שמה דגש על הפן החברתי: פיטנגו ממנה את ססיל בליליוס לאחראית על השקעות בנות קיימא

הקרן רוצה לשים דגש על רווח חברתי וסביבתי, לצד הרווח הכלכלי • לכן היא שמה במוקד את עקרונות ESG (סביבה, קהילה וממשל תאגידי) וכן את יעדי הקיימות של האו"ם שכוללים למשל צמצום עוני ואי שוויון, חינוך איכותי שוויון מגדרי ושמירה על הסיבה

ססיל בליליוס  / צילום: יורם רשף
ססיל בליליוס / צילום: יורם רשף

קרן פיטנגו, קרן ההון סיכון הגדולה בישראל במונחי כסף מנוהל, מאמצת עקרונות של השקעות בנות קיימא (ESG - סביבה, קהילה וממשל תאגידי) ומתכננת להטמיע אותם בהשקעות שלה. עקרונות אלו יכולים להיות למשל האופן שבו החברה מנהלת את יחסיה עם עובדיה, לקוחותיה, הספקים שלה, וכן עניינים של גיוון, קשר עם בעלי מניות וכו'. הקרן הודיעה כי ססיל בליליוס מונתה לראש תחום אימפקט וקיימות בקרן. בליליוס היא מייסדת Impact1st, גוף שמבצע השקעות אימפקט בחברות טכנולוגיה. בקרן ציינו כי בליליוס תוביל את היישום וההטמעה של מתודות ESG בחברות הפורטפוליו שלה.

בקרן גם ציינו כי יתייחסו מעתה ל-17 יעדי הקיימות של האו"ם (SDG) כ"קו מנחה לטובת גיוס טכנולוגיה ישראלית לפתרון הבעיות הקריטיות המאיימות על העולם. הכוונה היא ליישם את מתודולוגיית הרווח הכפול - מקסום רווח כלכלי במקביל לרווח חברתי וסביבתי". יעדי הקיימות של האו"ם כוללים בין השאר חיסול העוני והרעב, חינוך איכותי, מים נקיים, שוויון מגדרי, שמירה על האקלים, צמצום אי שוויון, שמירה על החי ועוד.

בפיטנגו מציינים כי המשמעות של פעילות ברוח חזון SDG היא התמקדות בבניית המוצר והמודל העסקי של החברה על מנת לעמוד בפתרון היעד הנבחר. השקעה כזו מודדת באופן קבוע את האימפקט החברתי/סביבתי לשם השגת היעד הנבחר, לצד מדידת הפעילות העסקית-מסחרית של החברה. בפיטנגו יחפשו להשקיע בחברות שכבר מראש פועלות לפי העקרונות האלו, מתוך אמונה כי חברות אלו יוכלו לייצר עמידות כלכלית גבוהה יותר וחוסן עסקי לטווח ארוך.

התחשבות בפרמטרים כאלו היא לא שכיחה בקרנות הון סיכון, אך בשוק ההון היא תופסת תאוצה. לפי מחקרים, למרות ש-ESG לא לוקח בחשבון פרמטרים פיננסיים, השקעה בחברות בעלות דירוג ESG גבוה יותר מניבה תשואה גבוהה יותר לאורך זמן. ניתן לראות זאת גם בתקופת המשבר. כך למשל, למדד MSCI WORLD, שמאגד מניות מכל העולם, יש שתי "גרסאות", אחת כללית ואחת כוללת חשבון ששמות דגש על השפעות חברתיות. הגרסה הכללית הניבה מתחילת השנה תשואה שלילית של 15%, ואילו החברתית הניבה תשואה שלילית של 10% באותה תקופה, כלומר תשואה עודפת.

יש הרבה סימני שאלה סביב הנושא הזה, למשל ניגוד בין חברות שפועלות בתחום שנוי במחלוקת, אבל יש להן ייצוג מגדרי שוויוני בהנהלה. "ESG זאת אמירה מאוד כללית שגם יכולה להיות חפיפניקית", אומרת בליליוס ל"גלובס". "יש קרנות וחברות שהצהירו על עצמן שהן מחויבות ל-ESG, אבל ברגע שיש משבר הן שוכחות את זה - למשל באופן שבו הן מפטרות, מביאות חומרי גלם או שמות דגש על זיהום אוויר. יש בדיחה עצובה שמי שקיבלה את הציון הכי גבוה בארה"ב הייתה חברה שהביזנס שלה היה בתי כלא פרטיים.

בליליוס מוסיפה כי "פיטנגו מלכתחילה לא נכנסת להשקעות בתחומים שהם מזיקים, ואנחנו נעזור לחברות להבין איך הן משרתות את יעדי האו"ם ואיך הן עומדות בפרמטרים בינלאומיים. זה יעזור להן להיות חברות טובות יותר".

חמי פרס, מייסד ושותף מנהל בפיטנגו, מסר: "אנו מאמינים שהשלב הבא בעולם ההון סיכון הוא באימוץ מדידת ה-ESG לשם פתרון האתגרים הגדולים ביותר הניצבים בפני האנושות היום כגון - שינוי האקלים, פערים חברתיים, גישה לבריאות וחינוך עבור כולם ועוד." פרס מוסיף: "אנו מאמינים שגישתנו לעולם ה-ESG והאימפקט, בהתאמתה למודל ההון סיכון, יסייע לחברות הפורטפוליו שלנו להיות עמידות יותר ומצליחות יותר - באופן כללי ובזמנים קשים כגון אלו - ובסופו של דבר לייצר רווחים כלכליים מעולים. חדשנות מונעת ממענה על צרכי השעה אבל גם מתחושת האחריות שיש לכולנו, לתקן עולם".