קבוצת דלק | פיצ'ר

"מחזיקי האג"ח של קבוצת דלק נוטלים סיכון גדול מאוד"

גורם המקורב לבנקים הנושים של קבוצת דלק: "אנחנו רואים שכבר היו כאלה שלא הסכימו להמתין, כמו סיטי בנק ובנק לאומי. ועכשיו אם יתחילו מימושים מהירים ע"י הנושים המובטחים, מחזיקי האג"ח יכולים להיפגע מאוד"

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס

לדברי גורם המקורב לבנקים הנושים של קבוצת דלק, נאמני האג"ח ונציגות המחזיקים טועים בהערכתם, שלפיה הענקת ביטחונות נוספים לנושים המובטחים אכן תרגיע את אותם נושים מובטחים, ותמנע מהם מלפעול למימוש השיעבודים שבידיהם.

ההצבעה של מחזיק אג"ח קבוצת דלק , על הצעת החלטה להעמיד את יתרת החוב כלפיהם לפירעון מיידי, נדחתה ליום חמישי. לדברי נאמני האג"ח, ההחלטה על הדחייה התקבלה כדי לאפשר את מיצוי המשא ומתן מול החברה.

בהתייחסו לתוספת להצעת ההחלטה של מחזיקי האג"ח על העמדת החוב לפירעון מיידי, מסביר אותו מקורב לבנקים, כי "מי שמכיר את קבוצת דלק  יודע שהיא מסובכת בכמויות של שיעבודים, ושיעבודים שליליים ואיסורי שיעבודים. יש שם רשת מאוד מורכבת, כך שספק מה ניתן בכלל להציע היום לנושים המובטחים, ובאיזו מידה בכלל הם יסכימו לחכות".

אותו גורם מוסיף כי "אם מסתכלים על נושה מובטח שיודע שהיום הוא יכול לקבל את כספו ע"י זה שהוא ירוץ ויממש את הביטחונות שבידו, אז אני לא בטוח בכלל שהוא יסכים לחכות ולראות איך דברים מתפתחים. צריך גם לזכור שברגע שהולכים להקפאת הליכים, אז כל הסביבה העסקית משתנה מבחינת הנושים.

"כלומר, גם אם נושים שהם מוסדות פיננסיים מוכנים להמתין כרגע בזמן שהחברה עוד מנסה איכשהו לצוף, תוך ראייה רחבה של אינטרס ציבורי וכללי, ברגע שעוברים לסביבת חדלות הפירעון זה כבר כל אחד לעצמו. כי אז, מבחינת מוסדות פיננסיים, הצורך שלהם לפעול גם בסביבה הרגולטורית והמשפטית שהם נמצאים בה משתנה לגמרי.

"לכן אני חושב שמחזיקי האג"ח נוטלים סיכון גדול מאוד, אם הם יאמינו שהתוספת הזאת להחלטה תגרום לכך שהבנקים יישבו ויחכו לראות אם הם מסוגלים לייצב את העסק ולנהל אותו יותר טוב".

כלומר שלדבריך, אם יוחלט על העמדת החוב לפירעון מיידי, ייווצר כדור שלג שיפגע בסופו של דבר דווקא במחזיקי האג"ח?

"צריך לזכור שכשמחזיקי האג"ח אומרים שהם מעמידים את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, זה מכניס למצב של כל אחד לנפשו. קבוצת דלק היא קבוצה הרבה יותר מורכבת מכל מיני קבוצות שנכנסו עד היום להליכי הקפאות הליכים בארץ, ואני לא בטוח עד כמה מלווים מובטחים יהיו מוכנים לשבת ולראות איך נציגות האג"ח מסוגלת להתמודד עם כל הקבוצה הזאת.

"אנחנו רואים שכבר היו כאלה שלא הסכימו להמתין, כמו סיטי בנק ובנק לאומי. ועכשיו אם יתחילו מימושים מהירים על ידי הנושים המובטחים, מחזיקי האג"ח יכולים להיפגע מאוד. ודרך אגב, בגלל זה הם הוסיפו את התוספת לאסיפה.

"אם נציגי האג"ח היו הולכים לבנקים מראש, והיו מקבלים מהם הבנות שהבנקים יהיו מוכנים להמתין, ועם זה הם היו באים לאסיפה, ניחא. אבל הם לא באים עם ההבנה הזאת, אם הם (הנאמנים והנציגות, ע' כ') הולכים לשחק משחק מאוד מסוכן בסופו של דבר".

ואם הם יחליטו להמתין זאת תתברר כהחלטה טובה יותר עבור מחזיקי האג"ח?

"קשה לדעת, אבל אני חושב שהסיכון במהלך של פירעון מיידי הוא הרבה יותר גדול. כי אני לא חושב שיש להם איזושהי הצדקה היום לעשות את הפעולה הזאת".