פסגה בינ"ל לגיוס 8 מיליארד דולר לחיסון קורונה; גם נתניהו צפוי להשתתף

האיחוד האירופי מוביל יוזמה לגיוס הון לפיתוח חיסון שיוצע במקביל לתושבים ברחבי העולם • מחר תתכנס פגישה וירטואלית של מנהיגים מכל העולם, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושבה יתחייבו מדינות שונות לתרום כסף וידע מדעי לטובת החיסון

חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press
חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press

האיחוד האירופי מוביל יוזמה לגיוס 8 מיליארד דולר לטובת פיתוח חיסון לנגיף הקורונה שיוצע במקביל לתושבים ברחבי העולם. מחר (ב') תתכנס פגישה וירטואלית של מנהיגים מכל העולם, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאותה יזמה הנציבות האירופית, ושבה יתחייבו מדינות שונות לתרום כסף וידע מדעי לטובת החיסון. המטרה היא, בין השאר, להבטיח ייצור המוני של החיסון - לכשיימצא - כדי לוודא שהשימוש בו לא יוגבל למדינות מסוימות או לעשירים בלבד.

כמה חברות וגופים מחקריים באירופה, באסיה ובארה"ב מנהלים מרוץ נגד השעון כדי למצוא חיסון נגד נגיף ה-Covid-19, ולעבור במהירות את השלבים הנחוצים לקבל אישור לבדוק את יעילותו על נסיינים אנושיים, מה שטרם קרה. השיטות השונות ליצירת החיסון משליכות גם על היקף הייצור החזוי שלו - אם טכנולוגיה מסוימת תהיה אפקטיבית ניתן יהיה לייצר מאות מיליוני מנות, אך בטכנולוגיה אחרת הייצור יהיה מוגבל. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ניסה בעבר לשכנע חברת חיסונים גרמנית לעבור לעבוד בארה"ב תמורת סיוע של מיליארד דולרים, אך התחייבות לספק את החיסון קודם כל לתושבי ארצו. קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה אתמול כי האיחוד שואף להציע את החיסון בעת ובעונה אחת לאוכלוסייה הגלובלית.

על רקע זה תתכנס מחר הוועידה הווירטואלית, בהובלת האיחוד האירופי. בהצהרה שפורסמה לפני הוועידה נכתב כי "אנו פועלים על סמך החלטת מדינות ה-20G, לגבש מענה מקיף ומתואם לנגיף". מנהיגי האיחוד ונורבגיה, החתומים על ההצהרה, כתבו בה: "אנו מתחייבים להפוך את החיסון לקורונה לזמין, נגיש ובר-השגה לכולם". הפעילות המשותפת נחשבת גם למענה להחלטה של נשיא ארה"ב טראמפ להפסיק את המימון לארגון הבריאות העולמי (WHO).