משרד הבריאות: לא יתבצעו טיפולי פוריות לנשים בקבוצות סיכון

טיפולי IVF יחודשו לנשים מעל גיל 39 בלבד, וטיפולים שאינם הפריה חוץ-גופית יינתנו לנשים מגיל 35 ומעלה שאינן מקבוצת סיכון • התקנות צפויות להשתנות בהתאם למצב התפרצות הקורונה בישראל, כאשר לפי התרחיש האופטימי הפעילות המלאה תחזור בתוך שלושה חודשים

טיפולי פוריות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
טיפולי פוריות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

משרד הבריאות פרסם היום (ג') תקנות בנוגע לביצוע טיפולי פוריות בשגרת הקורונה. המשרד מדגיש כי מדובר בתקנות ראשונות, אשר צפויות להשתנות עם החמרה או הטבה במצב הכללי של המגפה, כאשר המטרה בתרחיש האופטימי היא לחזור לפעילות מלאה בתוך שלושה חודשים.

המטרה של הגבלת טיפולי הפוריות על ידי משרד הבריאות היא משולשת - הגבלת הסיכון הציבורי הכללי, שיכול לנבוע מטיפול המחייב מגע פיזי קרוב בין המטופלת לצוות המטפל ושהות ממושכת בחדרי ההמתנה. הגבלת הסיכון לפגיעה בציבור המטופלות, וכן הגבלת הסיכון לפגיע בעובר. כרגע אין יודעים מה השפעתה של הקורונה על עוברים, משום שהילדים לנשים שהיו חולות בקורונה בשליש הראשון והשני של ההריון, ברובם עוד לא נולדו. בינתיים בדיקות ההדמיה לעוברים לא מעידות על בעיה ואין המלצה לנשים שאינן מטופלות פוריות להימנע מהריון בתקופה הזו, אולם משרד הבריאות נוקט בהקשר זה זהירות יתרה.

על פי התקנות, יטופלו בינתיים טיפול הפריה חוץ-גופית (IVF) רק נשים בנות 39 ומעלה, אשר כל חודש של עיכוב בטיפולים מפחית את הסיכוי שלהן להיכנס להריון בסופו של דבר. כמו כן בוצעו גם בחודשיים האחרונים וימשיכו להתבצע טיפולי שימור פוריות לחולי וחולות סרטן לפני הטיפולים הכימותרפיים. עם זאת לא יטופלו חולים בעלי מחלות רקע כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת ריאות כרונית ועודף משקל (BMI מעל 35).

כרגע אין תחום אחר שבו הוגבלו אנשים בקבוצת סיכון לקורונה מקבלת שירות, אולם ישנן תקנות המגבילות תעסוקה בתחומים מסויימים (למשל הוראת נהיגה) ממי שכבר מלאו לו 67. בתחומים אחרים הומלץ כי אנשים בקבוצת סיכון לא יגיעו לעבודה, אך הם לא חויבו בכך.

המטופלים (נשים וגברים) שיעמדו בכללים העקרוניים יעברו תהליך מקיף כדי לוודא שאינם חולים פעילים בקורונה, שכולל: בדיקת מטוש, תשאול תסמינים (גם כאב גרון ימנע טיפול), תשאול חשיפה לחולי קורונה מאומתים, מדידת חום. אישה שכבר החלה את הטיפול ואז חלתה, תיאלץ להפסיק את הטיפול ותעבור שאיבת ביציות רק אם הימנעות מכך תסכן את בריאותה. במקרה כזה השאיבה (שהיא הטיפול הניתוחי המורכב ובעל הפוטנציאל המזהם ביותר בתהליך), תתבצע מחוץ ליחידת הפריון.

למעשה, יחידות ההפריה ממליצות על בידוד מרצון של מטופלי הפוריות בשבועיים לפני תחילת הטיפול, כדי לוודא שהם מגיעים בריאים. כמו כן, ישנה המלצה להקפיא את כל העוברים ולבצע את ההחזרה רק אחרי שיהיה מידע רב יותר על המשך התפתחות המגפה ועל תוצאותיה מבחינת ההריון והעובר. אולם, מטופלים יוכלו לחתום על טופס ויתור ולהחזיר עוברם טריים. לנשים שמצליחות להרות במצב זה, מומלץ להימנע באופן מיוחד מתחלואה בקורונה בתקופה זו. המלצה זו לא ניתנה עד כה לנשים בהריון שאינו מהפריה.

טיפולים שאינם הפריה חוץ-גופית יינתנו לנשים מגיל 35 ומעלה שאינן מקבוצת סיכון. גם במקרה הזה הטיפול תלוי בתשאול ובדיקה מקיפים לפני הפרוצדורה, ולא יינתן טיפול למי שחולה או חייב בבידוד. כל הטיפולים הן בהפריה חוץ-גופית והן טיפולי פריון אחרים יבוצעו ללא מלווה.