מחקר אחד בשבוע: האם עבודה מהבית אפקטיבית?

הקורונה חיזקה את המגמה לעבור לעבודה מהבית • המחקרים מגלים מתי זה טוב, ומתי פחות - וגם למי

ניהול בימי קורונה
ניהול בימי קורונה


משבר הקורונה מחזק באופן דרמטי טרנד ארגוני וניהולי שהחל בשנים האחרונות: עבודה מהבית. סקר שנערך בקרב 15 אלף עובדים בארה"ב גילה כי 43% מהם עבדו מהבית לפחות חלק מהשבוע וכי רוב התעשיות כבר מאמצות גישה זו ברמה כזו או אחרת.

מה אומר המחקר? מחקר על עובדים בבריטניה גילה כי עבודה מהבית שיפרה את שביעות רצונם ואת המחויבות הארגונית שלהם. ממצאים אלו נתמכו על-ידי ניסוי שנערך במרכז שירות בסין. חלק מהעובדים הגיעו לעבודה כרגיל בעוד אחרים החלו לעבוד מהבית. העובדים מהבית הראו לאורך תשעת חודשי הניסוי שביעות רצון גדולה יותר, פחות עזיבה ויותר פריון בהשוואה לעובדים ממרכז השירות. ארגונים אף נהנים מהאפשרות לשכור משרדים קטנים יותר ולהוציא פחות כסף על ריהוט (1,900 דולר חיסכון לעובד בתשעה חודשים בניסוי הסיני). ויש כמובן יתרונות כמו פחות זיהום אוויר, פחות בזבוז זמן בדרכים, ושיפור איכות החיים המשפחתית.

עם זאת, יש מחקרים שמציגים צדדים פחות חיוביים של עבודה מהבית. לדוגמה, נמצא כי עבודה מהבית גורמת לשעות עבודה מרובות יותר וקושי להפריד בין החיים המקצועיים והאישיים. מחקרים בנושא מציינים קשיים כתוצאה מבידוד חברתי, תחושה שהעובד ותרומתו "לא נראים", קשיי תקשורת, קושי ליצור אמון ולבנות תרבות ארגונית וזהות משותפת, ואף מראים כיצד חסרונה של אינטראקציה לא-פורמלית - שמתרחשת באופן טבעי במקום העבודה - פוגעת ביצירתיות.

תובנות ולקחים: העבודה מהבית כאן כדי להישאר. עם זאת, היא לא מתאימה לכל עובד. אם אתם נהנים מקשרים חברתיים או שעבודת צוות אינטנסיבית חשובה מאוד להצלחתכם, ואתם לא אוהבים לעבוד ללא הנחיה ומתקשים להציב גבולות - עבודה במשרד תגרום לכם לפרוח. אם אתם מופנמים, קשה לכם להתרכז ב-open space, עבודה עצמאית נוחה לכם ואתם מסוגלים לייצר איזון בין החיים המקצועיים והאישיים - עבודה מהבית נועדה עבורכם.

אתם מנהלים שמובילים צוותי עבודה מהבית?

הדגישו יעדים וחלקו אחריות בצורה ברורה.

שמרו על קשר תדיר ועקבי עם העובדים, בצורה פורמלית ולא-פורמלית. השתמשו במגוון פלטפורמות לתקשורת.

נסו ליצור "זוגות" של עובדים שיעבדו יחד על פרויקט, כך שעובד מרחוק יהיה מקושר לעובד במשרד.

השקיעו בבניית מערכת יחסים שתיצור אמון הדדי, הזדהות עם הארגון והתמודדות טובה עם בעיות תקשורת.

היו קשובים וזמינים, והראו גמישות מחשבתית.

לקריאה נוספת:

https://stayinthegame.net/wp-content/uploads/2019/07/HBR-To-Raise-Productivity-Let-More-Employees-Work-from-Home.pdf

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123950/Mina_Karina.pdf?sequence=1

https://search.proquest.com/docview/224962682?pq-origsite=gscholar

פרופ’ גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק והיזמות באוניברסיטאות Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il