ועדי העובדים בקבוצת "ידיעות" לעובדים: אל תיכנעו לניסיונות ההנהלה להלך אימים

לאחר שרבים מעובדי "כלכליסט" הודיעו להנהלה כי לא יסכימו לשינוי בשכרם ללא גיבוש הסכמות מול נציגות העובדים, שלחה ההנהלה מכתב לוועד ובו הודיעה כי בכוונתה לזמן לשימוע עובדים אשר סירבו לקיצוץ ואף לשקול את סיום העסקתם

בית "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון / צילום: כדיה לוי
בית "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון / צילום: כדיה לוי

מערכת היחסים בין הנהלת "ידיעות אחרונות" לעובדים מגיעה לנקודת רתיחה: יום לאחר שוועד העיתונאים פנה לבית הדין לעבודה בניסיון לעצור את קיצוצי השכר בעיתון "כלכליסט" ואת הכוונה להוציא לחל"ת עובדים נוספים בקבוצה, מעדכן היום הוועד את העובדים בצעדים שנוקטת ההנהלה בתגובה לסירובם של העובדים להסכים לחל"ת.

הוועד עדכן את העובדים כי במהלך יום חמישי לאחר שרבים מעובדי "כלכליסט" הודיעו להנהלה כי לא יסכימו לשינוי בשכרם מבלי גיבוש הסכמות מול נציגות העובדים שלחה ההנהלה מכתב לוועד ובו הודיעה כי בכוונתה לזמן לשימוע עובדים אשר סירבו לקיצוץ בשכרם ואף לשקול את סיום העסקתם. ע"פ הוועד "כדי להפחיד את העובדים, היא גם שלחה העתק מהמכתב לעובדים שהודיעו לה כי לא יסכימו לקיצוץ בלי מתווה מוסכם מול הוועד".

בוועדי העובדים של קבוצת "ידיעות" טוענים כי המכתב "רווי בטענות מופרכות" ומטרתו "להלך אימים על העובדים ולדחוף אותנו להסכים לקיצוץ שההנהלה מנועה מלקדם באופן חד-צדדי. מאותה סיבה בדיוק היא ניסתה לסחוט מעובדים הסכמה שבשתיקה לקיצוץ בהתראה של ארבע שעות בלבד".

נזכיר כי בין ועדי העובדים בקבוצת "ידיעות אחרונות" לבין ההנהלה נחתם לפני מספר שבועות הסכם קיבוצי שהגדיר מכסת עובדים שאפשר לפטר שעם סיומה מנועה ההנהלה מפיטורי צמצום עד פברואר 2021. "מכאן שזימון עובדים נוספים לשימוע לפני פיטורים מנוגד להסכם הקיבוצי שנחתם בחברה רק לפני שנה, ודינו כמו עבירה על החוק", טוען הוועד.

הוועד ביקש מהעובדים להגיב על כל הודעה שמקדמת מהלכים שמנוגדים להסכם כמו למשל זימון לשימוע בהודעת סירוב כתובה לפיה עד להגעה למתווה מוסכם עם הוועד וארגון העיתונאים העיתונאי אליו נעשתה הפניה מסרב לקיצוץ בשכר , ליציאה לחל"ת או להארכה של חל"ת שכבר סוכם עליו.

"אנחנו מבינים את החשש", כותבים הוועדים, "אבל אסור לנו להיכנע לניסיונות ההפחדה שכל מטרתם היא לגרום לנו, העיתונאים, לא לעמוד על זכויותינו".

"השבנו למכתב ההפחדה של ההנהלה כי אנו דוחים את טענותיה המשפטיות ואת ניסיונותיה להלך עלינו אימים ואת טענתה כי קיימה היוועצות או דיאלוג עימנו בטרם הודיעה לעובדים כולם על צעדיה" כתבן הוועדים בעדכון והוסיפו, "אנו דוחים מכל וכל את אמירתכם כי התקיים דיאלוג בין הצדדים, בזמן שמה שהתרחש בפועל זה דיווח חד-צדדי שלכם לגבי הצעדים שבכוונתכם לקדם, מבלי שהשארתם שום פתח לדו שיח בנוגע לצעדים אלה".

על רקע משבר הקורונה שפוגע משמעותית בהיקפי הפרסום בדפוס, הנהלת "ידיעות אחרונות" ממשיכה בצעדי התייעלות. במסגרת הצעדים צפוי קיצוץ מדורג בשכר עובדי "כלכליסט" בהתאם לגובה ההכנסה, תוארך תקופת החופשה של עובדים שהוצאו לחל"ת, ואליהם יצטרפו עובדים נוספים שייאלצו לצאת לחופשות ללא תשלום.

תוכנית הקיצוצים מגיעה סמוך לפעימת הפיטורים האחרונה שכלולה במסגרת ההסכם הקיבוצי שנחתם בין העובדים להנהלה, מה שמאפשר פיטורים של עוד 13 עובדים.

עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות" עודכנו על ידי הוועד כי נעשתה פנייה להנהלה בבקשה לקבל נתונים רלוונטיים כדי להבין שהקיצוצים בהיקף שהוצג אכן מחויבי המציאות, אך ההנהלה לא רק סירבה בתוקף לספק נתונים אלה, אלא גם שלחה באופן חד-צדדי הודעה על התוכנית לעובדי "כלכליסט" תוך הצגת הדברים כאילו גובשו בדיאלוג עם הוועד.

עד רגע פרסום הידיעה לא ניתן היה לקבל תגובה רשמית מ"ידיעות אחרונות". עם זאת, שלא לייחוס מסבירים בכירים בקבוצה כי כמו בכל העיתונים וכלי התקשורת, וכמו בענפים רבים שנפגעו, המשבר מחייב למרבה הצער קיצוץ זמני בהוצאות. נראה שעובדים רבים מקבלים בהבנה את האילוצים, אבל לא כולם.