וולמארט | ניתוח

ענקית הקמעונאות וולמארט שומרת על חיוניות בימי קורונה

וולמארט לא הפסיקה לרגע לפעול בתקופת הסגר שכפתה מגפת הקורונה, ואף נהנתה מביקושי יתר • הנטייה של המניה להציג ביצועי יתר לעומת מדד S&P 500 ניכרה גם בשלוש תקופות מיתון קודמות

סניף וולמארט. לצד ביקושי יתר בחנויות הפיזיות, הרשת מפעילה מערך משלוחים משומן / צילום: shutterstock
סניף וולמארט. לצד ביקושי יתר בחנויות הפיזיות, הרשת מפעילה מערך משלוחים משומן / צילום: shutterstock

משבר הקורונה שינה מקצה לקצה את דפוסי התנהגות הצרכנים ברחבי העולם. אלה נותרו בתקופה האחרונה נצורים בבתיהם, כשחנויות רבות נסגרו ורק עסקים מועטים שהוגדרו כחיוניים המשיכו לתפקד, גם הם במתכונת מצומצמת. כל הצעדים שננקטו למען מיגור המגפה העיקו באופן חסר תקדים על חיי האנשים ועל הכלכלה העולמית, שנכנסה למיתון קשה, וככל הנראה השפעת המשבר תישאר גם כשהמגפה תחלוף מן העולם.

בתקופה הנוכחית, המתאפיינת באי ודאות בפן הכלכלי ובתנודתיות גבוהה בשוקי ההון, אפיקי השקעה שעשויים להפגין חסינות בפני פגיעה עסקית נוטים להציג ביצועי יתר לעומת השוק הכללי. מדובר בראש ובראשונה בעסקים בעלי אופי חיוני, שהמשיכו לפעול גם בתנאי מגבלות הסגר, ואף נהנו מביקושים גבוהים מצד התושבים. חברה שעונה להגדרה זו היא וולמארט (סימול: WMT), רשת הקמעונאות הגדולה בעולם, המדורגת באופנהיימר בהמלצת Outperform עם מחיר יעד של 145 דולר.

וולמארט נוסדה ב-1962 בתור חנות קטנה במדינת ארקנסו, ארה"ב. מייסד הרשת, סאם וולטון, הגדיר מלחתחילה את אסטרטגיית המחירים הנמוכים, ובזכותה הרחיב במהרה את פעילות הרשת ברחבי ארה"ב ומחוצה לה, והפך אותה למובילת הקמעונאות העולמית. כעת, מגלגלת וולמארט מחזור הכנסות של למעלה מ-500 מיליארד דולר, באמצעות כ-11,500 חנויות ב-27 מדינות ברחבי העולם, ומעסיקה למעלה מ-2 מיליון עובדים - המעסיקה הגדולה בארה"ב למעט הממשלה הפדרלית. לרשת מגוון חנויות בפורמטים שונים, המוכרות מגוון רחב של מוצרים במחירים נמוכים בכל פלח שוק, הן גיאוגרפית והן דמוגרפית. למעלה ממחצית מכלל המוצרים הנמכרים בחנויות וולמארט הם מוצרי מזון בסיסיים, כ-11% מוצרי בריאות (כולל תרופות), ושאר המוצרים כוללים ביגוד והלבשה, אלקטרוניקה, מוצרים לבית ועוד.

ביצועי מניית וולמארט לעומת מדד
 ביצועי מניית וולמארט לעומת מדד

פעילות וולמארט נחלקות לשלושה סגמנטים עסקיים: פעילות בארה"ב (Walmart US) האחראית על כ-65% מההכנסות וכ-80% מהרווח התפעולי; פעילות גלובלית (Walmart International), האחראית על כ-23% מההכנסות וכ-20% מהרווח התפעולי; ופעילות Sam’s Club הסיטונאית, המהווה כ-12% מההכנסות ונתח קטן של 10% מהרווח התפעולי, לנוכח שיעורי רווחיות נמוכים בחטיבה זו.

הסגר פתח לה הזדמנויות

אופי חיוני של מוצרי החברה ואסטרטגיית הובלה במחירים, מציבים את מניית WMT בתור השקעה דפנסיבית בתקופות מיתון. בשלוש תקופות המיתון הקודמות בארה"ב (1990-1991, 2001-2002 ו-2008-2009) הציגה רשת וולמארט צמיחה גבוהה במכירות חנויות בנות השוואה ביחס לקצב ממוצע של מכירות קמעונאיות במשק האמריקאי, ואילו מנייתה רשמה באותן התקופות ביצועי יתר שבין 20% ל-40% לעומת מדד S&P 500 הרחב.

משבר נגיף הקורונה הציב בפני רשת וולמארט הזדמנות נוספת של אספקת צרכים קריטיים עבור מאות מיליוני צרכנים תחת מגבלות הסגר. חנויות הרשת המשיכו לפעול והתמודדו בהצלחה עם ביקושי היתר, שרוקנו את המדפים, כשהחברה המשיכה לחדש את הסחורה. במקביל למכירות בחנויות מסורתיות, מנהלת וולמארט מערך משלוחים באמצעות פלטפורמה מקוונת שנבנתה במהלך השנים האחרונות בהשקעות קפיטליות אדירות (כולל הקמת כ-20 מרכזים לוגיסטיים להזמנות מקוונות), בנוסף לרכישות חברות בתחום, הן בארה"ב (כגון חברת Jets.com) והן בשווקים גלובליים (לדוגמה, רכישת Flipkart, מובילת הקמעונאות המקוונת בהודו, שוק בעל פוטנציאל ענק).

מניית וולמארט  הציגה ביצועי יתר לעומת מדד S&P 500 עוד בטרם פריצת משבר הקורונה, כאשר רשמה בשנתיים האחרונות (עד סוף פברואר 2020) תשואה נאה אבסולוטית של למעלה מ-30%. מאז הטלת הסגר בארה"ב, המשיכה המניה במגמת עלייה, בניגוד לירידות החדות בשוק הכללי, עם ביצועי יתר של כ-20% מתחילת השנה הנוכחית.

אנו סבורים כי ביצועי היתר של מניית WMT עשויים להימשך, לנוכח חוסר ודאות בנוגע לעוצמת המיתון הקרב ומועד היציאה ממנו, כאשר פעילות הרשת אמורה להמשיך ליהנות מביקושים גבוהים מצד הצרכנים ואף להתחזק על חשבון רשתות אחרות. זאת, תוך ניצול יתרונות לגודל ופלטפורמת הקמעונאות המקוונת. וולמארט מקבלת באופנהיימר המלצת Outperform עם מחיר יעד של 145 דולר למניה, בהתבסס על מכפיל 13 לתחזית ה-EBITDA ל-2021, כאשר התוצאות בפועל עשויות, להערכתנו, אף להפתיע לטובה לאור ביקושי היתר למצרכים בעלי אופי חיוני, הנמכרים בחנויות הרשת.

הכותב הוא אנליסט בכיר במחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם