הפגנות המוניות בגרמניה נגד ההגבלות; צרפת וספרד ייצאו מחר מהסגר

במהלך סוף השבוע התקיימו הפגנות המוניות בהשתתפות עשרות אלפי אנשים בגרמניה כנגד מה שכינו "מדינת המשטרה הגרמנית" • במקביל, בצרפת ובספרד יחל מחר תהליך של יציאה מהסגר • בספרד תורשה התקהלות של עד עשרה אנשים וביקור בבתי קפה

מפגינים נגד ההגבלות על החיים בגרמניה / צילום: Felix H'rhager, Associated Press
מפגינים נגד ההגבלות על החיים בגרמניה / צילום: Felix H'rhager, Associated Press

למרות הסרתן של חלק מההגבלות על החיים הציבוריים, התקיימו בסוף השבוע בגרמניה הפגנות המוניות בהשתתפות עשרות אלפי אנשים נגד צעדי הסגר שעדיין מוטלים על 85 מיליון תושבי המדינה. בשטוטגארט התאספו רבבות בני אדם, כאשר רבים מהם אינם שומרים מרחק של 1.5 מטר זה מזה, והפגינו נגד מה שהגדירו "מדינת המשטרה הגרמנית" וצמצום חירות הפרט. חלק קראו קריאות נגד מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס, שתיאוריות קונספירציה ברשתות החברתיות קושרות את המגיפה למניעים נסתרים שלו בתחום בריאות הציבור.

הממשלה הגרמנית החליטה בשבוע שעבר להעניק למדינות המחוז המרכיבות את המדינה "יד חופשית" בגיבוש מדיניות הקלות, אך הודיעה כי בכל מקום שבו יירשמו יותר מ-50 נדבקים חדשים בשבוע ל-10,000 בני אדם, יכוננו מחדש הגבלות שנועדו למנוע את התפשטות הקורונה. מאז, חלק ממדינות המחוז נקטו גישה מקלה - נורדריין וסטפליה תפתח היום את חדרי הכושר, למשל - בעוד אחרות נקטו גישה מחמירה ומגבילה. ישנו גם לחץ על הממשלה לפתוח את הגבולות עם צרפת ודנמרק ולאפשר תנועה חופשית.

מפגינים מתעמתים עם שוטרים במהלך ההפגנה שהתקיימה אתמול בברלין / צילום: Christian Mang, רויטרס
 מפגינים מתעמתים עם שוטרים במהלך ההפגנה שהתקיימה אתמול בברלין / צילום: Christian Mang, רויטרס

בצרפת, יחלו תושבי המדינה מחר (שני) ביציאה מהבתים ובתהליך הפתיחה מחדש של העסקים במרחב הציבורי והחזרה לעבודה. עסקים רבים ברחובות יורשו להיפתח, תחת מגבלות של מספר נוכחים, חובת לבישת מסיכה ושמירה על היגיינה; התנועה הציבורית תחזור לתדירות גבוהה; תושבים יצווו להסתובב עם מסיכות ובתי הספר הגנים ייפתחו בהדרגה. עם זאת, המסעדות, הברים ובתי הקפה לא ייפתחו בשלב זה. הפרלמנט בצרפת, שבה מתו עד כה כ-26,310 בני אדם מקורונה, האריכה את סמכויות החירום של הממשלה במאבק במגפה עד אמצע יולי. סקר אחרון מצא שרוב הציבור אינו מרוצה מתפקודו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ו-62% הצהירו כי הם סבורים ש"אינו יכול להשתלט על התפרצות מגיפת הקורונה".

מספרה בפריז שנערכת לפתיחה מחודשת השבוע, תוך בחינת ההגבלות החדשות / צילום: Charles Platiau, רויטרס
 מספרה בפריז שנערכת לפתיחה מחודשת השבוע, תוך בחינת ההגבלות החדשות / צילום: Charles Platiau, רויטרס

גם ספרד תחל מחר בתהליך הדרגתי של יציאה מהסגר. הממשלה במדינה הודיעה כי כמחצית מאוכלוסיית המדינה, באזורים שונים בהם לא אותרה תחלואה יוצאת דופן, יורשו החל ממחר לצאת לרחובות, להתקהל עד עשרה אנשים (במרחק ביטחון אחד מהשני), לבקר בבתי קפה (רק אם אין צפיפות רבה בשולחנות המוצבים בחוץ בלבד) וגם ללכת להלוויות.

נכון לעכשיו, בריטניה היא בין המדינות המערב-אירופיות הבודדות שבהן המגפה נמשכת בעוצמה רבה יחסית. 31,587 בני אדם מתו בממלכה המאוחדת עד כה, בעוד כלי התקשורת והפוליטיקאים דנים בשאלה אם להסיר את העוצר שהוטל על התושבים, או להישאר בבתים ולהמשיך עם ההגבלות. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שרק שב לעבודתו לפני כשבועיים לאחר שהיה על סף מוות כתוצאה מקורונה, יצטרך להכריע בין שתי הגישות. בין הסוגיות הנמצאות בדיון: האם להמשיך ולהכריח את מי שמגיע לממלכה לשהות בבידוד במשך 14 יום. 346 בני אדם נוספים מתו מקורונה ביממה האחרונה בבריטניה.