עצמאים | ניתוח

הזדמנות לתיקון עוול היסטורי: נתניהו מבטיח דמי אבטלה לעצמאים - מה הסיכוי שזה יקרה?

הכנסת דחתה מאז 1996 שלושים הצעות שונות שנועדו להעניק לעצמאים רשת ביטחון סוציאלית • המתנגד העקבי למהלך: אגף התקציבים במשרד האוצר • נציגי העצמאים שנפגשו עם ראש הממשלה: הוא הבין שהמצב חייב להשתנות

מחאת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
מחאת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

"משבר זו הזדמנות לשינוי". כך אמר אתמול (א') בנימין נתניהו לראשי ארגוני העצמאים. אחרי שלוש שעות, העצמאים קיבלו מראש הממשלה שורה של הבטחות. במפגש השתתפו בין השאר נשיא להב, עו"ד רועי כהן; יועץ המס ונשיא ארגון יועצי המס, ירון גינדי; עו"ד אבי חימי, נשיא לשכת עורכי הדין; רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון; והאחרים. המשתתפים הציגו בפני ראש הממשלה את המציאות העגומה של העצמאים במשק, שהוציאה אותם לשורה של הפגנות ענק וקיבלו ממנו מסר ש"הדברים יטופלו".

ההבטחה המשמעותית ביותר שקיבלו העצמאים היא זכאות לדמי אבטלה, ורשת ביטחון סוציאלית שדומה במהותה לרשת הביטחון שמקבלים השכירים. מדבר בימי מחלה, אובדן כושר עבודה ועוד. "בוא נתחיל לעבוד על זה כדי להכניס את החקיקה הזאת לחוק ההסדרים הקרוב", אמר נתניהו למשתתפים, ולרגע קל נשכחה העובדה שהדרישה לרשת ביטחון סוציאלית אינה דרישה חדשה. להפך, הדרישה הזאת צברה וותק במסדרונות הכנסת, אך פעם אחר פעם נחסמה בסף הדלת ונותרה מחוץ לספרי החוקים של המדינה.

הגישה בעולם השתנתה

משנת 1996 ועד היום הוגשו 29 הצעות חוק להחיל רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, בעיקר דמי אבטלה, אך כולן נפלו. רוב הצעות החוק נפלו בתקופה שבה נתניהו כיהן כראש ממשלה. בינואר 2018 הגיש חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) את הצעת החוק האחרונה שעסקה בדמי אבטלה לעצמאים, ומי שהפיל אותה היו נציגי הליכוד.

המתנגדים לרשת ביטחון לעצמאים, ובמיוחד דמי אבטלה, מחזיקים בגישה עקרונית לפיה אין עצמאי-מובטל. העצמאים, הם אומרים, בוחרים להיות אדונים לזמנם ולפרנסתם, ולא ייתכן שנאפשר להם להחליט מתי "לנוח" על חשבון המדינה ולקבל דמי אבטלה.

מי שמוביל את ההתנגדות הוא אגף התקציבים במשרד האוצר, שסבור שאין אפשרות מעשית להנהיג ביטוח אבטלה לעצמאים. אנשי האגף טוענים שהעצמאי יכול להחליט מתי לסגור את העסק, מהלך שעלול להוביל לניצול לרעה של המדינה.

הגישה הזאת הייתה מקובלת בעבר ברוב מדינות העולם, שסירבו להנהיג רשת ביטחון לעצמאים, אך המגמה משתנה בהדרגה.

מה השתנה הפעם? האם נתניהו מפזר הבטחות ריקות מתוכן לעצמאים ואולי הוא חושש מהקמת "מפלגת עצמאים"? ראשי ארגוני העצמאי מאמינים שנתניהו מתכוון לקיים את ההבטחות שלו או לפחות מתכוון לנסות. למה? התשובה טמונה במציאות במשק מאז פרוץ משבר הקורונה. העצמאים סבורים שמשבר הקורונה חשף את המשק במערומיו והוביל לתובנה שכאשר העצמאים קורסים, המשק מתמוטט.

"ירד האסימון"

לדברי רועי כהן, נשיא להב, "משבר הקורונה חשף את היעדר רשת הביטחון הסוציאלית לציבור העצמאים, שמובילה אותו לחוסר יכולת קיום במצבי קיצון כמו המשבר הזה. ירד האסימון לכל מקבלי ההחלטות שאם היינו נכנסים לאירוע הזה עם דמי אבטלה לעצמאים לא היו מוצאים אותם ברחובות ובהפגנות, ולא נקלעים לסיטואציה עם פתרונות שהם טלאי על טלאי שניתנו על ידי רשות המסים, ולא הביטוח הלאומי שאמון על דמי האבטלה. השינויים שקורים בכל המדינות המפותחות, שמעניקות רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, חדרו את חומת ההתנגדות של ממשלת ישראל למתן דמי אבטלה לעצמאים".

גם ירון גינדי, ממובילי מחאת העצמאים, נוקט באופטימיות זהירה. "אני מאמין לראש הממשלה שהוא מבין שבכנסת הזאת צריך להביא את השינוי. הוא מבין שאין עתיד לכלכלה שלנו אם המדינה לא תשנה את היחס למגזר העסקי ולא תעודד אותו. אמרו לנו את זה אלף פעם ולא עשו עם זה כלום, הבטיחו בעבר הבטחות שלא קוימו, אבל דווקא משבר הקורונה הוא הזמן לשינוי כי הוא מראה לכולם מה קורה כשסוגרים 500 אלף עסקים. כשסוגרים 500 אלף עסקים אז יש מיליון מאה מובטלים.

"פתאום המדינה רואה שהמנוע של כל המשק זה עסקים קטנים. סגרו אותם סגרו את המדינה. כל הזמן דיברו על זה בתיאוריה אבל אף אחד אף פעם לא ראה את ההשפעה הדרמטית מול העיניים שלו. ראש הממשלה הבין שאסור לפספס את המשבר הזה. עכשיו כל המדינה רואה את האסון מול העיניים. העובדים השכירים רואים את כל המפוטרים והיוצאים לחל"ת, והם רוצים שהעסקים יצליחו כי הם הרי מתפרנסים מאיתנו. 2.5 מיליון שכירים של המגזר העסקי חרדים למגזר העסקי, כי זה מקור פרנסתם".

זה נשמע כמעט אוטופי. האם המאבק של העצמאים נגמר או שמדובר בעוד הבטחות ריקות באוויר - רק הזמן יענה על השאלה הזאת, אך בארגוני העצמאים מרגישים שסוף סוף שומעים את זעקתם. כהן: "ההפגנות והמחאה הציבורית גרמו לכך שאם בעבר העיסוק היה רק תיאורטי במציאות העגומה של העצמאים, היום הקשב הוא אחר. מהר מאוד נדע אם ההבטחות שניתנות נשארות רק בגדר הבטחות או שיתורגמו למעשים וייתנו מענה למצוקות שנוצרו בשטח. כרגע יש צורך במעשים בפועל וכסף בחשבונות הבנק".

האופציה של מפלגת עצמאים היה אמיתית? נתניהו חושש מזה?

כהן: "לקראת בחירות אפריל 2019 הקמתי את מפלגת העצמאים והעסקים בישראל, אבל מפאת חוסר אמונה שאפשר לעשות את זה ולגרום לכך שציבור העצמאים יקבל ייצוג בכנסת ויעבור את אחוז החסימה - לא נכנסו אנשים מתחת לאלונקה,. דיברנו על מצוקות שנתפסו כתיאוריה, ואנשים ברחו שוב למפלט של הצבעה לימין או שמאל. כיום, כשראו שבזמן אמת מדינת ישראל הפקירה אותם לגורלם ואם לא יהיה להם ייצוג בכנסת הדברים ככל הנראה לא ישתנו, והבינו שאם היה עכשיו ייצוג הולם לציבור העצמאים לא היינו צריכים להמתין חודשיים עד שיגבשו תוכנית סיוע כזו או אחרת, בשלה האופציה לייצוג סקטור של למעלה מחצי מיליון משפחות המעסיקות 1.5 מיליון עובדים כחלק ממקבלי ההחלטות בכנסת.

"ראש הממשלה, כמו כל פוליטיקאי אחר מבין שלא ניתן יהיה עוד לזלזל בכוחם של העצמאים ולהסתפק רק בהצהרות והבטחות. משבר הקורונה הוביל למציאות שהעצמאים מבינים שהמפתח לשינוי הוא להיות בין מקבלי ההחלטות".

דמי האבטלה הם לא הסוגיה היחידה שמעסיקה את העצמאים. לדברי גינדי, השינוי צריך להיות עמוק יותר. אמרתי לראש הממשלה שיש לו הזדמנות פז לעשות רפורמות ומהפכה חוקיות בכל מה שקשור לעצמאים, ובין היתר הפחתת רגולציה והענקת רשת ביטחון סוציאלית כי אנחנו רוצים שהדור הצעיר ילך ליזמות ויפתח את המשק. התגובה שלו הייתה 'אני בטוח שאני בכנסת הזאת יכול להביא הסכמה רחבה לרפורמות מקיפות בכל נושא העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים כולל רשת ביטחון'.

"הוא הבטיח להביא בכנסת הזאת רפורמות משמעותיות לעולם העסקים. זה לא רק דמי אבטלה לעצמאים אלא רשת ביטחון לעצמאים בכל האספקטים, שתשנה את המצב, אבל זה בעיקר שינוי תפיסתי. כשפרץ המשבר העניקו לשכירים ארכה למועדים שנקובים בחוק דמי אבטלה, הוסיפו להם עוד חודשיים זכאות מעבר לחוק, ומיד גם קיצרו להם לחצי שנה את תקופת העבודה הנדרשת כדי לקבל דמי אבטלה וגם אמרו לשכירים שהם יכולים לצאת לחל"ת בלי לנצל ימי חופשה, למרות שהחוק קובע שצריכים לנצל את ימי החופשה. נתנו להם הטבות שעולות מאות מיליוני שקלים, בין לילה, מבלי שאף אחד מהשכירים מחה או הפגין. זה היחס לשכירים.

"לעצמאים נותנים להתחנן לפני שנותנים חצי מזה. המדינה צריכה לטפח את הגזע של העץ, שזה העצמאים ולא רק את העלים והפרחים - שהם השכירים. בלי הגזע אין עלים ואין פרחים. צריך לשנות את כל התפיסה לגבי העצמאים". 

לדברי רו"ח איריס שטרק, "ביבי הבהיר שזו העת לקדם רפורמות מבניות חשובות עבור העצמאים והמגזר העסקי, שיזכו לתמיכה ציבורית רחבה. דמי אבטלה לעצמאים מהווים נדבך משמעותי בשיפור מעמד העצמאים ובהבטחת רשת ביטחון סוציאלית, ואין סיבה להפליה הקיימת כיום.

"ניכרת מגמה של הבנה לצורכי העסקים הקטנים ובינוניים ולשינוי החיוני הנדרש לגביהם שבא לידי ביטוי בהנחיה שיצאה אתמול לשלם המעמקים במהירות בשיטה האמריקאית. עם זאת, יש להבטיח ביצוע הלכה למעשה ומפגש מהיר עם הסיוע שכרגע טרם קרה ומשמש מענה חלקי בלבד.

"במפגש ציינתי חשיבות העדפה מתקנת במשבר לנשים בכל מגוון העיסוקים, וכן לגבי מעורבות נשים בכירות בצוותי היציאה מהמשבר. הוחלט לקיים שולחן עגול עם נציגי ונציגות המגזר העסקי".