תל אופן | ניתוח

המספרים המאכזבים מאחורי ההחלטה לסגור את מיזם "תל אופן" של עיריית תל אביב

ירידה חדה במספר המנויים לאורך 9 שנות המיזם ורווחיות תפעולית גבולית משקפות את הצניחה בביקוש עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים בת"א • חברת פרידנזון, מבעלות המיזם, בוחנת את המשמעות המשפטית של הודעת העירייה על הפסקתו, ואת זכותה לפיצוי

תל אופן / צילום: תמר מצפי
תל אופן / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הפתיעה עיריית תל אביב את בעלי חברת FSM, המפעילה את מיזם השכרת האופניים "תל אופן", עם הודעתה על הפסקת פעילותו עד חודש אוגוסט הקרוב - כמה חודשים לפני מועד סיום תקופת הזיכיון הראשונה (סוף ינואר 2021) שלה. FSM נמצאת בידי חברת הלוגיסטיקה והשילוח הבורסאית פרידנזון (45%), יחד עם איתן שמיר (45%) ודני שפילמן (10%).

בעיריית תל אביב ייחסו את החלטתם לסיום ההתקשרות לשינוי במצב השוק, וציינו כי "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים". רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, הוסיף כי "אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה".

 ● גם מיזם הרכב השיתופי של שגריר, Car2Go, מתקשה להתרומם 

פרידנזון עצמה ציינה בדוחות הכספיים האחרונים, ל-2019, כי "בתקופה האחרונה נכנסו לתל אביב ולערים נוספות מספר חברות בינלאומיות אשר מפעילות מערך השכרת אופניים וקורקינטים עירוני שלא מבוסס על תחנות קבועות". מדובר בחברות אופניים דוגמת מובייק, ולא מעט חברות קורקינטים דוגמת בירד (Bird), ליים (Lime) לאו (Leo) ו-Wind, שכלי התחבורה שלהם הולכים ומציפים את העיר העברית הראשונה בשנים האחרונות.

לפי פרידנזון, "חברות אלה מהוות תחרות לפעילות החברה", והיא מתמודדת מולם "על-ידי שיפור השירות והמוצר ועל-ידי הגברת שיתופי-פעולה עם חברות אחרות בתחום כגון רב-קו".

דיווחה על מגעים להארכת הזיכיון

בהודעה של פרידנזון השבוע ציינה החברה, כי היא ו-FSM "בוחנות את המשמעות המשפטית" של הודעת העירייה ואת זכותה של FSM לפיצוי, אחרי שבדוחותיה הכספיים ל-2019 מלפני כחודש וחצי עדכנה פרידנזון על מגעים המתקיימים מול עיריית תל אביב להארכת הזיכיון בחמש שנים נוספות, "תוך כדי שידרוג חלק מהמערך הקיים למערך חשמלי".

גם אם יינתן ל-FSM פיצוי על הצמצום המינורי ממועד סיום הפעלת המיזם בפועל ועד סיום תקופת הזיכיון, כבר כעת ניתן לקבוע כי בכל הנוגע לתוצאות הכספיות שמציגה תל אופן - בסיכום כעשור לפעילות המיזם - לא מדובר הצלחה גדולה, בלשון המעטה. 

מבחינת התוצאות העסקיות של תל אופן לאורך השנים עולה, כי מיזם מערך השכרת האופניים התל אביבי לא הצליח להציג צמיחה בהכנסותיו, הרווחיות ממנו לאורך השנים הייתה שולית, וכל זאת תוך שמספר המנויים השנתיים של המיזם הולך ומצטמק עם השנים, בהשפעת השתכללות הענף והתגברות התחרות.

בשורה התחתונה, רווח תפעולי של פחות מ-3.5 מיליון שקל שהציג תל אופן בסיכומה של 2019 - כפי שעולה מדוחותיה הכספיים של פרידנזון - היה הגבוה ביותר שלו בכל שנות הפעלת המיזם, למעט בשנת תחילת הפעילות - 2011. באותה שנה נהנה מיזם תל אופן מהכנסות חד-פעמיות גדולות של יותר מ-40 מיליון שקל בגין הקמת מערך האופניים, מה שסייע לו להציג באותה שנה רווח תפעולי של כ-7 מיליון שקל.

תוצאות תל?אופן מאז תחילת הפעילות
 תוצאות תל?אופן מאז תחילת הפעילות

אולם מלבד שתי שנות הקצה (2019 ו-2011), כמגמה, השורה התפעולית של תל אופן נעה בין הפסדים לבין רווחים לא משמעותיים, כך שבסיכום של תשע שנות פעילות, הרווח התפעולי המצטבר של המיזם התקרב ל-11 מיליון שקל, ובנטרול שנת הפעילות הראשונה שלו, רווחיו התפעוליים בשמונה שנים מסתכמים בפחות מ-4 מיליון שקל.

לצד זאת מציגה תל אופן קיפאון בהכנסותיה לאורך השנים. הכנסות אלה, מהפעלת מערך השכרת האופניים, נעו בטווח שנתי של 14-15 מיליון שקל, והסתכמו בתשע שנים בכ-120 מיליון שקל.

בנוסף נהנתה תל אופן מהכנסות של כמה מיליוני שקלים בשנה במרבית שנות פעילותה מהקמת מערכי אופניים, אולם לפי החברה זו לא השפיעה באופן מהותי על רווחיותה, למעט עם תחילת הפעילות בשנת 2011.

הידרדרות עקבית במספר המנויים

בחינת מספר המנויים של המיזם מצביע על כיוון אחד וברור מתחילת ההפעלה - למטה. בעוד שבשנתיים הראשונות להפעלה (2012-2013) דיווח המיזם על כ-17 אלף מנויים שנתיים, עם השנים אלה הלכו והצטמצמו, וב-2018 הסתכמו בקצת יותר מ-4,000.

במסגרת מיזם תל אופן, חברת FSM מעניקה לעיריית תל אביב שירותי הקמה והפעלה של מערך אופניים שהינו בבעלות העירייה, והוא כולל תחנות עגינה, זוגות אופניים, מערך מיחשוב, אתר אינטרנט ומוקדי שירות, וכן את תפעולו - הכולל תחזוקה, תיקון תקלות וגבייה מהמשתמשים.

כיום המיזם מציע במסגרת הפעלתו תמורה עבור השימוש בדמי מינוי על בסיס תקופות שונות (יומי, שבועי, שנתי וכו') ודמי שימוש חד-פעמיים, על בסיס שעתי, וזאת כאמור, כשהוא מתמודד עם תחרות ההולכת ומחריפה בשנים האחרונות.

FSM ,שטרם כניסתה לפעילות האופניים התרכזה בהקמה, בניהול ובהפעלה של מערך עגלות הכבודה בנתב"ג, חתמה בשנת 2010 על הסכם מול עיריית תל אביב להקמת מערך השכרת האופניים, ובשנים שלאחר תחילת הפעילות מספר התחנות והאופניים שהוא הציע התרחב ברחבי תל אביב. בשלב מסוים המיזם גם החל בפעילות בערים סמוכות (רמת גן וגבעתיים) - אולם ניסיונות היציאה מחוץ לתל אביב לא צלחו.

כיום מציעה העירייה במסגרת מיזם תל אופן כ-1,900 זוגות אופניים בקרוב ל-200 תחנות עגינה המפוזרות ברחבי העיר.

במבט קדימה, חרף סיום הפעילות הצפוי בתל אביב, התחרות הגוברת והקושי לצמוח ולייצר רווחים, FSM ממשיכה בניסיונות התרחבות. הפרויקט המרכזי שלה כעת מתמקד בירושלים, שם היא זכתה באוקטובר 2018 במכרז להפעלת מערך דומה למשך כעשור במרכז העיר, עם 50 תחנות עגינה וכ-400 זוגות אופניים. ההתקשרות בין הצדדים כפופה לכמה תנאים שטרם קוימו במלואם.

יש לציין, כי מיזם האופניים הוא שולי יחסית לסך פעילותה של בעלת השליטה פרידנזון, המתמקדת בהובלה ובלוגיסטיקה, אחסנה ושילוח בינלאומי. החברה נמצאת בשליטת משפחת פרידנזון, והיו"ר שלה הוא גידי אלטמן, לשעבר בכיר בבנק לאומי.