הציבור משיג את רוב המידע על מגפת הקורונה מהאינטרנט

סקר שנערך במהלך תקופת חג הפסח ובחן את עמדות הציבור בנוגע לנגיף הקורונה מצא כי המגמה הכללית מבחינת הפחד מן הקורונה עצמה היא חיובית • עם זאת, גם לאחר הירידה עדיין אחוזים גבוהים מן הציבור חוששים להידבק

אישה שעוטה מסכה מטיילת עם הכלבה שלה בכיכר דיזינגוף בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס
אישה שעוטה מסכה מטיילת עם הכלבה שלה בכיכר דיזינגוף בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

סקר שנערך במהלך תקופת חג הפסח ובחן את עמדות הציבור לגבי וירוס הקורונה, מצא שיפור באופטימיות לגבי הסיכון שבווירוס ולגבי יכולת ההתמודדות. השיפור הגיע בתקופה בה הציבור עדיין היה בסגר, וטרם הייתה וודאות לגבי אפשרות לתחילת הקלות אחרי החג. נראה כי עצם השטחת העקומה ומספר הנפטרים שהמשיך להיות נמוך, הובילו לירידה בחששות מן המחלה, בהשוואה לסקר דומה שנערך שבועיים לפני כן.

עם זאת, גם לאחר הירידה עדיין אחוזים גבוהים מן הציבור חוששים להידבק. כמו כן, החשש מן המצב הכלכלי התגבר בתקופה זו, והנשאלים חוששים שהבעיות הכלכליות ימשכו זמן רב. הנסקרים מעריכים פחות מבעבר את ההתמודדות של הממשלה עם המשבר, ומבינים עוד פחות מבעבר לאילו פיצויים הם זכאים בעקבות המשבר.

המחקר נערך ונכתב כשותפות בין מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית בטכניון ומהמכון לרגולציה של מצבי חירום ואסון במרכז האקדמי למשפט ועסקים, על ידי ד"ר כרמית רפפורט, ד"ר כרמית פדן, ד"ר ראובן גל, פרופ' רון קנת ופרופ' יצחק אשכנז. על השאלון השיבו 764 נדגמים ונדגמות, שגילם הממוצע 45, כ-4.5% ערבים (והיתר יהודים), מאלה 48% חילונים, 22% מסורתיים ו-28% חרדים.

כאמור, המגמה הכללית מבחינת הפחד מן הקורונה עצמה היא חיובית. נמצאה מגמת ירידה בחשש מנגיף הקורונה לעומת עלייה בתחושת המסוגלות להתמודד עם הנגיף. אולם, גם לאחר העליה 40% מהמשיבים עדיין דיווחו כי הם חוששים להידבר בנגיף במידה רבה מאוד או במידה רבה. 32% חוששים במידה בינונית. מעניין לראות כי מבוגרים חוששים פחות שידבקו בנגיף, אולי משום שהם נזהרים יותר.

כאמור, ניכרת דאגה מהמצב הכלכלי ולא נראה היה למשיבים כי השיפור במצב הכלכלי יגיע בתקופה הקרובה. 44% ציינו כי המצב החברתי והכלכלי יהיו גרועים יותר מלפני המגפה. 35% נוספים מאמינים כי המצב הכלכלי יפגע אך המצב החברתי ישתפר. רק 16% מעריכים כי המצב הכלכלי יחזור לקדמותו.

ההערכה לניהול המשבר על ידי הממשלה הייתה נמוכה מאשר בתקופה הקודמת שנבדקה. 37% ציינו כי המשבר במנוהל היטב ו-34% ציינו כי הוא מנוהל ברמה בינונית. בקרב מבוגרים מעל גיל 65, רק 17% ציינו כי המשבר מנוהל היטב, לעומת 26% בשאלון הקודם. בקרב החרדים, 57% ציינו כי המשבר מנוהל היטב, לעומת 78% בשאלון הקודם.

הנגיף נתפס כמאיים יותר על ישראל מאשר איום הטילים, אולם נרשמה ירידה ניכרת בנתון זה לועמת השאלות הקודם (48% בשאלון הקודם טענו שהקורונה מאיימת יותר, לעומת 39% בשאלון הנוכחי).

חלה ירידה משמעותית בתחושה של המשיבים שהם מבינים את הזכויות והסיוע המגיעים להם כתוצאה מן המצב.

51% מהנשאלים טענו כי הקורונה מייצרת מתחים בלתי שגרתיים בין בני ובנות המשפחה, אולם 76% גם הציגו את המשפחה כמקור התמיכה העיקרי בתקופת הקורונה, משמעותית יותר מחברים או שכנים.

בנוגע לשאלה האם לדעתך נגיף הקורונה יעלם עד חודשי הקיץ, ענו 34% כי ייתכן שכן, 31% ענו 'כנראה שלא', 6% ענו 'בטוח שכן'' ו-22% אחרים ענו שאינם יודעים. סביר להניח שבדיקה היום הייתה מעלה תוצאות שונות, לאחר שהקלה בסגר, במקביל לשיפור במזג האוויר, בינתיים לא הובילה לעליה בתחלואה.

79% מהנשאלים טענו כי מסיכה מסייעת למנוע הדבקה של אחרים ואילו 20% מאמינים כי המסיכה אינה בעלת תרומה אמיתית למניעת הדבקה.

בתשובה לשאלה מהו המקור האמין ביותר להשיג מידע על הקורונה, 43% מהמשיבים ציינו את אתרי האינטרנט (חדשותיים ואחרים) כמקור המידע האמין ביותר. 32% ציינו את הטלויזיה (ירידה של 8% לעומת השאלון הקודם). 6% ציינו את הוואטסאפ, ו-6% בלבד ציינו את הרדיו ועוד 6% את העיתון המודפס.