ארגון ויצו: "לא נוכל לפתוח את המעונות ביום ראשון"

למרות החלטת הממשלה לאפשר חזרה לפעולה בתנאים מגבילים של גני הילדים ובתי הספר עד כיתות ג' המעונות של ויצו לצד הגנים הפרטיים לא צפויים להיפתח • ויצו: "לא התקבלו הנחיות באשר לאופן החזרה לפעילות"

גן ילדים / צילום: עינת לברון
גן ילדים / צילום: עינת לברון

למרות החלטת הממשלה אתמול לאפשר חזרה לפעולה בתנאים מגבילים של גני הילדים ובתי הספר עד כיתות ג', היום (ג') הודיע ארגון ויצו כי לא ייפתח את המעונות ביום ראשון הקרוב. 

"לצערנו, פרסום החלטת הממשלה על פתיחת המסגרות התקבלה ללא כל הנחיות באשר לאופן החזרה לפעילות. זאת, בדרך שתבטיח את שלומם ובריאותם של ילדיכם ושל צוותי החינוך במעונות, תוך התאמה לצרכים החינוכיים - טיפוליים של ילדים בגיל הרך", כתבו בויצו. "בנוסף לכך, לא התקבלה עדיין כל התחייבות להשתתפות המדינה בעלות התאמת המעונות לשגרת הקורונה. הפעלת מעונות היום תחת הנחיות הבריאות והבטיחות החשובות והמתבקשות כרוכה בעלות, שאם לא תתוקצב ע"י המדינה, תיפול על כתפי ההורים והארגונים. לכך כמובן לא נוכל להסכים. במצב הדברים, הודענו כי לא נוכל לפתוח את המעונות ביום ראשון הקרוב.

אנחנו מצויים בשיח אינטנסיבי עם משרדי הממשלה, מתוך רצון להגיע לפתרונות בטווח הזמן המידי, אך לא נעשה זאת ללא לקיחת אחריות ממשלתית ברורה ותשתית בטוחה ומותאמת מבחינה תפעולית ובריאותית ותקצוב הולם".

גם הגנים הפרטיים לא ייפתחו בשבוע הבא

פורום הגנים הפרטיים המונה עשרת אלפים גנים פרטיים ומשפחותנים, הכריז אתמול כי הגנים לא ייפתחו בשבוע הבא, בשל "דרישת האוצר להטיל את ההפסדים הכספיים של הגנים על ההורים". לדברי הפורום, בשיחת זום שהתקיימה השבוע בינם ובין משרד האוצר, הובהר להם כי לא יקבלו פיצויים על אובדן ימי העבודה, וגם לא על הנזק הכלכלי שיסב לגנים יישום מתווה החזרה לשגרה, לפיו בגן יורשו לשהות 15 ילדים בלבד. לדברי פורום הגנים הפרטיים, משרד האוצר שלח את הגננות והגננים להעלות את המחירים להורים, ולהטיל עליהם את "מחיר הקורונה". מבלי שיציג משרד האוצר פיתרון מוסכם לסוגייה,

הורים רבים לא יוכלו לשוב אל מקום עבודתם בשבוע הבא.

"משרד האוצר דורש מאיתנו להטיל את ההפסדים הכספיים על ההורים. גם אנחנו מעוניינים בחזרה לשגרה, אך לא על החשבון הכלכלי והבריאותי של ההורים. במקום להיכנס מתחת לאלונקה, משרד האוצר שולח אותנו לחפש את הכסף בחוץ ולהילחם בהורים שקורסים תחת נטל האבטלה. לא ניתן לזה יד. לא נחזור עד להיענות של משרד האוצר לדרישותינו לקבלת רשת ביטחון כלכלית והבטחת בריאות ילדינו", אומרת קרן אוחנה איוס, יו"ר הפורום. הפעוטונים הפרטיים מהווים 73% מכלל הפעוטונים בישראל, ומטפלים בכ-350 אלף פעוטות. פורום הגנים הפרטיים דורש "רשת ביטחון כלכלית" שתאפשר לו לחזור לשגרה. בין היתר, פיצוי של אלף שקל נטו לילד על התקופה שבה סגרו הגנים את שעריהם בהוראת הממשלה, מימון ימי מחלה לעובד שיחלה בקורונה או יאלץ לשהות בבידוד בזמן המעבר לשגרה חלקית. בנוסף, פורום הגנים דורש פיצוי במקרה של סגירת גן עקב גילוי מקרה קורונה, המשך מימון דמי אבטלה או חופשת מחלה של עובדים שאינם יכולים לחזור לעבודה בגן בשל מחלת רקע או גיל, עד ליציאה ממשבר הקורונה.