"עברתי לאורך הקריירה לא מעט משברים, משבר הקורונה הוא הכי מאתגר"

שמואל דונרשטיין, יו"ר חברת רב בריח, על הנזק שנגרם ליצוא של החברה, על הדאגה לעובדים הזרים במפעל באשקלון, ועל דרכי ההתמודדות עם המשבר • ויש גם שתי המלצות

שמואל דונרשטיין / צילום: דורון לצטר
שמואל דונרשטיין / צילום: דורון לצטר

ספר על אתגר משמעותי שהתמודדת איתו באחרונה.
לצד התמודדות עם המשבר הגדול ביותר שפקד את העולם ב־100 השנים האחרונות, וירידה דרסטית בפעילות הקבוצה ובייצוא שלנו עם נזק של מיליוני שקלים, היה לי חשוב באופן אישי לדאוג ל־70 עובדים זרים ופלסטינים במפעל שלנו באשקלון. זו אוכלוסייה שלא מקבלת מענה מהרשויות ומתגוררת בצפיפות גדולה וחששתי לבריאותם. היה חשוב לי לשמר אותם בעבודה ולדאוג להם לפרנסה, וברמת ניהול הסיכונים לוודא כי הם אינם גורמים להתפרצות במפעל. על מנת לסייע להם, הקמנו והסבנו משרדים ריקים במפעל באשקלון לחדרי מגורים. השקענו כספים רבים ברכישה והתקנת מיטות, דאגנו למזון, ארוחות ולמוצרי היגיינה ופארם. הנושא קיבל גם רוח גבית מעובדי המפעל, שבאופן וולונטרי נרתמו וסייעו עם מצרכים ומוצרים נוספים.

עם מי התייעצת/מה עזר לך להתמודד?
אבי, מרדכי דונרשטיין ז"ל, תמיד דאג להזכיר לי את הרדיפה שעבר העם היהודי, על היותנו עם של פליטים שהתקבץ במדינת ישראל לאחר מלחמת העולם השנייה. עלינו תמיד לעזור לחלש, לגר שגר איתנו ולא מקבל מענה מהרשויות. זה משהו שאימצתי ממנו והולך איתי כל השנים. אל תשכח מאיפה באת.

איך אתה מסכם את מה שלמדת מהאתגר והפתרון?
עברתי לאורך הקריירה לא מעט משברים, מלחמות ומבצעים צבאיים, משבר 2008, משבר 2011. כל משבר הביא איתו אתגר אחר. משבר הקורונה שהיכה בכל העולם הוא ללא ספק המשבר הכי מאתגר שחווינו. המכנה המשותף לכולם הוא היכולת שלך כמנהל להתגבר עליו, לחשוב מחוץ לקופסה ולא לפחד להתמודד ולהעז לקבל החלטות.

יש מנהל/ת שמהווה עבורך השראה, בעיקר בימים אלו?
אבי ז"ל. ספגתי ממנו לאורך השנים הרבה מאוד תובנות שמשמשות אותי לכל אורך הקריירה העסקית שלי, בהתמודדות עם משברים ואתגרים.

טיפ מנהלים:
אני ממליץ על הספר "גלגל התנופה מטוב למצוין" של ג'ים קולינס. הספר עוסק בשאלה מה המפתח להפיכתה של חברה טובה למצוינת, ומביא דוגמאות מרתקות לחברות שבעזרת ניהול נכון הפכו מטובות למצוינות. יש בו שיטות מעניינות וישימות עבור כל מנהל. המלצה שנייה היא הסדרה על כדורסלן העל מייקל ג'ורדן, שמתעדת איך הפך לכדורסלן הטוב בעולם. עד כה שודרו שני פרקים על הדרך שעשה וההתגברות על המכשולים עד לפסגה.

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il