חוקרים בגרמניה: האפיפיור פיוס ה-12 "ידע יותר" על פשעי הנאצים ממה שהיה ידוע

ארגונים יהודים והיסטוריונים הגדירו את פיוס ה-12 כ"אפיפיור של היטלר", משום שנמנע לצאת באופן פומבי נגד הנאצים ונגד ההשמדה השיטתית של שישה מיליון יהודים באירופה • החוקרים פעלו בארכיונים שבועיים בלבד עד שנאלצו להפסיק את ביקוריהם בשל מגפת הקורונה

האפיפיור פיוס ה-12. "ידע יותר" על פשעי הנאצים ממה שהיה ידוע / צילום: Associated Press
האפיפיור פיוס ה-12. "ידע יותר" על פשעי הנאצים ממה שהיה ידוע / צילום: Associated Press

חוקרים גרמנים שקיבלו גישה לארכיון האפיפיור פיוס ה-12 אומרים כי הצליחו לגלות עדויות לכך שהוותיקן הסתיר מסמכים פנימיים הנוגעים להיקף הידיעה של הכס הקדוש על השואה, וייתכן שהם היו חלק מ"שתיקתו" של האפיפיור וחוסר הגינוי של הפשעים הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. החוקרים, בראשות פרופ' הוברט וולף מאוניברסיטת מינסטר, הם בין כמה עשרות חוקרים שקיבלו גישה לפני כחודשיים להיכנס לחלק של הארכיון שהיה סגור עד כה. וולף אמר את הדברים בראיון לאתר קתולי בגרמנית וכן בראיון עם השבועון הגרמני "די צייט".

החוקרים פעלו בארכיונים שבועיים בלבד עד שנאלצו להפסיק את ביקוריהם בשל מגפת הקורונה. ארגונים יהודים והיסטוריונים הגדירו את פיוס ה-12 כ"אפיפיור של היטלר", משום שנמנע לצאת באופן פומבי נגד הנאצים ונגד ההשמדה השיטתית של שישה מיליון יהודים באירופה. מנגד, היו מי ששיבחו את תפקידו במהלך המלחמה, את העובדה כי אישר למנזרים ולמסדרים דתיים להציל יהודים ואת פעילותו למען יהודי הונגריה.

בין המסמכים שהתגלו כעת נמצאת תכתובת פנימית שבה מגיב אחד מעוזריו של האפיפיור לדיווח שהעביר קרדינל מלבוב, בו הוא מספר על "מעשים שטניים" של התושבים המקומיים תחת הכיבוש הנאצי, והוצאות להורג של יהודים. העוזר כותב לאפיפיור כי לא ניתן להאמין לדיווחים משום היהודים "נוטים להגזמות" וכן בשל האופי ה"אוריינטלי" (ככל הנראה הכוונה היא לסלבי) של הנציג בלבוב. התכתובת הפנימית הזו הושמטה, ככל הנראה במכוון, מספר שבחן את תפקיד האפיפיור במהלך השואה ומלחמה העולם ושפורסם ביוזמת הוותיקן כבר ב-1965.

במקביל, החוקרים אומרים כי מצאו הוכחות לכך שעוזריו של האפיפיור הציגו בפניו בספטמבר 1942 דו"ח שהכין הנציג האמריקאי לוותיקן, מיירון צ'רלס טיילור, שבו מתואר חיסול גטו ורשה וגירוש מאות אלפי יהודים למחנות השמדה. וולף אמר כי החוקרים ידעו כי מידע כלשהו הוצג לאפיפיור בתאריך זה, אך כי ביקוריהם בארכיון הוכיחו להם "שהיה מדובר בדו"ח המדבר ישירות על השמדת היהודים".

בנוסף, פרופ' וולף אומר כי הוא ועוזריו קראו כל אחד "חמישה עד שבעה מכתבים" שבהם יהודים כתבו לאפיפיור ישירות במהלך השואה והתחננו על חייהם. "הם מתארים את המצב החסר-תקווה שלהם, ולרוב מדובר במסמכים האחרונים של אותם אנשים", אמר. לדבריו, מכתבים אלה הם חלק מהמוטיבציה שלו ושל צוותו לבדוק מה עומד בבסיס "שתיקתו" של האפיפיור. הוא אמר כי "מוקדם מדי" לקבוע עד כמה שיתף פעולה האפיפיור עם ההשמדה באמצעות שתיקתו מול הפשעים של הנאצים ועוזריהם.

פרופ' וולף עומד בראש צוות של שבעה חוקרים שמתכוונים לעבור על מרבית החומר שנחשף כעת, הכולל את כל מסמכי הכס הקדוש בשנים 1939-1958, בהן כיהן פיוס ה-12. ככל הנראה מדובר על לפחות 400 אלף מסמכים היסטוריים, ביניהם הודעות ודיווחים מנציגי הכנסייה הקתולית ברחבי אירופה במהלך המלחמה. לפני שמונה לאפיפיור, היה פיוס ה-12 בתפקיד רשמי מטעם הוותיקן בברלין.

ההחלטה לפתוח את הארכיונים הרלוונטיים, שנשארו סגורים וחתומים בפני חוקרים בשנים שעברו מאז מלחמת העולם השנייה, התקבלה בשנה שעברה, לאחר לחץ משמעותי של קבוצות יהודיות וארגונים לזכר השואה. האפיפיור היה אהוד ביותר באיטליה ואף החל תהליך הפיכתו לקדוש, שאולי יושפע על ידי הגילויים האחרונים והמחקר ההיסטורי, שצפוי להתחדש בעתיד עם הסרת המגבלות בעקבות מגפת הקורונה.