"ספינים סותרים מעמיסים על המורים ועל ההורים": הלימודים לא יפתחו בת"א וברמת גן

עיריית תל אביב הודיעה כי לא תפתח את מוסדות החינוך בעיר ביום ראשון הראשון למרות אישור הממשלה • רון חולדאי: "לא נשחק לפי כללים של אנשים שלא לוקחים אחריות" • ראש עיריית רמת גן: "החלטת הממשלה ברגע האחרון מנותקת מהמצב"

רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף
רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב מפרסמת ביקורת חריפה על הממשלה בעקבות מתווה החזרה של מערכת החינוך ללימודים, ומודיעה כי מוסדות החינוך בעיר לא יפתחו ביום ראשון הקרוב. 

"אתמול החלו ההנחיות להשתנות, והתחזק השיח על שינוי כולל של המתווים שעל פיהם עבדנו. הידיעות מגיעות בעיקר מהתקשורת, וספינים סותרים מעמיסים עליכם ועל המשפחות", כתבה מנהלת מינהל החינוך בעירייה שירלי רימון ברכה לצוותי החינוך בעיר. "הדברים הובאו לידיעת ראש העיר, שמתוך הבנתו את החינוך ואת עבודת אנשי החינוך, והיותו איש חינוך בעצמו, החליט כי הוא לא ייתן יד לממשלה שמשחקת בכם ובמשפחות. הוא רתם את כלל הרשויות המקומיות למהלך שאומר: עד פה! קיבלנו, שיתפנו פעולה, נערכנו, פעלנו לפי הכללים, אבל האמון נפגע ברמה שכבר צריך לעצור ולסמוך בעיקר על עצמנו. רון חולדאי הוביל מהלך של אי פתיחת מערכת החינוך ביום ראשון, על מנת לתת לצוותים ולהורים את הזמן להערך כמו שצריך. השירות הפסיכולוגי עומד לרשותכם ולרשות המשפחות כדי לעשות נכון יותר את החזרה. מינהל החינוך והפיקוח לרשותכם בכל שאלה. אנחנו סומכות עליכם כי תדעו להוביל את מהלך החזרה וכי תוך יומיים-שלושה כולנו נהיה מוכנים יותר". 

גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ביקר בחריפות את התנהלות הממשלה. "לא ניתן לפתוח גנים וכיתות א-ג ביום ראשון על סמך הנחיות הניתנות ביום שישי", אמר חולדאי. "מתוך אחריות לשלומם ובריאותם של הילדים ושל הצוותים החינוכיים, לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך אלא לאחר שנלמד, נבין וניערך על פי ההנחיות שיינתנו בהמשך. הגנים ובתי הספר נקיים, הצוותים ממתינים בהתרגשות אבל אנחנו לא נשחק לפי כללים של אנשים שלא לוקחים אחריות. חשוב לי להדגיש: במהלך כל משבר הקורונה פעלנו על פי כל ההנחיות וגם בימים האחרונים נערכה מערכת החינוך בעיר תל אביב-יפו להיפתח בשבוע הבא. ואולם שינויים בהנחיות, בכללים ובתנאים שהגיעו וממשיכים להגיע טורפים את הקלפים ודורשים מאיתנו להיערך מחדש". 

כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב. מערכת החינוך מושבתת בשל הקורונה / צילום: Sebastian Scheiner, AP
 כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב. מערכת החינוך מושבתת בשל הקורונה / צילום: Sebastian Scheiner, AP

ביקורת נשמעה גם בעיריית רמת גן. ראש העיר כרמל שאמה הכהן כתב כי "עם כל הכבוד להחלטת הממשלה, יש גם מי שצריך לבצע אותה. החלטת הממשלה ברגע האחרון מנותקת מהמצב והבעיות בשטח. לא ניתן לפתוח את מוסדות החינוך ללא פתרונות לבעיות לדוגמא: מורים אשר להם ילדים בגילאי גן. רמת גן תפתח את מוסדות החינוך רק כאשר כל הבעיות ייפתרו וזה לא יקרה עד יום ראשון. לגבי ההחלטה בעניין כיתות יא-יב אליה נחשפנו רק כעת נקיים דיון מסודר ונעדכן". 

לאחר מסרים סותרים והנחיות שונות, רק היום אישר קבינט הקורונה סופית את החזרה ללימודים החל מיום ראשון הקרוב (3 במאי). תחילה יחזרו ללימודים הכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים א'-ג' וכיתות יא' ויב' בשל הצורך בהכנה לבחינות הבגרות. כן יפתחו כיתות הישיבות החרדיות בכיתות ז עד י"ב. פתיחת גני הילדים ומעונות היום נדחתה עד ליום ראשון ה-10 במאי. 

מנכ"ל משרד הבריאות שמואל אבואב אמר כי החזרה ללימודים מדורגת ומפוקחת ומנוהלת בקפידה ולכן חששם של מקצת ראשי העיריות מובנים אך לא מבוססים. לדבריו הוא משוחח עמם כל העת ומסביר את ההגיון שבהחזרה ללימודים המדורגת. ההדרגתיות ההגבלות והפיקוח ההדוק מאפשרים לנו לנסות את החזרה בדרך הזו, ולא נהסס לשנות כיוון אם ניווכח כי זה לא מוכיח את עצמו.

ממרכז השלטון המקומי תומך בפתיחת הלימודים ביום ראשון. מהמרכז נמסר כי "פועלים בשיתוף פעולה עם הממשלה: הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות ערוכות ומוכנות לקלוט את ילדי כיתות א-ג ואת תלמידי י״א וי״ב עפי מתווה משרד החינוך. במועצות האזוריות מציינים כי המועצות ערוכות והלימודים ייפתחו בתנאי שיימצא פתרון להגדלת ההסעות, בהתאם לדרישות משרד הבריאות, עוד היום. בימים האחרונים תוך שיתוף פעולה עם משרד החינוך, הבריאות, האוצר, השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות נערכו פעולות הכנה וניקוי שיאפשרו שמירה על הנחיות משרד הבריאות בעת חזרת הילדים למסגרות. השלטון המקומי מקדם בברכה כל צעד לקראת חזרה לשגרה של ההורים, הילדים ומניעת התדרדרות מצב המשק והאבטלה.

ראשי הרשויות קשובים לתושביהם וככל שיווצרו אתגרים נקודתיים הם ייפתרו על ידי אנשי המקצוע. אנו ערים להחלטת רשויות ספורות לבקש דחייה אך מבהירים: מלבד הרשויות שהודיעו על כוונתן שלא לפתוח את מערכת החינוך - רוב רובן המכריע של הרשויות והמועצות יפתחו את הלימודים כסדרן. אין ברירה אחרת - חייבים לחזור לשגרה".