עיריית תל-אביב סוגרת את מיזם השכרת האופניים "תל אופן"

עד לאוגוסט ייעלמו האופניים ותחנות העגינה שפזורים ברחבי העיר • עיריית תל-אביב: "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים" • זכיינית הפרויקט: "החלטה שגויה"

אופניים של "תל אופן" / צילום: תמר מצפי
אופניים של "תל אופן" / צילום: תמר מצפי

נפרדים מהאופניים הירוקים: עיריית תל-אביב-יפו החליטה על הפסקת פעילות מערך השכרת האופניים "תל אופן", שהוקם ב-2011. עד לאוגוסט הקרוב ייעלמו כ-1,900 זוגות האופניים ותחנות העגינה הפזורים ברחבי העיר. 

לפי הודעת העירייה, "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים". ואכן, ריבוי המתחרים היעילים יותר, בדמות קורקינטים אופניים חשמליים ושנוחים יותר לשימוש ולתשלום, דחקו החוצה את האופניים המסורבלים למדי של "תל אופן".

חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, אלא שבעירייה קיבלו החלטה להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשים. בתוך כך מודיעים בעירייה כי "המיזמים הפרטיים להשכרת אופניים וקורקינטים בעיר, המציעים אלפי כלי רכב לכל דורש, ימשיכו לפעול על-פי הנחיות וכללי ההסדרה שקבעה העירייה. במקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים שיתופיים שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש דן". נזכיר כי בחודש יוני כחלק מהתקנות שעדכנה העירייה, יידרשו מפעילי הקורקינטים השיתופיים לצרף קסדה לכל כלי.

לפי נתוני עיריית תל-אביב, כ-65 אלף תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי. בתל אופן בוצעו כ-14 מיליון נסיעות על-ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה, בהן כ-1,860 אופניים. בעבר היו תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, מסר כי "בימים אלה, כאשר השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית, אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה. כמו הטלפונים הציבוריים שהתייתרו והוסרו מהמרחב הציבורי למניעת הפרעה - כך גם עתה.

"עיריית תל-אביב-יפו תמשיך להשקיע עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בסלילת שבילי אופניים, ובעוד מספר חודשים נשיק את התוכנית האסטרטגית 'עיר אופניים 20-25': תוכנית להעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 ל-20% מהיקף הנסיעות בעיר, רישות ורציפות שבילי האופניים, פרויקטי תשתית תומכים, השקעה בחינוך ובהסברה ועוד".

ב-2020 מתכננת העירייה לסלול עוד כ-20 ק"מ שבילי אופניים ברחבי העיר, בנוסף לשבילים הקיימים באורך של כ-130 ק"מ. 

"החלטה שגויה"

F.S.M, החברה הזכיינית שמפעילה את פרויקט תל אופן, מביעה צער על החלטת העירייה לסגור את מערך תל אופן. בתגובתה מסרה: "מדובר בהחלטה שגויה, בוודאי על רקע המצב הכלכלי שמחייב פרויקט זמין זול ומסובסד לתושבי העיר והמבקרים בה. פרויקט תל אופן הוקם על-מנת לייצר אלטרנטיבה זמינה, זולה וירוקה לתושבי תל-אביב-יפו והמבקרים בה. התוצאה הייתה פרויקט עם פריסה רחבה של תחנות תל אופן בכל שכונות העיר, מחירי מנוי זולים, זמינות, נגישות ותחזוקה ברמה גבוהה. בעשור האחרון F.S.M הפעילה בהצלחה רבה, את מערך האופניים בכל רחבי העיר גם בתקופות מאתגרות כפי שקיימות במציאות בישראל. הפרויקט מיקם את תל-אביב כעיר מתקדמת בשורה אחת עם כל הערים המתקדמות בעולם המעניקות שירות זה.

"בשנה האחרונה, על-מנת ליישר קו עם צרכי השוק, נערכו ב-F.S.M להסבת המערך לאופניים חשמליים והתאמת המערך לעידן הנוכחי ולביקוש שנוצר לאופניים שיתופיים חשמליים. ההסבה נועדה לעודד את השימוש באופניים ובכלל זה משכונות המרוחקות ממרכז העיר. הסבת המערך לחשמלי הייתה כרוכה בהשקעה חד-פעמית של העירייה, ועלויות התחזוקה והתפעול תהיינה מושתות כולן על F.S.M. באופן הזה גם העירייה וגם התושבים היו נהנים מפרויקט אמין, ידידותי, בטוח וזול.

"אנו מזהים צורך ממשי בהפעלת מערך לאופניים שיתופיים חשמליים, הפרטת השירות הציבורי והכנסת גורמים מסחריים לשוק תייקר מאוד את עלויות השימוש לצרכן ותפחית באופן חד את זמינות הכלים בשכונות העיר. ברור שלא ישתלם כלכלית למפעיל פרטי להחזיק מערך אופניים בפריסה בכל העיר ובאזורים שהשימושים בהם נמוכים".

תל-אביב היא העיר הראשונה בעולם אשר מבטלת את מערך השירות הציבורי והולכת להסתמך על גורמים פרטיים שעד כה לא הוכיחו איתנות פיננסית ויציבות תפעולית, ויכולים להיעלם בכל רגע כפי שראינו עם מספר חברות בתחום . אנו מקווים שהחלטת העירייה אינה סופית והיא רק תוצאה של המצב הכלכלי הקיים כרגע במשק וברגע שהמשק יחזור לפעילות מלאה יוחזר גם פרוייקט תל אופן שהפך לחלק בלתי נפרד מהעיר והשירות העירוני".