חיסון ניסיוני לקורונה נכנס לשלב הניסוי על בני האדם

הניסוי הקליני בחיסון, שפיתחו פייזר ושותפתה הגרמנית BioNTech, הוא הראשון מבין ארבעה חיסונים של החברות • 360 מתנדבים בריאים בארה"ב קיבלו את החיסון במטרה להעריך אם החיסונים המועמדים בטוחים, מי מהם מניב את התגובה החיסונית החזקה ביותר ומה צריך להיות המינון

חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press
חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press

מתנדבים בריאים בארה"ב החלו לקבל חיסון ניסיוני לקורונה שפיתחו חברת פייזר  ושותפתה BioNTech. חוקרים בבית הספר לרפואה גרוסמן באוניברסיטת ניו יורק, ומבית הספר לרפואה באוניברסיטת מרילנד בבולטימור, מסרו כי הם החלו להזריק לבני אדם את הראשון מארבעה חיסונים מועמדים של פייזר ו־BioNTech הגרמנית.

הניסוי הקליני יעזור לחוקרים להעריך אם החיסונים המועמדים בטוחים, מי מהם מניב את התגובה החיסונית החזקה ביותר ומה צריך להיות המינון. פייזר מתכוונת לקדם את החיסון שיהיה המבטיח ביותר. תוצאות הניסוי ב־360 מתנדבים בארה"ב יוכלו להתקבל כבר בחודש הבא, אך החיסון יצטרך עדיין לעבור בדיקה נוספת ביותר אנשים, מסרה קתרין ג'נסן, מנהל מחקרי ופיתוח החיסונים בפייזר.

החיסון של פייזר ו-BioNTech ייבדק תחילה במבוגרים בני 18 עד 55, ויכלול בהמשך מתנדבים מבוגרים יותר, מסרה פייזר.

"התוכנית היא לסנן, לסנן ולסנן ולהתמקד במה שטוב ולעבור הלאה", אמרה ד"ר ג'נסן. "זו תהיה אלימינציה מהירה". חיסון למצב חירום יהיה מוכן אולי בסתיו הקרוב, אם הניסויים יראו שהוא עובד בלי תופעות לוואי, מסר מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, ל"וול סטריט ג'ורנל" בשבוע שעבר. החברה תמשיך לבדוק אותו בניסויים הקליניים.

לממשל האמריקאי יש סמכות להעניק לחיסון או לתרופה אישור שימוש מוגבל במצבי חירום של בריאות, לפני שהניסויים הושלמו לגמרי. כמה חיסונים פוטנציאליים כבר נכנסו לניסויים בבני אדם, כולל מועמדים מחברת מודרנה ומאוניברסיטת אוקספורד.

מומחים שונים בעולם חוששים שתהליך הבדיקה לא יהיה קפדני מספיק כדי להעריך אם הזריקות יכולות להגן על בני אדם בצורה בטוחה מפני הידבקות בקורונה. "השאלה היא על אלו שלבים אתה מדלג?", אמר פול אופיט, מנהל המרכז ללימודי חיסונים בבית החולים לילדים בפילדלפיה, שפיתח חיסון למחלה שכיחה בילדים, רוטה־וירוס, שגורמת הקאות ושלשולים.

מלבד האתגר של פיענוח אם חיסון נגד קורונה פועל, אומרים חוקרים, יש אי ודאות בשאלה איך לפתח חסינות מהנגיף. ללא הידע הזה, החוקרים מסתמכים על נגיפי הקורונה הקודמים ועל נוגדנים שמנטרלים אותם, מסרה קירסטן לייק, פרופסור לרפואה באוניברסיטת מרילנד, שמשתתפת בניהול הניסוי של פייזר.

אחרי קבלת המנה הראשונה, המשתתפים יקבלו מנה שנייה כעבור שלושה שבועות. אחר כך ייבדקו מינונים נוספים, כולל מנת זריקה יחידה. ארבעה מכל חמישה מתנדבים יקבלו את החיסון, והיתר יקבלו פלסיבו.

החיסון מתבסס על טכנולוגיה גנטית שנקראת שליח RNA, או mRNA. היא שולחת הוראות מ-DNA לתאי הגוף לייצר חלבונים מסוימים. יש לציין, כי חיסון mRNA מעולם לא אושר נגד מחלה מדבקת כלשהי.