תוכנית הסיוע שתאושר הערב בממשלה: סיוע לעסקים עד 20 מיליון שקל לפי מתווה "צוק איתן"

מודל הפיצוי שיוצג מעניק פיצוי שונה לשלוש קבוצות עסקים בעלי מחזורים שונים • המתווה נבחר על פני מתווה חליפי שהציע פרופסור אבי שמחון שהציע מענק חד-פעמי של 15% מהמחזור החודשי לעסקים שנפגעו ביותר מ-50% במחזור ההכנסות

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ושר האוצר משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

תוכנית הסיוע לעסקים תאושר הערב בממשלה: המתווה שיוצג על ידי משרד האוצר כולל תוכנית סיוע לעסקים עם מחזורים של מ-300 אלף עד 20 מיליון שקל, המבוססת על מתווה "צוק איתן", בהתאמות הנדרשות.

מודל הפיצוי שיוצג מעניק פיצוי שונה לשלוש קבוצות עסקים: עסקים בעלי מחזור של עד 300 אלף שקל בשנת 2019 - יקבלו פיצוי חד-פעמי בין 1,000-3,125 שקל, בהתאם לגובה המחזור שלהם בשנת 2019, וככל שהייתה להם ירידה במחזור העסקאות של למעלה מ-25% בתקופת המשבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בקבוצת העסקים השנייה - עסקים בעלי מחזור עסקאות בין 300 אלף שקל ל-1.5 מיליון שקל יקבלו פיצוי חד-פעמי בגובה 6% עד 30% מהמחזור חודשי הממוצע שלהם בחודשים מרץ-אפריל 2019.

האחוז ייקבע ( 6%-30%) בהתאם לעומק הירידה במחזור העסקאות, בין מרץ-אפריל 2020 לתקופה המקבילה אשתקד, החל מ- 25% ירידה במחזור ועד 100% ירידה במחזור, ובמדרגות.

הפיצוי לעסקים בעלי מחזור עסקאות של בין 1.5 מיליון ל- 20 מיליון שקל יבוסס על הסכום בו ירד מחזור העסקאות של העסק בחודשים מרץ-אפריל 2020 לעומת מרץ-אפריל 2019, בניכוי ההוצאות שנחסכו בתקופה בה העסק לא פעל או פעל חלקית בשל המשבר.

הסכום האמור יוכפל באחוז משתנה, שייקבע בהתאם לעומק הירידה במחזור העסקאות (החל מ-25% ועד 100% ירידה במחזור, במדרגות) בחודשים מרץ-אפריל 2020 ביחס למחזורים באותה תקופה בשנת 2019.

התומכים במתווה היו שר האוצר משה כחלון; מנהל רשות המסים ערן יעקב; גורמים באגף התקציבים במשרד האוצר וכן ראשי הגופים המייצגים את העצמאים, בהם עו"ד רועי כהן נשיא לה"ב ויוע"מ ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס.

המתווה גובש לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל שיחות עם עו"ד כהן ויוע"מ גינדי, כמו גם שיחות שניהלו השניים וגורמים נוספים במאבק העצמאים עם שר האוצר משה כחלון, מנכ"ל משרד רוה"מ רונן פרץ, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנהל רשות המסים ערן יעקב.

המתווה נבחר על פני מתווה חליפי שהציע פרופסור אבי שמחון, יו"ר המועצה לכלכלה, שהציע מענק חד-פעמי של 15% מהמחזור החודשי לעסקים, שנפגעו ביותר מ-50% במחזור ההכנסות שלהם, מה שהיה מותיר עסקים רבים מחוץ למתווה.

לדברי עו"ד רועי כהן ויוע"מ ירון גינדי "ביום שלישי האחרון קיימנו שיחה מכרעת עם ראש הממשלה ושר האוצר, שביקשו להבין את השיקולים המקצועיים שלנו ה מעדיפים את מתווה צוק איתן על מתווה שמחון.

"המתווה הנבחר הינו נכון מבחינה מקצועית, אך יחד עם זאת הבהרנו הערב לשר האוצר,שיש להגדיל את תקציב המתווה, כדי לעבות את הפיצוי לעסקים על מנת לאפשר להם יכולת ביצוע וייצור, כדי שישמשו מנוע צמיחה, שיחזיר את המשק לפעילות ויקלוט חזרה את מפוטרי החל"ת".