נציבת רשות התחרות באיחוד: השעיית חוקי הסבסוד של עסקים באירופה – עד 2021

נציבת רשות התחרות ציינה כי המדיניות הנוקשה בעניין סבסוד עסקים תחזור לפעול ברגע שהקורונה תדעך • החוקים נגד סבסוד באיחוד האירופי מיועדים ליצור מגרש משחקים שווה לעסקים ברחבי 27 מדינות האיחוד

מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir
מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir

השעיית חוקי הסבסוד הנוקשים של האיחוד האירופי אינה שינוי קבוע במדיניות שאוסרת על ממשלות אירופה לתמוך בחברות ועסקים, מסרה הנציבה לענייני תחרות בבריסל.

מגפת הקורונה אילצה את מרגרט פסטגר לגנוז את הנשק היעיל ביותר שלה נגד סבסוד לא חוקי, אך נציבת התחרות של האיחוד האירופי מסרה שהיא תחזור לאכוף איסור על תמיכת מדינות בעסקים בתחילת השנה הבאה.

ב-2016 יכלה פסטגר לדרוש מאפל יותר מ-14 מיליארד דולר במיסים שהיא קבעה שהחברה הזו חייבת לאירלנד ולא שילמה, בגלל הקלות מפליגות שאירלנד העניקה לה כמדינת מס נמוך במיוחד.

כאשר המגפה עצרה את כלכלת אירופה במרץ, היה צורך לרופף במהירות את החוקים הללו, אמרה פסטגר. מאז, משרדה אישר תמיכות ממשלתיות במיליארדי אירו בחברות, שרק כמה שבועות לפני כן לא עלו על הדעת.

החוקים נגד סבסוד באיחוד האירופי מיועדים ליצור מגרש משחקים שווה לעסקים ברחבי 27 מדינות האיחוד, שמתאמץ זה עשרות שנים לשלב את הכלכלות הלאומיות שלו לשוק משולב אחיד. פסטגר אמרה שהשעיית כללי הסבסוד היא תגובת חרום זמנית, ולא מפנה בסיסי במדיניות. "לעולם לא נחזור לשוק פונקציונלי אחיד אם לא יהיו לנו עסקים שיתחרו בו", היא אמרה.

תחומי הסמכות האחרים של פסטגר - הגבלים עסקיים, אישור או חסימת מיזוגי חברות וגיבוש חוקים למגזר הדיגיטלי - נשארו ללא שינוי. "נמשיך בחקירות שלנו. זו שבה פתחנו, למשל, עם אמזון", היא אמרה. החקירה הזו הושקה בקיץ שעבר לבדיקת שימוש לרעה לכאורה שעושה אמזון בדומיננטיות שלה בקמעונאות המקוונת. החקירה מתמקדת בפרקטיקות אנטי תחרותיות, שנוגעות לשימוש ענקית הקמעונאות בדאטה של החברה כדי לקדם את מוצריה ולא מוצרים של סוחרים שמשתמשים בפלטפורמה שלה.

המשרד של פסטגר לא יפתח בחקירות נגד ממשלות שחשודות בסיוע לא הוגן לחברות מסוימות עד אחרי שהשעיית חוקי הסבסוד תבוטל ב-1 בינואר 2021 לכל המוקדם. הביטול יעשה רק בהתייעצויות עם הממשלות האירופיות כמה חודשים לפני כן, אמרה פסטגר.