הצעת חוק: ביטול תשלומי שכר דירה בימי הקורונה ואיסור על פינוי דיירים

עפ"י נוסח ההצעה שהוגשה ע"י חברי כנסת מהרשימה המשותפת, כחול לבן, יהדות התורה ומרצ, המדינה תפצה את בעלי הדירות כנגד איבוד ההכנסה • הצעת החוק מתייחסת לתחום המגורים בלבד

דירות להשכרה / צילום: פאול אורלייב
דירות להשכרה / צילום: פאול אורלייב

האם למדינה יש כסף לתמוך ביוזמה של חברי כנסת לפטור שוכרים מתשלום דמי שכירות לתקופת המשבר? ח"כ עופר כסיף (חד"ש, הרשימה המשותפת) ואיתו חברי הכנסת מסיעת הרשימה המשותפת, וכן חברי הכנסת מיכאל ביטון, יזהר שי ואלון שוסטר (כחול לבן), יעקב טסלר (יהדות התורה) ותמר זנדברג (מרצ), הגישו הצעת חוק הקובעת כי כל תשלומי שכר הדירה במשך תקופת החירום ו-60 יום לאחריה יבוטלו, ואוצר המדינה יפצה את הנפגעים מכך.

כמו כן, לפי הצעת החוק, בתקופה זו לא יפונו מדירותיהם דיירים שלא שילמו שכר דירה עקב המשבר. יודגש כי הצעת החוק מתייחסת לתחום המגורים בלבד. בכוונת חברי הכנסת לפנות לוועדה המסדרת וליו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ ולבקש כי הצעת החוק תקודם במהירות ובדחיפות.

ח"כ עופר כסיף אשר יזם ומוביל את הצעת החוק: "אסור שמשבר הקורונה יוביל לפינוי דיירים לרחוב, אסור לתת למשבר הזה להכניס מיליונים לחובות עתק. הצעדים שהובילה הממשלה עד כה מבטיחים טרגדיה חברתית נוראה, התדרדרות של מיליונים לעוני והתדרדרות העניים לדיור רחוב וחרפת רעב. זוהי אחריות המדינה לדאוג כעת, מראש, לשוכרים כולם, ולבעלי הדירות אשר מתקיימים מהשכירות.

"הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות שמיטת חובות מלאה במשך תקופת החירום, ושימוש באוצר המדינה כדי לשפות את המשכירים המתקיימים מכך. במדינות אחרות בעולם אחוז ההוצאה מהתמ"ג להתמודדות עם נזקי הקורונה משמעותי פי כמה מאשר בישראל, כך שאנו יודעים שיש מקורות תקציביים והסיבה שלא משתמשים בהם היא החלטה פוליטית של הממשלה - להפקיר את החלשים בחברה לגורלם".

ח"כ מיכאל ביטון: "מגפת הקורונה מערערת את היציבות של העבודה, תעסוקה, החינוך, הבריאות והרווחה של כולנו, אבל אדם בלי קורת גג דומה לאדם אבוד. לכן הגנה על שוכרים ועל משלמי משכנתאות בתקופת הקורונה היא זכות יסוד של האזרח ודרך נכונה של המדינה למנוע תופעות רווחתיות שלא נוכל לתקן בעתיד".

אנחנו בתקופת משבר כלכלי. מאיפה יהיה למדינה כסף לפיצוי בעלי הדירות?

ח"כ כסיף: "מדיניות ראש הממשלה והאוצר היא כרגע לא לפצות בכלל. כל חבילת ה'סיוע' היא שקר אחד גדול של הלוואות, והסכומים למענקים הם מזעריים. גם אם הצעת החוק תעבור בנוסח הראשוני והרחב ביותר שלה, אנו מדברים על עלות של מיליארדים ולא הרבה מעבר לכך.

"כל העולם, למשל בצרפת ובריטניה, ואפילו בארה"ב, המדינה מזרימה כספים באחוזים ניכרים מהתמ"ג. רק בארץ הרעיון שהמדינה תסייע לאזרחים נשמע קשה לתפיסה. בין היתר, ישנה הקרן של רווחי הגז, אשר בהצעה מוצע להשתמש בה כמקור תקציבי ("הקרן לאזרחי ישראל").

איך ידעו את מי לפצות? האם אין אתה חושש מכל מיני טרמפיסטים?

ח"כ כסיף: "אני לא חושש ששוכרים יקחו טרמפ על החוק, פשוט כי מרבית השוכרים נפגעו מהמשבר בצורה ישירה או עקיפה. גם מי שהמשיכו לקבל משכורות, במקרים רבים מרוויחים פחות, או שאחד מבני המשפחה הפסיק להכניס. כן יש לחשוב על מקרים בהם אדם בעל נכסים רבים יפנה לקבל פיצוי מהמדינה, ואנו ניתן על זה את הדעת בהמשך קידום החוק".