שינוי כיוון בבנק המרכזי האירופי: יפעל נגד כל עלייה בעלויות גיוס הון

רק לפני חודש נשיאת הבנק, כריסטין לגארד, הפחידה את השווקים כשאמרה כי הבנק לא ירסן עלויות גיוסי הון של מדינות חלשות בעלות גירעונות תקציביים אדירים

קריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: רויטרס, RALPH ORLOWSKI
קריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: רויטרס, RALPH ORLOWSKI

הבנק המרכזי האירופי מתכוון לפעול נגד כל עלייה בעלויות גיוס הון של ממשלות מרחב האירו, אמר בכיר בבנק. בכך הדגיש ה-ECB את המסר שהוא יתמוך גם במדינות כמו ספרד ואיטליה, בתגובה לחולשה הכלכלית החריפה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

דברי הכלכלן הראשי של הבנק, פיליפ ליין, נאמרו חודש אחרי שנשיאת ECB , כריסטין לגארד, הפחידה את השווקים באמירה שהבנק המרכזי לא ירסן את עלויות גיוסי הון של מדינות אירו חלשות שיש להן גירעונות תקציביים אדירים, והן מוציאות כעת מיליארדי אירו כדי להציל מקומות עבודה ועסקים. דברי ליין נועדו כנראה לבסס את הציפיות שה- ECB יפעל במידת הצורך להגן על מרחב האירו ועל המטבע האחיד.

ה- ECB ספג ביקורת מצד משקיעים על היותו "פחות אגרסיבי" בתגובתו למיתון הכלכלי שגרמה מגפת הקורונה בהשוואה לבנקים מרכזיים כמו הפדרל רזרב והבנק של יפן, שהתחייבו לקנות אג"ח בכמויות כמעט בלתי מוגבלות כדי לתמוך בגל החדש של ההוצאה הממשלתית.

המשימה: לפעול נגד הכוחות המערערים

בבלוג שהועלה בסוף השבוע באתר ה- ECB , ליין כתב שעלויות גיוס ההון של ממשלות חלשות יותר עלולות לעלות במשברים ארוכים, כאשר משקיעים יעברו לנכסים הבטוחים ביותר. "המשימה הבסיסית של הבנק המרכזי היא לפעול נגד כוחות מערערים כאלו, כי הם פוגעים ביכולת ה- ECB לשלוט בריביות במרחב האירו", כתב ליין.

ליין ציין כי תכנית קניית האג"ח החדשה של ה- ECB , בהיקף 750 מיליארד אירו, שמכונה "תכנית רכישת החירום של המגפה", תפעל נגד "כל תנודתיות במרווחים", או הפערים בין עלויות גיוס ההון של גרמניה ודרום אירופה. הבנק המרכזי מוכן להרחיב את היקף התכנית, שנחשפה במרץ, ולשנות את ההרכב שלה "במידת הצורך ולאורך כל זמן נחוץ", הוסיף.

הדברים יעזרו כנראה להקל את חששות המשקיעים שהבנק המרכזי יירתע מתמיכה בממשלות עם נטל חוב חריג כמו איטליה. ה- ECB אכזב כמה משקיעים בשבוע שעבר כשהשאיר את היקף תכנית קניית האג"ח שלו ללא שינוי בישיבת הנהלה, ובמקום זאת הנמיך את הריבית על ההלוואות שלו לבנקים במרחב האירו.

תחזיות חדשות של ה- ECB שפורסמו בסוף השבוע הראו שכלכלת מרחב האירו עלולה להתכווץ ב-12% השנה כתוצאה מהסגרים שנועדו להכיל את הקורונה. עוד מעריכים בבנק כי התוצר של מרחב האירו עלול לחזור לרמה הרגילה רק בשנת 2023.

חשש מתביעות נגד התערבות

שלא כמו בנקים מרכזיים גדולים אחרים, ב- ECB מנוע מבחינה משפטית ממימון גירעונות ממשלתיים. הבנק ניצב בפני ככמה תביעות בגרמניה על תכניות קניית אג"ח ריבוניות קודמות. פקידים גרמנים חוששים שתכניות כאלו מסבסדות ממשלות בזבזניות בדרום אירופה. בית המשפט העליון בגרמניה אמור לפרסם פסיקה על תכנית קניית אג"ח קודמת של ה- ECB במהלך השבוע.

בבלוג שלו, ליין קרא לממשלות אירופה למלא את תפקידן בתמיכה בכלכלה, בין היתר על ידי הקמת קרן הבראה משותפת שתוכל לעזור להן להתחלק בעלויות המשבר.