סתירות בנתוני משרד הבריאות באשר למספרי החולים

מזה מספר ימים לא פרסם משרד הבריאות את נתוני התחלואה בערים • לפי נתוני הרשויות המקומיות, ישנם פערים בין מספרי החולים בערים שפורסמו לציבור ביום חמישי ובין נתוני משרד הפנים המועברים לרשויות • ייתכן כי בתל אביב לא נרשם חולה חדש במשך שבוע

הצצה לבית החולים איכילוב בימי קורונה / צילום: אסף לוי
הצצה לבית החולים איכילוב בימי קורונה / צילום: אסף לוי

כמה חולים יש בערי ישראל? מדי מספר ימים, מפרסם משרד הבריאות קובץ שבו מפורט מספר החולים הכולל בכל עיר בישראל, מספר המחלימים וכן מספר הנפטרים. מזה מספר ימים, לא הוציא משרד הבריאות קובץ נתונים מסודר לציבור, אך מנתונים שנמסרו לרשויות המקומיות באמצעות משרד הפנים, עולים פערים בין מספרי החולים שנשלחו ביום חמישי לבין מספרי החולים כעת.

כך למשל, ביום חמישי דיווח משרד הבריאות על 123 מקרים מאומתים בסך הכל במודיעין-מכבים-רעות, ואילו היום דווח על 113 חולים. המספר, כאמור, כולל את כלל המקרים המאומתים - חולים בפועל, מחלימים ונפטרים, כך שהפער בין המספרים איננו מובן. בגבעתיים, דיווח משרד הבריאות על 28 מקרים מאומתים, ואילו היום עולה כי ישנם 35 מקרים בעיר. בעיריית גבעתיים עומדים בקשר שוטף עם החולים מדי יום, ואומרם כי בעיר ישנם 35 חולים, ומעולם לא היו בה 38 כפי שדווח ביום חמישי.

בקרית יערים דווח על 39 מקרים ביום חמישי, והיום על 36 מקרים מאומתים. גם בקרית יערים מקפידים על קשר שוטף עם החולים, ואומרים שביישוב ישנם 39 חולים, אשר חלק ניכר מהם כבר החלימו. בנתניה דווח היום על 176 חולים לעומת 180 ביום חמישי, באשקלון דווח על 280 חולים ביום חמישי לעומת 256 היום, באילת 22 היום לעומת 23 ביום חמישי. באור עקיבא דווח היום על 3 מקרים מאומתים לעומת 7 ביום חמישי, בנס ציונה 19 היום לעומת 21 ביום חמישי.

באחת הרשויות איתן שוחחנו נאמר לנו כי לא מדובר בפעם הראשונה שבה יש פערים בין נתוני משרד הבריאות המתפרסמים לציבור לבין הנתונים הנמסרים לרשויות המקומיות: "יש תחושה שניהול המשבר הזה גדול על משרד הבריאות. הנתונים לא תמיד תואמים, ואנחנו לא יודעים מה מקור הפער. היינו צריכים להיאבק משך תקופה ארוכה כדי מלכתחילה לקבל את פירוט החולים כדי שנוכל לטפל בהם בעיר". גורם במשרד ממשלתי הוסיף כי לא מדובר ב"כאוס חדש", והסביר שישנו קושי לעקוב אחר הנתונים ככל שהמספרים עולים.

נכון לשעה זו, לא ברור האם הנתונים האחרים שפורסמו אכן נכונים, והאם הפערים נובעים מהפחתה של תוצאות מעבדה שגויות או שיוך חולים לכתובות לא נכונות. אם אכן מדובר בנתוני אמת, בתל אביב ובראשון לציון, בין היתר, לא נרשם גידול של חולים כלל מאז יום חמישי. ואמנם, למרות שלפי נתוני משרד הפנים מספר החולים בתל אביב עדיין עומד על 500, בעיריית תל אביב מצביעים על כך שיש חולה נוסף, כך שהמספר עומד על 501 חולים, עליה של חולה אחד בלבד במשך שבוע.

מדובר משרד הבריאות לא התקבלה תגובה.