עסק ביום | פיצ'ר

"אם לא אקבל סיוע, בתוך חודש וחצי אחד מבתי הקפה ייסגר"

דן אוריאלי, מהבעלים של בתי הקפה נחת ו-ADA בת"א, חושב שהמדינה צריכה להשתתף בשכר הדירה של עסקים • "מילאתי את החובות שלי, אז איפה החוב של המדינה כלפיי עכשיו?" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דן אוריאלי, מבעלי בתי הקפה נחת ו–ADA בתל-אביב / צילום: תמונה פרטית
דן אוריאלי, מבעלי בתי הקפה נחת ו–ADA בתל-אביב / צילום: תמונה פרטית

כמעט חודש וחצי אחרי שקפה נחת בתל-אביב נאלץ לסגור את שעריו, הוא נפתח שוב. לא במתכונת של פעם, עם שולחנות שטופי שמש הצופים לכיכר דיזנגוף המחודשת, אלא רק לטייק אוויי בין השעות 9:00-14:00. "הקפה פתוח כל יומיים לכמה שעות, בעיקר להראות שאנחנו בשכונה עבור הלקוחות", אומר דן אוריאלי, מבעלי נחת וקפה ADA בשוק הפשפשים, שבינתיים נותר סגור.

קפה נחת נפתח לפני חמש שנים וחצי, ו-ADA לפני כחצי שנה. עם סגירתם בעקבות משבר הקורונה, הוצאו 30 עובדים לחל"ת. כרגע, מי שמתפעל את נחת במתכונת המצומצמת הם הבעלים.

הנחיות הממשלה הותירו את בעלי בית הקפה מבולבלים בשאלה אם מותר להם למכור קפה בטייק אוויי. בשבוע שעבר חלקם פתחו, אבל אוריאלי העדיף לחכות ולא להסתכן בקנס. "החלטנו ללכת על בטוח", הוא אומר. "אני לא מקנא בפקחים, כי נראה לי שגם הם מתעדכנים מהחדשות יותר מאשר מהנחיות ברורות. בבית קפה של חברים, ביום אחד פקח אמר שמותר למכור קפה בטייק אוויי בתנאי שהלקוחות לא נכנסים, למחרת בא פקח אחר ואיים שאם לא יסגרו יקבלו קנס של 5,000 שקל.

"אני רואה איך במסיבות עיתונאים בחו"ל בסוף מציגים שאלות ומקבלים תשובות. גם אם התשובה היא 'אני לא יודעת', כמו שהשיבה מרקל, זו תשובה. עצוב לי שאצלנו זה נאום חד צדדי ואין מקום לדיאלוג בין השלטון לנשלטים".

האם פנית לקרן לעסקים בבקשה לקבל הלוואה?

"לפי רואה החשבון שלנו, המענק של מאי יהיה רלוונטי גם אלינו. ממה שאני מבין, עדיין אין נוסח סופי וממה שראיתי צריך תואר שני במתמטיקה בשביל להבין. לא ניסינו לקבל סיוע מערוצים אחרים, גם בנושא הזה לא מעבירים מידע ברור ואין באמת הסברה.

"בחמש השנים האחרונות שילמתי מיליוני שקלים משכורות, מיליוני שקלים מסים, החזרתי הלוואות במועד. מילאתי את החובות שלי, אז איפה החוב של המדינה כלפיי עכשיו? מדברים על הקלות בארנונה, אבל אני לא שמעתי על אף הקלה מהעירייה. לא קיבלתי הודעה על ביטול היטלים שאני משלם, כמו אגרות שילוט או תמלוגים לאקו"ם".

"אם אני לא מקבל סיוע או מידע, ובעלי הבית מפקידים את תשלום שכר הדירה, בתוך חודש וחצי אחד משני בתי הקפה ייסגר. המדינה הייתה צריכה להתערב עם קרן לעניין שכר הדירה ואפילו להשתתף איתי חצי-חצי".

עד כה, מסעדות ובתי קפה יכלו להציע שירות משלוחים.

"זה לא השתלם, משום שעיקר העסק שלנו הוא קפה שאנחנו מייבאים. העמלות של חברות המשלוחים הופכות את העסק הזה ללא כלכלי, ולא השתלם לי לפתוח מחדש את המטבח, להחזיר עובדים מחל"ת, להזמין חומרי גלם שאולי אצטרך לזרוק את רובם לפח. 

"כשבודקים מה קורה בחו"ל, מבינים עד כמה הממשלה יכולה להציע הקלות ולעזור. העזרה אמנם מיועדת לי ולאשתי ולילדים שלי, אבל היא מיועדת גם לאנשים שאני מעסיק ולמשפחות שלהם וגם לתל"ג. אני עסק שמשלם משכורות ומסים, ואם אני נסגר זה לא 'דן המסכן', אלא זה 30 אנשים שיושפעו מכך, וזה בעלי מקצוע בתחום ייבוא הקפה שייפגעו מכך, לדוגמה בציוד שאני קונה. זה גם פוגע בשאיפה שלנו להתרחב, משום שלפני המשבר החלטנו על פתיחה של מקום שלישי.

"מישהו מהרשתות הגדולות אמר לי, וזה נכון, שכשאני עובד ואני מכניס כסף - בין שאני מפסיד ובין שאני מרוויח - המדינה שותפה שלי ב-50%. עכשיו, כשיש צרות, יש אפס אחוז השתתפות. זו התנהלות של מאפיה. של גוף כוחני. אני מפריש חצי שקל מכל שקל שאני עושה לטובת השלטונות. איפה הכסף הזה עכשיו?"

האם אתם כבר מתכננים מה לעשות ביום שאחרי?

"אנחנו מתעסקים בזה המון, משקיעים בזה כסף 'על עיוור'. פה אין לי הרבה מה להאשים את הממשלה, כי כולנו בחשכה כרגע. אני מביא בחשבון שאוכל להושיב חצי מכמות האנשים או פחות, שלא יהיה אפשרי שאנשים יעמדו בתור. בסופי שבוע היו לנו 20 איש בכל מטר רבוע. הזמנו מחיצה שתהיה מול הקופאים, מדחום, ג'ל ניקוי ידיים ומסכות שאנחנו תופרים לעובדים. אני משקיע לא מעט מחשבה, זמן וכסף באונליין, לשדרג את האתר, ובמקביל אני עובד על אפליקציה שדרכה אפשר יהיה להזמין. אני יוצא מנקודת הנחה שאנשים יעדיפו להזמין לא דרך מלצרים. אני מביא בחשבון שבמהלך 2020 לא אחזור למחזורים שהיו לי עד עכשיו".

עד כמה האתר יכול להיות ערוץ מכירה משמעותי?

"האתר שלנו, שקיים שלוש שנים, הוא להזמנות קפה במשקל בלבד. מאז הסגר, המכירות גדלו פי עשרה, זה מייצר פחות מ-5% מהמחזור שלי כבית קפה. זה לא לגמרי מכסה את המשכורות שלי ושל השותף שלי. היתרון של האתר הוא שאני מצליח להישאר בתודעה של הלקוחות ולדעת שיש להם את ה'נחת' בבית, אבל זו לא הכנסה". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il