בלי חשבונית: כמה גייסו המסעדות ועסקי הבילוי במימון המונים

התרומה, להבדיל מגיוס, אינה בתמורה לשובר למימוש עתידי • ענף המסעדנות ספג מכה קשה בעקבות משבר הקורונה • הישועה עד היום לא הגיעה ממשרד האוצר, והמסעדנים הבינו שהציבור הוא שיושיט את היד

מסעדה סגורה לפי תקנות הסגר / צילום: בר לביא, גלובס
מסעדה סגורה לפי תקנות הסגר / צילום: בר לביא, גלובס

יותר מכ-4.5 מיליון דולר גייסו מסעדות ועסקי בילוי בפרויקטים של גיוס המונים, ומאות אלפי שקלים נוספים נתרמו בהתאגדויות שונות. התרומה, להבדיל מגיוס, אינה בתמורה לשובר למימוש עתידי. ענף המסעדנות ספג מכה קשה בעקבות משבר הקורונה. הישועה עד היום לא הגיעה ממשרד האוצר, והמסעדנים הבינו שהציבור הוא שיושיט את היד.

באתר הדסטארט, שמהווה כ-85% מתחום גיוס ההמונים, גייסו 90 עסקים כ-4 מיליון שקל על ידי 17 אלף תומכים. הגיוסים נעשים באמצעות רכישה של ארוחה או מוצר למימוש עתידי, והסכום המגויס מועבר למסעדות כאשר השלימו את היעד הכספי שהציבו מראש.

חלק מהעסקים המשיכו בפרויקט גם אחרי שהגיעו ליעד, כשהם זוכים להיענות יפה. בין הגיוסים הבולטים: כ-360 אלף שקל שגייסה מסעדת ג'ורג' וג'ון במלון דריסקו בתל אביב שהגיעה ל-180% מהיעד; כ-300 אלף שקל למסעדת תמול שלשום הירושלמית; 264 אלף שקל גייסה מסעדת התרנגול הכחול, גם היא בתל אביב, ועוד.

הסולדיריות היא רק פלסטר

"ההיענות והסולידריות של הלקוחות מחממת את הלב, אבל זה פלסטר. זה לא מחליף את הצורך המיידי בהתערבות המדינה שזנחה את הענף", אומר שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים. "יש גבול גם לכמה שאפשר לבקש מהלקוחות להירתם", הוא מסביר.

גבול או לא, המיזמים הולכים ומתרחבים: טמפו השיקה לאחרונה באתר בלנד את פרויקט Me.n.u לתמיכת המונים במסעדות דרך מכירת שוברים וסדנאות למימוש עתידי. להבדיל מאתרים לגיוס המונים, המכירה עוברת במלואה לבתי העסק בלי עמלה או דמי תיווך כשאין יעד מוגדר מראש לקבלת הכסף. "אנחנו לא מתיימרים להחליף את הסיוע מהמדינה", אומר רז קלמנוביץ', מנהל השיווק והפעילות במיזם. "המטרה היא לייצר לשותפים שלנו תזרים כספי ולשמר את העסקים במודעות". לדבריו, תוך כשבוע גויסו עשרות אלפי שקלים. מיזם אחר שיעלה בקרוב, עשה עלייה מצרפת: AllEatOne, שגם הוא פועל במתכונת של רכישה מידית לארוחה עתידית. בצרפת חברים במיזם 30 אלף בתי אוכל וברים, ושם חברו אליו גם הייניקן וקרלסברג שהוסיפו לרוכשים 30% לשווי השובר. המיזם צפוי להיפתח בישראל בקרוב.

להבדיל מגיוס המונים, מיזמים אחרים שהוקמו למען מסעדנים כללו גיוס תרומות למי שנקלעו לקשיים. תרומות נאספו בין היתר ליובל כרמי מפלאפל כרמי מאשדוד שהתפרסם אחרי זעקתו באייטם ששודר בחדשות 13, והתרומות נאספו בקבוצות בפייסבוק (32 אלף שקל) ובאפליקציות התשלומים (40 אלף שקל בפייבוקס).

פער בין מצגות ראש הממשלה למציאות

בסוף השבוע התכנסו המסעדנים יחד עם אנשי חיי הלילה למחאה/מסיבה בתל אביב. הם ביקשו לזעוק את זעקתם לסיוע הממשלתי שלא מגיע ולהזנחת ענף המעסיק עשרות אלפי עובדים. "רוב בעלי העסקים בענף, עד היום חודשיים מתחילת האירוע, לא ראה שקל", מסביר ברמן. "רוב הבקשות שהוגשו להלוואה נדחו. האופציה של אשראי בנקאי חסומה משום שהמדינה נתנה ערבות של 15% בלבד לעומת מדינות אחרות שם ערבויות המדינה נעות בין 60%-70%. חוששים לתת לנו הלוואה.

"יש פער עצום בין המצגות היפות של ראש הממשלה ובין המציאות. אני נמצא בקשר יומי עם האוצר והמסר שאני מקבל הוא שוויתרו על הענף. מדברים עליו כעל ענף שאי אפשר להציל אותו, שהחזקים מאוד ישרדו והחלשים ייעלמו ונמתין לחדשים. אני מעריך שעד סוף השנה מתוך 14 אלף בתי קפה, ברים ומסעדות ייסגרו כ-4,500.

באשר לקולות שנשמעים לפתיחת המסעדות (ולא רק לטייק אווי), באופן מעורפל ובהתאם לרוח המתרחש בתקופה הזו, ברור למסעדנים שהם מתחילים מנקודת פתיחה אחרת, עם קיבולת נמוכה יותר במקומות הישיבה לאור ההנחיות שטרם גובשו סופית. כעת השאיפה שלהם היא שהם לקבל זמן להיערך לפתיחה ולא דרך הנחתה מהיום למחר.