ביל גייטס: "ארה"ב תוכל להיפתח מחדש רק אם תרחיב מאוד את הבדיקות"

את הדברים אמר מייסד מיקרוסופט בראיון ל-"CNN" שבו התייחס לצעדים שאמריקה צריכה לנקוט בהם כדי להשיב את המשק לפעילות • גייטס אמר כי הוא מתחרט שלא הבהיר מספיק ברור ומוקדם את עד כמה מסוכן הנגיף • "רק 5% ממה שהיה צריך לעשות התבצע"

ביל גייטס במכון מחקר של מחלות טרופיות / צילום: רויטרס
ביל גייטס במכון מחקר של מחלות טרופיות / צילום: רויטרס

"היכולת של חלקים מארה"ב להיפתח מחדש לפעילות תהיה תלויה ביכולת המדינה להרחיב מאד את בדיקות איתור הקורונה ולחשוף מקרים חדשים". כך אמר השבוע ביל גייטס בראיון לפאריד זאכרייה ב-CNN.

מייסד מיקרוסופט, שקרן המענקים שלו חוקרת מגפות זה שנים וכעת הוא מעורב במאבק בהתפשטות מגפת הקורונה, הזהיר שגם אזורים שנראים כיום בטוחים יחסית, אינם חסינים מפני התפרצויות. "אם הם ייפתחו, הם עלולים לחזור להתפרצות אקספוננציאלית ולהתחרות עם ניו יורק בהיבט הזה", אמר.

גייטס הוסיף כי האזורים שייפתחו לתנועת בני אדם עלולים גם להעביר את הנגיף לאזורים אחרים, ולהאט בכך את ההתאוששות הכללית מהמגפה.

לדברי גייטס, פתיחה מחדש מוצלחת צריכה להיות בשלבים. וחזר בכך על המלצות של מומחי בריאות וכלכלנים רבים, כולל מתוך ארגון הבריאות העולמי. נחוצה חשיבה קריטית על חלקי האוכלוסייה שחיוניים ביותר להחזרה לעבודה, עם יישום אמצעי מיגון והבטחה של בדיקות אבחון ומעקב אפידמיולוגי, כדי להבין את האפקט של הקלת ההגבלות על התפשטות הנגיף.

"מה שאנחנו לא יודעים הוא אילו פעילויות ייצרו את הסיכון הגבוה יותר של הפצה נוספת או מחודשת, אם אנחנו חוזרים לשגרה חלקית", אמר גייטס. "אנחנו צריכים ליישם משטר בדיקות צפוף מאד, כדי להבחין אם ההתפרצות הופכת להיות מהירה, ולא להמתין שחדרי הטיפול הנמרץ יתמלאו, כי תהיה הרבה תמותה. אם רואים מקומות נגועים, צריך לנסות להבין מה הפעילות שגרמה את זה".

גייטס אמר בראיון כי קיימות כיום מכונות בדיקה ושיטות חדשות שיוכלו בקרוב להעלות את מספר הבדיקות היומיות בארה"ב ל400־500 אלף - שיעור ש"רק בקושי יספיק למעקב משמעותי".

עד כה ביצעה ארה"ב רק כ-4 מיליון בדיקות מתחילת המגיפה. ביום שבת העריך הד"ר אנתוני פאוצ'י מהמכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות מדבקות, כי המדינה עורכת כיום בין 1.5 מיליון ל־2 מיליון בדיקות בשבוע.

ארה"ב מתנהלת בנאיביות

ערים ומדינות צריכות לפתוח מחדש חלקים שונים מהכלכלה, טוען גייטס. הוא הוסיף שארה"ב מתנהלת בנאיביות מסוימת בכל הנוגע לתעדוף של הפעילויות שיחזרו לשגרה.

לדבריו, המדינות צריכות להתמקד עכשיו בענפים בעלי הערך הכלכלי הגבוה במשק כמו בתי ספר, ייצור ובנייה, ולקבוע איך לפתוח אותם עם שימוש במסכות ובעזרת שיטות כמו ריחוק חברתי. לאחר מכן, אמר, הרשויות חייבות לעקוב אחרי האפקט של הפתיחה מחדש באמצעות בחינת ההידבקויות בקהילות השונות.

"תיאוריות הקונספירציה שמאשימות אותי בהפקת רווח מהמגפה אירוניות"

גייטס צינן גם את ההתלהבות מהחיסונים הצפויים לנגיף. לדבריו, השלב השלישי של הניסויים הקליניים שקובע אם לתרופה יש תופעות לוואי מסוכנות, ייקח זמן. 

הוא התייחס גם לתיאוריות הקונספירציה שמאשימות אותו בהפקת רווח מהמגפה. הוא כינה אותן "אירוניות", זאת לאור העובדה שקרן הצדקה שלו הקדישה עשרות שנים למימון והובלת מחקרים על מחלות מסוכנות, ואיננו סבור שמספר משמעותי של אנשים מאמין בהאשמות נגדו.

הוא מתחרט רק על כך שאולי לא העביר את המסר על מסוכנות הקורונה מספיק מוקדם. "רק 5% ממה שהיה צריך לעשות התבצע", אמר גייטס.