פייסבוק מזנקת ב-9% לאחר הדוחות: "לאחר הנפילה, רואים יציבות בהכנסות מפרסום"

החברה הציגה הכנסות של 17.74 מיליארד דולר, עלייה של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • ההכנסות גבוהות במעט, כ-250 מיליון דולר, מעל לתחזיות האנליסטים

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Francisco Seco, Associated Press
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Francisco Seco, Associated Press

חברת פייסבוק  הציגה הכנסות של 17.74 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020, עלייה של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות גבוהות במעט, בכ-250 מיליון דולר, מעל לתחזיות האנליסטים. עם זאת, בשורה התחתונה החברה פספסה את התחזיות במעט - 1.71 דולר, 3 סנט מתחת לתחזיות.

לעומת הרבעון הקודם ירדו הכנסות החברה ב-16%. באופן מסורתי, הרבעון הראשון של פייסבוק חלש יותר מזה שלפניו, אך ברבעון הראשון של 2019 הירידה הייתה מתונה יותר ועמדה על 10% לעומת הרבעון הרביעי של 2018.

פייסבוק מתמודדת עם פגיעה בהכנסות הפרסום בשל משבר הקורונה, בדומה לחברת גוגל. אתמול (ג') פרסמה גם גוגל את הדוחות הכספיים, שם ציינו כי הם מתמודדים עם "ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום".

פייסבוק נסחרת לפי שווי של כ-550 מיליארד דולר. מ-19 בפברואר, אז החלו הירידות החדות בשווקים בשל הקורונה, איבדה מניית החברה 10.5%, לעומת ירידה של 9% שרשם מדד נאסד"ק. היום, לקראת הדוחות, עלתה המניה ביותר מ-6%.

בפייסבוק כתבו בדוחות כי "בשלושת השבועות האחרונים של הרבעון הראשון חווינו ירידה משמעותית בביקוש לפרסום וכן ירידה במחיר המודעות. כתוצאה מאי-הוודאות אנחנו לא מספקים תחזית לרבעון השני, אבל כן נותנים הצצה להכנסות שלנו עד כה ברבעון. לאחר ירידה ראשונית חדה בהכנסות מפרסום במרץ, אנחנו רואים סימנים ליציבות מתחילת הרבעון, כשההכנסות מפרסום פחות או יותר יציבות ביחס לתקופה המקבילה ברבעון הקודם, לעומת ירידה של 17% ברבעון הראשון. המגמה ברבעון הראשון משקפת חולשה בכל הגאוגרפיות שלנו, ויותר במדינות שבהן היה סגר".

פייסבוק כתבה על השפעת הקורונה ועל כך שהחברה מתכננת להפחית בהוצאות בעקבות המשבר. "אנו מצפים להתחיל בחסכון בהוצאות בתחומים מסוימים כמו נסיעות, אירועים ושיווק, כמו גם צמיחה איטית יותר במספר העובדים בתחום העסקי בחברה", נכתב. לצד זאת, פייסבוק הצהירה כי היא מתכננת להשקיע בפיתוח המוצרים שלה ובגיוס כוח-אדם טכני.

עוד נכתב כי השינויים הללו צפויים להוריד את ההוצאות השנתיות של פייסבוק ב-2020 מהתחזית הקודמת של 54-59 מיליון דולר ל-52-56 מיליון דולר. למרות שצפי ההוצאות ירד, ביחס להכנסות החברה, מדובר בצפי הוצאות בשיעור גבוה יותר משצפתה החברה במקור. "בעוד שהדבר משקף ירידה בקצב הצמיחה של הוצאותינו בסך-הכול, הצמיחה הכוללת של הוצאותינו, במקביל להחלשה צפויה של ההכנסות, צפויה להשפיע באופן שלילי על הרווח התפעולי של 2020", נכתב. הפגיעה בשיעור הרווח התפעולי ניכרת גם ברבעון הנוכחי עם שיעור של 33% ביחס ל-42% ברבעון הקודם.

מספר המשתמשים היומיים של פייסבוק עלה ב-4.6% לעומת הרבעון המקביל. לשם השוואה, ברבעון הקודם נרשמה עלייה של 2% בלבד לעומת הרבעון שלפניו. העלייה החדה ביותר - של 5.8% - הייתה באסיה-פסיפיק, ואחריה בשאר העולם (עלייה של 4.5%).

הגידול במספר המשתמשים בשל העובדה שאנשים נמצאים יותר בבית, לצד הירידה בהכנסות מפרסום, הובילה לכך שהירידה בהכנסות הממוצעות למשתמש לעומת הרבעון הקודם היו חדות יותר. ההכנסה הממוצעת בקרב כל משתמשי פייסבוק עמדה על 6.95 דולר, ירידה ש 18.5% לעומת הרבעון הקודם. ברבעון הראשון של 2018 הירידה הייתה מתונה יותר, ברמה של 13%.

הירידה בהכנסות פייסבוק התפזרה באופן שווה יחסית בכל הגאוגרפיות שלה, עם שיעור ירידה של בין 16% ל-18% בכל גאוגרפיה ביחס לרבעון הקודם. הגאוגרפיה המכניסה ביותר של פייסבוק באופן קבוע היא הגאוגרפיה הכי קטנה שלה - אמריקה הצפונית - שאחראית לקרוב ממחצית הכנסות החברה בכל רבעון בשנים האחרונות, וכך גם ברבעון הנוכחי.

מי שהובילה את הצמיחה לעומת הרבעון המקביל הייתה פעילותה החברה באסיה-פסיפיק, שצמחה ב-21%.