האם סיום הקורונה מסמן גם את סוף הקדנציה של "מר קורונה" משה בר סימן טוב?

גורמים בסביבת מנכ"ל משרד הבריאות מעריכים כי בר סימן טוב, שהיה מזוהה מאוד עם השר יעקב ליצמן, עשוי לפרוש מתפקידו לפני כניסת שר חדש לתפקיד

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שהפך בחודשים האחרונים לאחד האנשים הידועים בישראל בעקבות ניהול בפועל של משבר הקורונה תחת שר הבריאות יעקב ליצמן, שוקל כעת לפרוש מתפקידו. כך מוסרים גורמים מקורבים לבן סימן טוב, אם כי ממשרדו מכחישים את הדברים.

אם אכן יחליט בר סימן טוב לפרוש, תהיה זו החלטה הגיונית. הוא מזוהה מאוד עם השר ליצמן, ולכן הגיוני ששר אחר ימנה מנכ"ל מטעמו. ייתכן ובר סימן טוב מעדיף להקדים ולפרוש לפני מהלך כזה. סיום משבר הקורונה (או לפחות הגל הראשון שלו) הוא זמן טוב לפרוש כדי לא לנטוש את המערכה באמצע, וכדי שההכלה של האירוע תהיה רשומה על שמו. גורמים המקורבים למשרד הבריאות מסרו כי בר סימנטוב שקל לעזוב את תפקידו גם ב-2017 כאשר ליצמן התפטר מתפקידו כשר הבריאות במחאה על חילול שבת לצורך עבודות תשתית ממשלתיות. אולם, בסופו של דבר נותר בכיסאו, אותו הוא מאייש מ-2015.

בר סימן טוב נחשב למי שניהל היטב את משבר הקורונה בישראל, אם כי יש הטוענים שהגישה שלו הייתה שמרנית מידי, וניתן היה להסתדר גם בלי חלק מתקנות הסגר. הביקורת הנמתחת עליו היא בעיקר ברמת התקשורת של התקנות, בעיקר בשלב היציאה מן הסגר, כאשר לא היה ברור מדוע בתחומים מסויימים מתקבלות הקלות, ולא בתחומים אחרים, והבלבול גרם להפרה נרחבת של התקנות ואובדן האמון במשרד הבריאות על ידי חלק מן הציבור.

בר סימן טוב גובה על ידי ליצמן במאבקים במשרדים אחרים בתקופת הקורונה, אשר הגיעו לעיתים לכדי פרסום תקנות על ידי משרד הבריאות לפני שאושרו על ידי הממשלה, כדי לקבוע עובדות בשטח. הדבר הוביל לחלק מהתהליכים שזיהה הציבור כ"זגזוג" משום שבחלק מהמקרים ניתנו מסרים סותרים מן המשרדים השונים. בימים אלה ישנו מתח רב בין משרד הבריאות שמעוניין להמשיך לפתוח את המשק לאט ובזהירות, ורק את הפעילויות החיוניות לכלכלה, לעומת משרדים אחרים הדורשים לחזור לשגרה.

בעת מינויו של בר סימן טוב למנכ"ל משרד הבריאות, נמתחה עליו ביקורת משם שאינו רופא אלא הגיע ממשרד האוצר, ואף ניהל בקשיחות רבה את המו"מ נגד הרופאים מטעם משרד האוצר במהלך שביתת הרופאים של 2011. על כך רופאים רבים במערכת הוסיפו לנטור לו טינה. הביקורת הזו שבה ועלתה במהלך המשבר,בחודש מרץ, כאשר עשרות רופאים בכירים חתמו על עצומה להחלפתו. המבקרים שוב הדגישו את העובדה שהוא אינו רופא, וטענו ספציפית כי ניהל בצורה לקויה את מדיניות בדיקות הקורונה, כולל החלטה לא לבדוק חלק מן המאושפזים בעלי התסמינים ואת הצוותים הרפואיים עצמם. הרופאים קובלים בנוסף על תקצוב לקוי של מערכת הבריאות בתקופת כהונתם של בר סימן טוב וליצמן, מצב שהוביל לקשיים משמעותיים בתפקוד המערכת, בעיקר בפריפריה.

עדיין לא ידוע מי יהיה שר הבריאות בממשלת החירום שגובשה לטיפול במשבר הקורונה. לאחר שעלתה האפשרות שנפתלי בנט מ"ימינה" יקבל את התיק הזה, אך כרגע נראה כי ימינה לא תהיה חלק מן הממשלה. בכחול לבן שוקלים לקבל את התיק כאחד התיקים של המפלגה, אך למנות לו אדם שאינו ח"כ מטעם המפלגה.