אי.די.בי מנסה להרוויח זמן: מבקשת מברקת לדחות המועד למכירת 3.52% ממניות כלל ביטוח

לאחר שמניית כלל ביטוח זינקה בחודש האחרון, באי.די.בי מקווים כי דחייה של לפחות כמה חודשים במועד המכירה תאפשר התאוששות נוספת במחיר המניה וקבלת תמורה גבוהה יותר • התמורה המיועדת מהמכירה אמורה לשמש את אי.די.בי לפירעון חובות למחזיקי האג"ח שלה

ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רפי קוץ
ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רפי קוץ

חברת אי.די.בי ביקשה לאחרונה מד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, לדחות את המועד האחרון למכירת 3.52% ממניות כלל ביטוח , שחל בעוד כשבועיים (תחילת מאי). את הדברים מסרה הנהלת אי.די.בי באסיפת מחזיקי האג"ח שלה מסדרה י"ד, אולם הדגישה כי טרם קיבלה את תשובתו של הממונה, שעדיין בוחן את הנושא.

את הבקשה הגישה אי.די.בי בעקבות התפרצות נגיף הקורונה העולמי והירידות שנרשמו בבורסות העולם בעקבותיו. מניית כלל ביטוח איבדה מתחילת השנה כ-36% מערכה, וזאת למרות זינוק של 65% בחודש האחרון.

אי.די.בי מחזיקה כיום ב-8.51% ממניות כלל ביטוח, ששוויין הנוכחי עומד על כ-190 מיליון שקל. על פי מתווה שקבעה רשות שוק ההון והביטוח, נדרשת אי.די.בי להפחית את שיעור החזקתה במניות כלל ביטוח ללא יותר מ-4.99% עד תחילת חודש מאי.

עם זאת, באי.די.בי מאמינים כנראה כי דחייה של לפחות כמה חודשים במועד המכירה תאפשר התאוששות נוספת במחיר מניית כלל ביטוח וקבלת תמורה גבוהה יותר עבור המניות הנמכרות. יש לציין כי התמורה המיועדת אמורה לשמש את אי.די.בי לפירעון חובות למחזיקי האג"ח שלה, ומכאן חשיבות מכירת המניות בתנאים מיטביים.

לאי.די.בי חוב של כ-2.04 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה משלוש הסדרות (ט', י"ד, ט"ו), כאשר נכון לסוף מרץ השנה הציגה החברה ערך נכסי נקי שלילי של 1.2 מיליארד שקל ורמת מינוף (LTV) עצומה של 287%. בעקבות הנתונים הקשים והתרוקנות קופת המזומנים שלה, הצמידו רואי החשבון הערת עסק חי לדוחותיה הכספיים של אי.די.בי לסיכום 2019.

אתגרי פירעונות בספטמבר ובדצמבר

בחודש שעבר נדרשה אי.די.בי להזרמה של 12 מיליון שקל מבעל השליטה אדוארדו אלשטיין, כדי שתוכל לפרוע תשלום ריבית של 14 מיליון שקל למחזיקי אג"ח י"ד ו-ט"ו. כעת עומדת החברה בפני תשלומי ריבית לשלוש הסדרות של 36 מיליון שקל בסוף יוני, 14 מיליון שקל בסוף ספטמבר ו-34 מיליון שקל בסוף דצמבר.

עם זאת, האתגר העיקרי של אי.די.בי יהיה להביא מקורות לפירעונות קרן של 118 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ט"ו בסוף ספטמבר ושל 150 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ט' בסוף דצמבר. באסיפת המחזיקים שהתקיימה אתמול ציינו מנהלי אי.די.בי כי את התשלום בחודש יוני אמור לממן תשלום של כ-100 מיליון שקל שיתקבל עבור מכירת כרבע ממניות חברת הנדל"ן IDBG לידי נכסים ובניין.

עסקה זו טרם נחתמה ואף נדרשת לאישור בעלי מניות המיעוט של נכסים ובניין מאחר ומדובר בעסקת בעלי עניין (אלשטיין שולט גם בה), אולם להערכת בכירי אי.די.בי היא תיחתם, תאושר ותושלם בתוך חודשיים.

הסמנכ"ל והיועץ המשפטי של אי.די.בי, אהרון קאופמן, ציין אתמול כי אי.די.בי גם תקבל בתחילת ספטמבר הזרמה שנייה של 70 מיליון שקל מבעל השליטה אלשטיין, על פי הסיכום שנקבע עם מחזיקי האג"ח אשתקד. עם זאת, שני סכומים אלו לא יספיקו לבדם לכיסוי מלוא הפירעונות ל-2020.

בטרם פרץ משבר הקורונה העריכו בכירי אי.די.בי כי החברה תוכל להשלים השנה גם את מכירת חברת התעופה והתיירות ישראייר שבבעלותה המלאה. אלא שלנוכח השיתוק בענף התעופה העולמי, תוכנית זו הוקפאה לפי שעה, ואתמול אמר קאופמן באסיפה כי "בישראייר אנחנו נמצאים בסיטואציה מאתגרת ואנחנו עוקבים מקרוב אחרי מה שהולך שם"

בקשה לדיון על פירעון מיידי

חובותיה של אי.די.בי מתחלקים כאמור לשלוש סדרות אג"ח. סדרה ט' הלא מובטחת, בהיקף חוב (פארי) של כ-920 מיליון שקל, אמורה להיפרע בשישה תשלומים שנתיים שווים בין דצמבר 2020 לדצמבר 2025 ונסחרת בתשואה לפדיון 130%.

סדרה י"ד בהיקף של 880 מיליון שקל נסחרת לפי תשואה לפידיון של 28% ומתוכננת להיפרע בתשלום אחד בדצמבר 2022. סדרה זו מובטחת בשעבוד ראשון על מניות דיסקונט השקעות בשווי של 440 מיליון שקל.

הסדרה השלישית, ט"ו, בעלת היקף חוב של 237 מיליון שקל, מתוכננת להיפרע בשני תשלומים שווים, הראשון בספטמבר 2020 והשני ביוני 2022. הסדרה מובטחת בשעבוד מלא על יתרת ההחזקה (8.51%) במניות כלל ביטוח ועל התמורות שינבעו מהן.

אתמול התכנסה כאמור אסיפה טלפונית של מחזיקי אג"ח י"ד, לאחר שגוף מוסדי המחזיק בנתח מהותי מסדרה זו פנה לנאמן הסדרה בבקשה לקיים דיון בדבר האפשרות להעמיד את מלוא החוב כלפי המחזיקים לפירעון מיידי. לאחר הדיון יבחנו הנאמן ויועציו המשפטיים אם לזמן אסיפת הצבעה על הצעת החלטה ברוח זו.

לאסיפה אמש זומן גם המנכ"ל הטרי של דיסקונט השקעות (דסק"ש), דורון כהן, שציין כי דסק"ש הייתה ערוכה למשבר, עם יתרות מזומנים משמעותיות בקבוצה עצמה ובחברות הבנות, ומשום כך היא אינה נדרשת למכירת נכסים. על הניסיון בחודש שעבר למכור את מניות שופרסל, אמר כהן כי הוא בוצע במטרה לבצע כנגד זאת רכישה עצמית של אג"ח דסק"ש שנסחרו אז בתשואה גבוהה, אלא שהשוק לא רצה למכור.

"בחברות הנכסים אנחנו יושבים על מזומנים ומחפשים הזדמנויות לרכישה, כי זה מה שצריך לעשות בתקופת משבר", אמר כהן. הוא הוסיף כי "לדעתי השווי של ההחזקות של דסק"ש היום עדיין לא משקף את השווי של החברות הבנות. הן מתנהלות בצורה מאוד נבונה במשבר".