סמנכ"ל טבע: "אין לנו תוכניות לעשות מיחזור חוב השנה"

מנהל הכספים הראשי של טבע, אלי כליף: "הגידול של רוב המכירות ברבעון נעשה באירופה, כש-90% מהגידול נובעים מ-30 מוצרים שבהם ראינו צבירת מלאים" • "אנחנו מצפים שבהמשך המגמה תתמתן ותחזור לרמות הרגילות"

מניית טבע מטפסת במסחר בבורסת ניו יורק לאחר שחברת התרופות פרסמה דוחות טובים מהצפוי ואשררה את התחזית השנתית שלה, למרות האי-ודאות הגלובלית בגין נגיף הקורונה.

בשיחה עם "גלובס" אומר היום מנהל הכספים הראשי של טבע , אלי כליף, כי העובדה שלמרות הדוחות החזקים ברבעון טבע מאשררת את התחזית השנתית ולא מעלה אותה נובעת מכך שהחברה זיהתה ברבעון הראשון מגמה של stockpiling - צבירת מלאים.

"הגידול של רוב המכירות ברבעון נעשה באירופה, כש-90% מהגידול נובעים מ-30 מוצרים שבהם ראינו צבירת מלאים", אומר כליף. "אנחנו מצפים שבהמשך המגמה תתמתן ותחזור לרמות הרגילות, אחרי הפיק של הרבעון הראשון. כלומר, ברבעון השני יהיה תיקון קטן. בסך הכול בראייה שנתית לא שינינו את התחזית".

ממה נובעת המגמה הזו?

"מכמה גורמים. ישנה העובדה שבניסיון למזער מגע על רקע המגפה, מטופלים לא מגיעים לרופאים בתכיפות רגילה, ורופאים נותנים להם מרשם ל-60-90 יום כלומר במרשם אחד האספקה גבוהה יותר. יש גם את הנושא של OTC, מוצרים שלא נדרש להם מרשם רופא, אנשים צורכים אותם ואולי חוששים שלא יהיו זמינים בשוק אז צוברים מלאי. שתי המגמות השפיעו על הרבעון הראשון, אבל ככל שנתקדם בתקווה ביציאה מהמשבר זה יבוא לידי ביטוי בכך שאנשים יראו שהמלאים קיימים ולא נדרשת פאניקה".

בסך הכול אפשר לומר שהקורונה השפיע עליכם באופן חיובי ברבעון?

"יש כמה מנגנונים שצריכים להסתכל עליהם. בתחום המאקרו ושערי המטבע, אנחנו עושים גידור ויש תזמון של חוזי הגנה ששוערכו, שהובילו להשפעה חיובית ברבעון - כ-5-6 סנט מהרווח הנקי למניה שהיה 76 סנט. ההשפעה תהפוך לשלילית ברבעונים הבאים, ובראייה שנתית ההשפעות יקזזו אחת את השנייה.

"עניין נוסף הוא המגמה של תמהיל הכנסות הגנריקה שהשפיעה. העלייה לא לוותה בעלויות של שיווק וקידום מכירות, כי לא יכולנו לעשות נסיעות או כנסים. העלייה בשורה העליונה יחד עם הקיטון בהוצאות התפעוליות השפיעו לטובה, אבל אנחנו משאירים את התחזיות כי רואים שמרבעון שני והלאה יש הוצאות שיעלו - לדוגמה בתחום השילוח והייבוא, מהסיבה שיש מספר מועט של טיסות. הדברים האלה פחות או יותר יקוזזו בחציון הראשון של השנה. אז האם נהנינו מהמצב? זה עניין של תזמון. בגלל זה אנחנו מאוד זהירים ואחרי הערכה מחודשת שביצענו, אשררנו את התחזיות".

בכל מקרה כליף מדגיש שבדומה למגמה ב-2019, גם ב-2020 החצי השנה של השנה יהיה גבוה יותר מהחצי הראשון מבחינת התזרים. "אנחנו עובדים חזק על האופטימיזציה ועל cash conversion ואני מניח שנראה עוד התקדמות ברבעונים הבאים".

בנוגע לחוב של טבע, שבסוף הרבעון היה 26.1 מיליארד דולר (חוב נטו 24.3 מיליארד דולר), כליף מציין שב-2023 יגיע לפירעון חוב בהיקף של כ-4.4 מיליארד דולר. לדבריו, בקצב של תזרים מזומנים חופשי של 2-2.2 מיליארד דולר יש לטבע את האמצעים הנזילים לפרוע את החובות של 2020-2022 בזמן. "אנחנו עם יד על הדופק, אבל נכון לעכשיו אין תוכניות לעשות מיחזור חוב בשנה זו ובשנה הבאה", הוא אומר.

איפה עומדים ההליכים המשפטיים שטבע מעורבת בהם - בתחום האופיואידיים ובתחום תיאום המחירים בגנריקה?

"בתחום האופיואידים, מדי שבוע אנחנו נדרשים לספק נתון כזה או אחר, אבל עורכי הדין שלנו מנהלים את זה מול התובעים הכלליים בארה"ב (טבע דיווחה לפני חצי שנה על מסגרת להסכם פשרה בנושא, אך הוא טרם נחתם, ש.ח.ו). הקורונה גרמה לעיכוב בדיונים שהיו אמורים להתקיים, אבל כמו שהבהרנו בדוחות, לא שינינו כלום מבחינת ההפרשות שעד הרבעון השלישי (2019) הגיעו לכמעט מיליארד דולר, כלומר נכון לעכשיו אנחנו רואים את אותם תנאים של המסגרת כרלוונטיים ולא היה שום שינוי. הדברים לוקחים זמן. גם לגבי ההליך השני, אין עדכון שאני יכול לתת בנושא כרגע".