קורונה מי? ענקיות הטק האמריקאיות שועטות קדימה

איך זה הגיוני שהשווי של חמש החברות הגדולות ביותר בארה"ב – מיקרוסופט, אפל, אמזון, אלפאבית ופייסבוק – הוא כעת יותר מפי חמש מכל מגזרי מדד 500 S&P?

סניף אמזון בצרפת / צילום: Michel Spingler, Associated Press
סניף אמזון בצרפת / צילום: Michel Spingler, Associated Press

כדי לקבל מושג עד כמה מניות הבלו צ'יפ בארה"ב הצליחו בהשוואה לשאר העולם שהקורונה הורסת את הכלכלה שלו, חשבו על זה: מניות נאסד"ק היו לזמן קצר שוות קצת יותר מהמדד העיקרי של מניות השווקים המפותחים מחוץ לארה"ב בשבוע שעבר. לפני חמש שנים, הן היו שוות רק מחצית מהשווי הנוכחי שלהן.

ההשוואה הזו ועוד השוואות בלתי רגילות נוספות אמורות לגרום למשקיעים לעצור רגע ולחשוב: כמה זה הגיוני שמניה אחת, מיקרוסופט, נועלת מסחר בשווי גבוה יותר מכל מדד 100 בבורסת לונדון, שמכיל ענקיות עולמיות כמו רויאל דאץ' של, HSBC ויוניליבר.

איך זה הגיוני שהשווי של חמש החברות הגדולות ביותר בארה"ב - מיקרוסופט, אפל, אמזון, אלפאבית ופייסבוק - הוא כעת יותר מפי חמש מכל מגזרי מדד 500 S&P? רבים מזהירים זה שנים מסימני ניפוח ובועה במניות הטק. אבל היא רק ממשיכה להתנפח. החברות הללו בתוספת עוד חברות מהירות צמיחה ורווחיות מאוד עקפו את השוק הכללי בריצה השורית. כעת הן מכות אותו בשלב הדובי.

ההצלחה שלהן גם מסבירה למה ארה"ב מצליחה הרבה יותר משווקים אחרים. מה שלא יכול להימשך, לא יימשך, אבל יש סיבות מוצקות לכך שהחברות המובילות בארה"ב עוקפות את העדר, בשעה שמה שיכול להיות המיתון העמוק ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול, מתבסס והולך.

מרוויחות מהסגר, יתחזקו מהמיתון

קודם כל, החברות הללו נוטות שלא להיות בחובות גדולים, ורבות מהן יושבות על ערימות מזומנים. מיקרוסופט, לדוגמה, החזיקה 134 מיליארד דולר במזומנים והשקעות קצרות מועד בתחילת השנה. השאלה החשובה ביותר למשקיעים לפני קניית משהו כעת היא אם חברה יכולה לשרוד מיתון עמוק. חברות הצמיחה הגדולות בארה"ב יכולות להשיב ברובן - כן.

שנית, מגמות רבות שהחברות הללו רוכבות עליהן, רק מתחזקות כתוצאה מהריתוק לבתים, כמו סטרימינג, עבודה אונליין, מפגשים חברתיים וקניות אונליין, פרסום מקוון, משחקי וידיאו ומעבר של חנויות רבות להעדפה של כרטיסי אשראי על פני מזומן.

שלישית, מיתון עמוק יחליש חברות בתעשיות רבות, ויעזור לענקיות הטק לשבש את המודלים שלהן. רשתות חנויות פיזיות שמנסות כעת לשרוד, יתקשו עוד יותר להילחם באמזון. הוא הדין בעסקים שמתמודדים במגזר מחשוב הענן או במדיה החדשה. חברות סטארט-אפ מעמק הסיליקון שמנסות לנגוס בעסקיהן של גורילות הצמיחה, יתקשו כנראה לגייס עוד הון, והאיום שלהן יפחת.

ולבסוף, ישנו המיתון במסחר. כל עוד המשקיעים צופים הבראה כלכלית מתמשכת בצורה של U, הם ימשיכו לחשוש ממניות רגישות למחזורים כלכליים, כמו יצרניות רכב וחברות תעופה. הם יעדיפו חברות איכותיות עם רכיבים כמו מינוף נמוך ורווחים שאפשר לסמוך עליהם, שיכולות להתרחב כשהכלכלה תחזור להתרחב.

רק הימור על הבראה מהירה בצורה של V יכול להעביר את תשומת הלב למניות המחזוריות הזולות. ראינו את זה לזמן קצר ביום שישי האחרון, כאשר התקוות לתרופה לקורונה העלו מניות מדוכאות כמו בואינג, הליברטון וסיטיגרופ ביותר מ-10% באותו יום.