"החזרה" של קים ג'ונג און השיבה את השקט לעולם

"חזרתו" של השליט מחזירה את הסטטוס-קוו • אי‏ יציבות בצפון קוריאה הייתה מגיעה בעיתוי רגיש במיוחד • "האתגרים הצפויים שהיו נובעים ממותו הלא צפוי גרמו כנראה לכל הממשלות השכנות לקוות שהוא בריא"

קים ג'ונג און, שליט צפון קוריאה / צילום: רויטרס
קים ג'ונג און, שליט צפון קוריאה / צילום: רויטרס

שובו של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און לזירה הפומבית סיים שבועות של ספקולציות על מצב בריאותו, ומנע בעיה דיפלומטית וצבאית רגישה לסין, ארה"ב ודרום קוריאה בעיתוי הנוכחי.

חילופי מנהיגים בהנהגת צפון קוריאה היו פורמים את אחת מבעיות הביטחון הרגישות והמסוכנות ביותר בעולם. פיונגיאנג, שחמושה בנשק גרעיני ובטילים שיכולים לפגוע בארה"ב, היא בלתי צפויה ומבודדת, ותהיה נפיצה במיוחד אחרי פרישה פתאומית של קים. הופעתו מחדש של המנהיג מביאה תוצאה פרדוקסלית של חזרה לסטטוס-קוו - הרמוניה מדומה, אם כי צפויה.

"אנשים מכירים את כל הדברים האיומים שקים ג'ונג און ביצע", אמר פול צ'וי, אסטרטג לשעבר של הצבא האמריקני בדרום קוריאה. "אבל האתגרים הצפויים שהיו נובעים ממותו הלא צפוי גרמו כנראה לכל הממשלות השכנות לקוות שהוא בריא".

אי יציבות בצפון קוריאה הייתה מגיעה בעיתוי רגיש במיוחד. ארה"ב, שמחפשת עסקה טובה יותר של אחריות משותפת על עלויות צבאיות, מותחת את יחסיה עם דרום קוריאה, שיחסיה עם בעלת הברית השנייה, יפן, מתוחים עוד יותר. סין וארה"ב, שתי המעצמות שיכולות להרוויח או להפסיד הרבה מהשפעה על פיונגיאנג, אינן ידידות נפש בשלב זה. וכל חמש המדינות המעורבות עסוקות בעיקר בתגובה שלהן למגפת הקורונה.

אתמול המעיט שר החוץ מייק פומפיאו בחששות מפני מצבו של קים. "אנחנו יודעים שהיו תקופות ממושכות שבהן היו"ר קים נעלם מהעין הציבורית בעבר, ולכן זה לא חסר תקדים", הוא אמר לחדשות ABC. הוא הוסיף שהמטרה האמריקאית של הניסיון לשכנע את צפון קוריאה לוותר על הנשק הגרעיני שלה, נשארה בעינה.

במשך 70 שנה, חצי האי הקוריאני נשאר חצוי ועדיין ללא חוזה שלום רשמי. חילופי אש נרשמו אתמול בין חיילים מהצפון והדרום, מה שהזכיר את המתיחות ששוררת בין המדינות. התקרית הסתיימה ללא נפגעים.

המעצמות השכנות נמנעות מעימות רציני על ידי הבעת הסכמה לכך ששושלת קים תישאר בשלטון, כשהיא עצמאית מספיק כדי להתחמק מההשפעה המלאה של סין, ובו זמנית מסוכנת מספיק כדי להרתיע את וושינגטון וסיאול.

הקולונל האמריקני לשעבר דייויד מקסוול, אחד מכותבי תוכנית ההיערכות המקורית של ארה"ב ודרום קוריאה לאי יציבות בצפון קוריאה בשנות ה-90, אמר שהתכנון של הפנטגון לשינוי פתאומי בפיונגיאנג מכסה שני תרחישים רחבים. בתרחיש ה"התמוססות", אי היציבות נשארת בתחומי צפון קוריאה. בתרחיש ה"התפוצצות", ההשלכות יגלשו לסין, דרום קוריאה ויפן.

אי יציבות או קריסת ממשל בצפון קוריאה עלולים ליצור תנאים קיצוניים, כולל אלימות של יחידות צבא ותנועת פליטים אל סין, אל דרום קוריאה דרך שטחים ממוקשים, או בסירות אל יפן. כך לדברי קולונל מקסוול, היום עמית מחקר בכיר במכון להגנה על דמוקרטיות בארה"ב.

"בנוסף לכך, ישנה בעיית כלי הנשק להשמדה המונית. וזה לא רק הגרעין". לצפון קוריאה יש גם נשק כימי וביולוגי, לדבריו. "אנחנו כמובן לא רוצים נשק גרעיני בפיקוח רופף. אנחנו לא רוצים שאנשים יסתננו לארגוני טרור או מדינות עוינות. בכל זה צריך יהיה לטפל".

לצפון קוריאה יש 2,500 עד 5,000 טון של נשק כימי, לפי צבא דרום קוריאה, ועוד 37 כלי נשק גרעיניים, לפי אומדנים עדכניים של זיגפריד הקר, פרופסור בסטנפורד שביקר בכמה מהמתקנים הגרעיניים בצפון קוריאה.

מותם של סבו ואביו של קים, ב-1994 וב-2011 בהתאמה, לא הצית עימות צבאי אזורי, כי השלטון עבר ליורש המיועד. "בשני המקרים, ארה"ב בחרה להניח לאבק לשקוע. סין מלאה תפקיד של מגינה כשהיא הודיעה לכולם לא להתקרב. לא הייתי מצפה שזה ישתנה" אם קים ימות, אמר ויקטור צ'ה, לשעבר עובד ביטחון לאומי בממשל ג'ורג' בוש.

אבל הגאו-פוליטיקה סביב חצי האי הקוריאני השתנתה בשנים האחרונות. סין, שהשאיפות שלה התחזקו בעשור האחרון, נהנית מהפשרה ביחסיה עם צפון קוריאה אחרי שנים של קיפאון. לפני ביקורו הממלכתי בפיונגיאנג בשנה שעברה, נשיא סין שי ג'ינגפינג הצהיר על תמיכה מלאה בקים, וציין ששתי המדינות יישארו חברות "ולא חשוב איך ישתנו הרוח וענני המצב הבינלאומי".

במקרה של אי יציבות בצפון קוריאה, מהלכיו של שי יהיו מחושבים בקפדנות, כנראה הנעת חיילים אל האזור הקרוב לגבול שתי המדינות - אך הימנעות מכל דבר שיעמיד בכוננות אל הכוחות האמריקנים והדרום קוריאנים, וגם את פיונגיאנג, אמר ז'או טונג, עמית מחקר במרכז קרנגי-צינגואה למדיניות עולמית בבייג'ין.

בתקופות קודמות של מתיחות עם הצפון, ארה"ב ובעלות בריתה ניסו לתאם מהלכים עם סין, אך בייג'ין נרתעה משיתופי פעולה, מחשש שכל תכנון ידלוף ויאיים על יחסיה עם משטר קים.

הסיכוי לתיאום כזה נראה היום עוד יותר נמוך, בהתחשב בכך שוושינגטון ובייג'ין לא החליפו מידע על תגובותיהן למשבר הקורונה, אמרה בוני גלייזר, מומחית לסין במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון. "אני פסימית מאד שנוכל לעבוד יחד בכל היבט שקשור לצפון קוריאה", היא הוסיפה.

גם שיתוף הפעולה הפוליטי בין ארה"ב ובעלות בריתה באזור נראה מתוח לאחרונה. דרום קוריאה, שבה קיים הבסיס הצבאי האמריקאי הגדול ביותר בעולם, התנגשה עם ארה"ב בשאלת חלוקת העלויות הצבאיות. אלפי דרום קוריאנים שמועסקים בבסיסי הצבא האמריקאי נשלחו לחופשות ללא תשלום זה יותר מחודש, כאשר שתי בעלות הברית לא חידשו עד כה את עסקת חלוקת העלויות שנחוצה לתשלום המשכורות שלהם.

משתנה נוסף הוא הממשלה הנוכחית בדרום קוריאה, בהנהגת הנשיא מון ג'ה-אין שנוטה לשמאל, שמפלגתו זכתה ברוב של 60% בבחירות לפרלמנט באפריל. מון מנסה לחמם את היחסים עם הצפון.

"ממשלות מהימין הובילו את הדיונים אל תוכניות לשעת חירום. לממשלות שנוטות לשמאל יש נטייה לא לעשות דברים שהצפון עלול לא לאהוב", אמר עמית מחקר במכון הקוריאני לעניינים צבאיים הסמוך לסיאול.