ארנונה | פיצ'ר

"גלובס" עושה סדר: מי זכאי להנחה בארנונה ומתי הכסף יגיע לבעלי העסקים

למי אני צריך לפנות ברשות המקומית כדי להשיג את ההנחה? מה המועד הקובע לתחילת מנגנון ההנחה? איך יודעים מה המתווה בכל רשות? • כל מה שצריך לדעת על הפטור מארנונה

 

חנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות בקניון TLV סגורות בצל נגיף הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

קצת יותר משבועיים לאחר שהכריזה הממשלה על פטור חלקי מארנונה לעסקים, חתם שר הפנים אריה דרעי על התקנות. מדובר בתיקון מס’ 2 לחוק ההסדרים לשנת 2020, המכונה גם "הנחות בשל משבר הקורונה". ההנחה מאפשרת פטור חודשי של 25% מסך הארנונה, ולמעשה פטור מתשלום של שלושה חודשים בסך הכול, היות שהפטור מתייחס לכל שנת 2020. לצורך תקצוב הנושא העמידה הממשלה כשלושה מיליארד שקל שמורכבים מ-2.8 מיליארד שקל שכלולים בתוכנית החילוץ הממשלתית, ועוד 180 מיליון שקל שיילקחו מהקרן לשמירת ניקיון.

לקראת הגיבוש הסופי של התקנות, פנה מרכז השלטון המקומי, בראשות היו"ר חיים ביבס, למשרד הפנים, בדרישה כי המתווה למענק הפטור, יאפשר פטור לשלושה חודשים מלאים. זאת בניגוד למתווה שהתגבש לפיו בכל חודש ישלמו העסקים 75% מסך הארנונה. "העסקים לא צריכים הנחה שנתית. אם לא נציל אותם עכשיו הם לא יהיו קיימים בשנה הקרובה כדי לקבל את ההנחה השנתית", הוא טען. קריאתו כאמור התקבלה וברשויות המקומיות יכולים לבחור כעת בין שתי אפשרויות - מתן פטור שנתי חלקי או פטור לשלושה חודשים מלאים. למרות החתימה על התקנות, סוגיות רבות טרם התבררו סופית. "גלובס" עושה סדר.

מי זכאי להנחה ומי לא?

ההחלטה כוללת את המגזר העסקי, לרבות משרדים, שירותים ומסחר, תעשייה, בתי מלון, בתי מלאכה וחניונים. היא אינה כוללת מבני מגורים, מבנים חקלאיים, קרקעות וגגות שמשמשים מערכות סולאריות. כמו כן, ההחלטה אינה כוללת עסקים שהיו פתוחים בשבועות האחרונים לפי הוראות משרד הבריאות. מדובר בבנקים, חברות ביטוח, חנויות אופטיקה, בתי מרקחת, חנויות למכירת מזון, סופרמרקטים, מעבדות לתיקון מוצרי תקשורת, חנויות מחשבים, תאגידי בריאות וחברות ממשלתיות. יודגש כי התקנות חלות רק על עסקים שסגרו את שעריהם החל מ-1.3.20.

אני בעל עסק, למי אני צריך לפנות ברשות המקומית כדי להשיג את ההנחה?

לדברי עורכי הדין מוטי איצקוביץ', ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ', וירון נדם שסייעו לנו בהבנת התקנות, הפטור הוא אוטומטי למשלמי ארנונה לעסקים, כך שאין צורך לבצע פעולה כלשהי כדי להשיג את הפטור. עם זאת מומלץ לברר מול הרשות המקומית אם העסק שלכם רשום כראוי, כדי לוודא שלא נפלתם בין הכיסאות.

האם לרשות המקומית יש שיקול דעת במתן הפטור?

באופן כללי, התקנות קובעות ש"נכס אחר" לא זכאי להנחה, כך שלגזברי הרשויות יש אפשרות לשיקול דעת תחת הגדרה זו.

מה המועד הקובע לתחילת מנגנון ההנחה?

ההחלטה מתייחסת ל-1.1.20 כאל מועד תחילת התקנות, כשהארנונה היא מס שנתי. האפשרות לפרוס את הארנונה לתשלומים לא גורעת מכך שהחיוב הוא שנתי.

ההטבה ניתנת כפריסה שנתית או כפטור לשלושה חודשים?

לפי התקנות רשות מקומית יכול לבחור באחד משני המתווים, כשברירת המחדל היא שלושה חודשי פטור. אם ברשות המקומית מבקשים להחיל פטור שייפרס על פני כל השנה, הדבר מחייב כינוס של מועצת העיר. בימים אלה יש קושי טכני לבצע זאת, היות שהתקנות קובעות שישיבה מקוונת מחייבת השתתפות מלאה של המליאה.

האם בעיריות יעדיפו להעניק פטור שנתי?

מבחינת התזרים לרשויות זה עדיף. מנגד במרכז השלטון המקומי דרשו את מתווה שלושת החודשים כדי לסייע לעסקים. בדיקה מדגמית מול מספר רשויות העלתה שבכולן מתכוונים לאפשר פטור לשלושה חודשים.

איך יודעים מה המתווה בכל רשות?

לכל מועצת עיר יש 10 ימים לבחור את המסלול. באחריות כל רשות לפרסם את המתווה באתר האינטרנט שלה, או בכל אמצעי שברשותה.

מי "משלם" על הפטור: הממשלה או הרשויות?

על פי המתווה 67 הרשויות האיתנות ונטולות מענקי האיזון יתקצבו כחמישה אחוזים בממוצע מסך השיפוי לעסקים, בעוד שיתרת הסכום תועבר לרשויות המקומיות על ידי משרד הפנים. שאר הרשויות יקבלו שיפוי מלא מהממשלה, כך שהתקציב העירוני לא ייפגע ממתן ההנחות.