זעם בענף המסעדות והברים: המדינה לא נותנת לנו פתרונות אמיתיים

בענף המסעדות טוענים כי אין בה פתרונות שיאפשרו את הישרדות הענף לאורך זמן • למשרד הבריאות אין נימוק באשר להיגיון מאחורי איסור אפשרות הטייק אוויי לעומת היתרים שניתנו לענפים אחרים • הבוקר החליטו עסקים בתחום לבצע טייק אוויי ללא אישור

בתי הקפה בישראל נפתחו רק לשירותי טייק אוויי / צילום: שני אשכנזי, גלובס
בתי הקפה בישראל נפתחו רק לשירותי טייק אוויי / צילום: שני אשכנזי, גלובס

אחד הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר ממשבר הקורונה, הוא ענף המסעדות והברים. העסקים הללו הם הראשונים שהונחו לסגור את שעריהם ללקוחות, ובתוך זמן קצר - נאסר על העסקים הקטנים הרבים בתחום גם לספק טייק אוויי, כאשר מחוץ לסופרים הגדולים של רשתות הענק מאידך, משתרכים תורים ארוכים. למענק הפיצוי הממשלתי רבים מהם לא זכו בשל היותם בעלי שליטה, הגם שמדובר בסכום נמוך, ולאחר סחבת של כחודשיים בניסיונות לקבל הלוואות בערבות מדינה - עסקים רבים בתחום נדחו על הסף.

הבוקר, הודיע משרד האוצר על תוכנית משופרת לפיצוי המגזר העסקי בישראל, אך בעלי העסקים טוענים כעת כי לא מדובר בפתרון מספק, וכי מנגנון הפיצוי איננו מובן. "איגוד המסעדות מנהל בשבועות האחרונים, במקביל למחאה, משא-ומתן אינטנסיבי מול משרדי האוצר וראש הממשלה, בנוגע לתוכנית פיצויים והבראה לעסקים שלנו", אומר שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים. "לדאבוננו, מדינת ישראל טרם מצאה פתרון אפקטיבי, שיציל את העסקים שלנו מקריסה. כרגע, גם לאחר שיחות אינטנסיביות עם משרד האוצר, לא הצלחנו לקבל תשובות ברורות מהאוצר לגבי אופן תחשיב הפיצוי לעסקים, כפי שאושר בממשלה. ע"פ סכום הכסף, שהוקצב לפיצוי (5.2 מיליארד שקל) יש לנו ספק רב אם יש בתוכנית מענה אמיתי, שימנע את קריסת תעשיית המסעדות".

לפי התוכנית, יינתן מקדם של פיצוי לעסקים לפי עומק הפגיעה. אם, למשל, עסק נפגע ב-40% מהמחזור, אז יינתן מקדם של 10% מאותו נתון. אם המחזור הוא מיליון שקל, והפגיעה היא של 250 אלף שקל, העסק יקבל 10%. אם עסק נפגע ב-80%, הוא יקבל לפי אותו הסדר 125 אלף שקל. ואומנם, למרות שהתוכנית כבר פורסמה לציבור, העסקים עדיין לא מבינים איך מחושב הנתון שלפיו נקבע כמה פיצוי יקבלו העסקים, כאשר התחשיב הוא שונה מזה שנערך בתקופת צוק איתן, ולא ברור כמה עסקים באמת יזכו לסכומים המקסימליים.

בישיבת הממשלה המתקיימת בשעה זו, נדונה האפשרות של פתיחת ענף ההסעדה לטייק אוויי, לאחר תקופה ארוכה שבה סגרו המסעדות את שעריהן והונחו לבצע משלוחים בלבד, אחרת יאלצו לשאת בקנסות ענק. ואומנם, כאשר החלה הממשלה לפתוח עסקים בתחילת השבוע, עלו שאלות רבות לגבי מידת ההיגיון של השארתם של עסקים אחרים סגורים, מבלי שהמגזר העסקי והעסקים הקטנים קיבלו נימוק להיגיון האפידימיולוגי בהחלטות. למשל, מדוע משתרך תור ארוך מחוץ ליקאה ולרמי לוי, אך 4 אנשים לא יכולים לעמוד בצורה מסודרת מחוץ לדוכן אוכל קטן ברחוב כדי לאסוף קפה או טייק אוויי?

כשאנחנו פנינו למשרד הבריאות, לא קיבלנו נימוק, ויתר על כן, כאשר שאלנו כמה אנשים נדבקו בקורונה כתוצאה משהייה במסעדה, דוכני מזון ברחוב או בבית קפה, נמסר לנו ממשרד הבריאות: "אין לנו נתונים כאלה". מאידך, דווקא לגבי מרכולים ומקומות אחרים ישנם נתוני הדבקה, ועדיין - המסעדות עד כה הונחו להישאר סגורות ובעלי העסקים הקטנים סופרים את ההספדים והחובות הנערמים מדי יום. מאידך, ישנם פתרונות בעולם שיש בכוחם לצמצם במעט את ההפסדים; הושבת לקוחות בשולחנות מרוחקים ובמרווח, ודאי בעסקים הרבים בישראל בהם ניתן לשבת באוויר הפתוח - שם הסיכון נמוך משמעותית.

גם העסקים הפתוחים כעת, נתקלים בקושי רב בהבנת ההנחיות ומעידים כי אין גורם מתכלל שביכולתו להסביר להם מה מותר ומה אסור, או מה ההיגיון מאחורי הדברים. כך למשל, מאפיות הפתוחות לאיסוף מאפים ולחמים, קיבלו קנסות על כך שמכרו גם קפה בכוסות טייק אוויי - למרות שהעסק עצמו פתוח בכל מקרה לממכר מוצרים. השבוע, סיפרו ל"גלובס" בעלי עסקים שמחד נאמר להם על-ידי משרד הבריאות והעירייה שלא אמורה להיות בעיה עם מכירת קפה, אך מאידך - פקחים בשטח איימו בקנסות אם לא יחדלו מיד. במשרד הבריאות אמרו ל"גלובס" שהעסקים הללו לא יכולים למכור קפה, אך לא ענו לשאלותינו בנוגע להיגיון הדברים או לחוסר הבהירות בשטח.

בסמוך לישיבת הממשלה המתקיימת כעת, מבדיקה אקראית שערך "גלובס", עולה כי מסעדות ובתי קפה החלו בימים האחרונים להפעיל בגלוי מערכי טייק אוויי חרף הוראות משרד הבריאות. בנוסף, החלה מחאה של בעלי עסקים הקוראים לעמיתיהם לפתוח ביום ראשון את שעריהם כך או כך. "מחאת העבדים: אם לא ימצאו פתרון מוסכם לענף המסעדנות, אנחנו נפתח את המסעדות שלנו כרגיל, עם ריחוק חברתי של יקאה!", כתבו המוחים בכרזה שהפיצו ברשת. כשהממשלה לא מעמידה פתרונות אמתיים, רבים מהם מרגישים שזו הדרך היחידה לצלוח את המשבר הכלכלי העמוק, בו נותרו לתחושתם לבד.

תגובת משרד הבריאות לדברים: "הפתיחה עכשיו היא בכפוף לכללי שמירה על הבריאות (התו הסגול) שאמורים לצמצם מאוד את סכנת ההדבקה".