הטסות המטען צוברות תאוצה: אל על תבצע 150 טיסות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

בימים כתיקונם סגמנט הטסות המטען תופס פחות מ-10% מנפחי הפעילות של חברות התעופה, אך בימי הקורונה הוא ממשיך לספק נחמה לאל על ולחברות תעופה נוספות

סגמנט הטסות המטען, שבימים כתיקונם תופס פחות מ-10% מנפחי הפעילות של חברות התעופה, ממשיך לספק נחמה לאל על עם הסכם על הפעלת כ-150 טיסות מטען בחצי השנה הקרובה. ההסכם מוערך בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

מדובר בעסקה שחתמה אל על מטענים עם חברת הלוגיסטיקה הגלובלית KUEHNE+NAGEL, במסגרתה תפעיל טיסות מטען מסין לאיטליה דרך ישראל בחודשים אפריל עד אוקטובר. ההטסות מיועדות לציוד להתמודדות עם התפשטות מגפת הקורונה.

הטיסות יחלו לפעול בימים הקרובים במתכונת של שתי טיסות יומיות, כאשר טיסות המטען של אל על בחזרה מאיטליה לנתב"ג יעברו דרך אנגליה, צרפת, גרמניה, הולנד ושווייץ. 

לאחרונה הסבה אל על שני מטוסי 777 ממטוסי נוסעים למטוסי מטען אחרי הוצאת המושבים מהם. השבוע נערכה טיסת בכורה למטוסים הללו בתצורה הנוכחית שלהם. בימים אלה מטיסה אל על הטסות מטען גם במטוסי הדרימליינר שלה, כשהציוד מועמס בבטן המטוס ובסיפון העליון על גבי המושבים המיותמים מנוסעים.

בשבועות האחרונים מפעילה אל על טיסות מטען לצד טיסות להשבת ישראלים מעת לעת. הטיסות הסדירות ליעדים השונים הופסקו, והן לא צפויות להתחדש לפחות עד ל-9 במאי. 

בתוך כך נציין כי כפי שפורסם ב"גלובס", בריטיש איירוויז מתכננת לחדש את הקו תל-אביב-לונדון מ-1 במאי, בטיסה יומית שתמריא אחר-הצהריים מלונדון ובחזור בשעות הבוקר מנתב"ג. טיסות אלה יכולות לשמש גם להטסת מטען, כאשר יש להניח כי שיעור התפוסה של הנוסעים יהיה נמוך ואופייני למגבלות האוסרות כניסה של תיירים לישראל.

הטסות מטען הן מנת חלקן של חברות תעופה נוספות: ישראייר מפעילה טיסת מטען יומית ללונדון במטוס נוסעים, ולצידה מבצע החברה גם טיסות לסין (עם עצירה בדרך) עבור הובלת ציוד רפואי. חברת התעופה הישראלית ק.א.ל פועלת גם היא באופרציית תפעול מוגברת עם העלייה בביקוש להטסות מטען. ארקיע, שהייתה אמורה להפעיל טיסות לסין, בשלב זה לא תבצע את הטיסות, כשהיא מנמקת זאת בכך שהלקוח שעבורו היו אמורות להתבצע הטיסות הללו ביטל את העסקה.

גם החברות הזרות מובילות מטען לישראל: כך למשל קוריאן אייר, שביצעה הטסות של ציוד רפואי מטען עבור משרד הביטחון מדרום קוריאה (ההטסה בוצעה באמצעות חברה זרה ולא ישראלית, משום שהרכישה של הציוד מדרום קוריאה כללה את ההטסה לישראל). עוד ביקרו בנתב"ג גם חברות התעופה הסיניות היינאן וסצ'ואן איירליינס עם הטסות מטען וקתאי פסיפיק שהביאה ציוד מהונג קונג. 

מבחינת רונן שפירא, מנהל חטיבת המטענים באל על, "פרויקט זה מאפשר לאל על לפתוח טיסות קו סדירות למטען ביבוא מאירופה על בסיס יומי, מלונדון, פריז, מילאנו, פרנקפורט, אמסטרדם וציריך. הוספת הטיסות מהווה תוספת קיבולת משמעותית למטען ביבוא מאירופה, דבר שיאפשר לתעשיות הישראליות וליבואנים להחזיר את העסקים למסלולם בהקשר של החזרה לעבודה של המשק הישראלי".