקווה ועוד. בנוסף, נפגע גם קידומן של תוכניות מתאר ארציות ותוכניות לתשתיות לאומיות. בין היתר אמור להיפגע פרויקט קידום המטרו, פרויקט התשתית הגדול ביותר שמתוכנן במדינת ישראל.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסכמת את רשימת הנזקים הפוטנציאליים בקריאה להגדיל את מצבת העובדים של מינהל התכנון: "היקף העבודה יישאר מוגבל ועלול בסופו של יום להביא לצמצום משמעותי של היצע הדיור, לפגיעה ביזמים ולהכניס למיתון את שוק הנדל"ן, אשר מוגדר לא אחת כ'קטר של המשק'. יצוין כי מינהל התכנון ערוך לעבודה מהבית של רוב גדול של העובדים ברוב מוחלט של הזמן וממשיך לשפר היערכות זו כל העת. גם עם הגדלת מכסת כוח-האדם החיוני נוכל להמשיך ולעמוד בהנחיות משרד הבריאות בדבר הגעת עובדים למשרד". 

עו"ד אבי פורטן, מנהל משותף של מחלקת הנדל"ן במשרד אגמון ושות' ולשעבר יועץ משפטי למינהל התכנון, מסר: "ביחד עם עו"ד אייל מאמו יזמנו פנייה של עורכי דין בכירים לשר האוצר ויו"ר מטה הדיור הלאומי, בדרישה לחדש לאלתר את דיוני מוסדות התכנון תוך שימוש בתקשורת מקוונת ולהחזיר לעבודה את עובדי מינהל התכנון שהינם עובדים חיוניים, שמהווים את הקטר של ענף הנדל"ן. על-מנת להדביק את הפערים שנוצרו, וכדי לנסות ולסייע להוציא את המשק מהמיתון שהוא נקלע אליו, אנו ממליצים לחוקק חקיקת חירום שתגדיל את סמכויות הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (וותמ"ל) וכן של הוועדות המקומיות, לרבות להאריך את תוקפו של 'חוק כחלון', המאפשר לוועדות מקומיות להוסיף עד 20% שטחי בנייה בהקלה, וכן להנחות את מוסדות התכנון לקבוע הוראות גמישות בתוכניות כדי להתמודד עם השינויים הצפויים בענף הנדל"ן בעקבות הקורונה".