משרד האוצר | ניתוח

הכוורת של שר האוצר המיועד: גדל הסיכוי שהפעם תשב בכס המנכ"ל אישה

ישראל כ"ץ צפוי להיכנס לתפקיד שר האוצר באחת התקופות הקשות שידעה ישראל מבחינה כלכלית • גוברות ההערכות כי מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר היא אחת המועמדות המובילות לתפקיד מנכ"לית האוצר

ישראל כ"ץ, שר האוצר המיועד / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ישראל כ"ץ, שר האוצר המיועד / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון ייכנס ישראל כ"ץ ביום חמישי הקרוב ללשכת שר האוצר. חמש שנים בדיוק חלפו מאז עשה זאת שר האוצר היוצא משה כחלון. מדובר בפסגה בקריירה פוליטית של האיש מכפר אחים, שהחלה לפני יותר מארבעה עשורים. מבחינתו של כ"ץ זו עשויה להיות המדרגה שממנה יתמודד על תפקיד ראש הממשלה הבא, אחרי נתניהו.

נזכיר כי מנכ"ל האוצר שי באב"ד הודיע לשר האוצר המיועד ישראל כ"ץ על רצונו לסיים את תפקידו. יום לפני הודעתו של באב"ד פגש שר האוצר היוצא משה כחלון את מחליפו המיועד. כחלון ביקש לגשש אצל כ"ץ לגבי סיכוייו של מקורבו באב"ד להישאר בתפקיד, אך לא קיבל מכ"ץ תשובות ברורות. יחד עם זאת, כפי שצוין בהודעת האוצר, מועד סיום כהונתו של באב"ד ייקבע בתיאום עם שר האוצר. כפי שזה נראה כרגע, אין לכ"ץ סיבה למהר ולמצוא לבאב"ד מחליף.

בחזרה לכ"ץ. אחרי ששני קודמיו עזבו את לשכת שר האוצר מצולקים וחבוטים, מתחדדת השאלה מדוע בחר כ"ץ בתפקיד כה כפוי-טובה ובעיתוי שנדמה שלא היה גרוע ממנו בעשורים האחרונים. משבר התעסוקה במשק ייפתר במקרה הטוב רק בסוף 2021. תוכניות הסיוע הממשלתיות מגיעות אמנם בימים הקרובים לשלבי חלוקת הכסף, אבל אם יש לקח מרכזי אחד שאפשר להפיק מכישלונו של כחלון הוא שהציבור אינו מכיר תודה למי שמנסה להיטיב איתו. מי שאינו מקבל סיוע מתלונן על אפליה וקיפוח ומי שמקבל סיוע מתלונן על התנאים ועל ההיקף.

תשובה אפשרית לשאלה יכולה להיות שלכ"ץ אין הרבה מה להפסיד. הוא מקבל לידיו משק מוכה אבטלה עם גירעון דו-ספרתי וצמיחה שלילית - בתנאים כאלה המצב יכול רק להשתפר ורוב הסיכויים שהמשק שישאיר מאחוריו יהיה במצב טוב יותר מכפי שקיבל לידיו. גילוי חיסון או תרופה יעילה לקורונה הם אירועים שיכולים לייצר לכ"ץ אפסייד. מצד שני, עליו להביא בחשבון שיש גם דאונסייד. התפרצות נרחבת נוספת של נגיף הקורונה עלולה לדרדר את המשק לתהומות עמוקים עוד יותר. ויש עוד מכשול שמצפה לכ"ץ אם יצלח את כל המכשולים האחרים: הקרב על הקרדיט. ראש הממשלה בנימין נתניהו הקפיד להופיע בכל טקס חנוכת מחלף, כביש או קו רכבת חדש בתקופתו של כ"ץ כשר תחבורה. אפשר להניח שכמר כלכלה ירצה נתניהו להיות מעורב לא פחות במהלכים הכלכליים וככל הידוע לכ"ץ (בניגוד לכחלון) אין הסכם חתום שמונע זאת מנתניהו.

שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס
 שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס

טרנר, יצחקי, כהן - או באב"ד

בניגוד ליריבו הפוליטי ניר ברקת, כ"ץ שומר את הקלפים שלו קרוב לחזה ממש עד לשנייה ה-60 בדקה ה-90. אף מילה לא נשמעה ממנו על תוכניותיו כשר האוצר ה-30 של מדינת ישראל. אף ראיון, תצלום או הודעה בנושאי כלכלה ומשק לא יצאו בימים האחרונים מלשכת שר החוץ. אבל מרגע שייכנס ללשכה ברחוב קפלן 1 בירושלים ויסגור מאחוריו את הדלת, יצטרכו פקידי משרד האוצר להתרגל לאחד השרים הריכוזיים, החזקים והפוליטיים ביותר שכיהנו במשרד הזה אי-פעם.

המנכ"ל שכ"ץ מחפש צריך להיות נאמן, לא מתבלט ואם אפשר בעל זיקה לליכוד. כ"ץ אוהב לעבוד עם אנשים שהוא כבר מכיר. בתקופתו הארוכה כשר התחבורה הוא פיתח יחסי אמון במיוחד עם שני מנכ"לים: המנכ"לית הנוכחית קרן טרנר, שהחלה את דרכה המקצועית באגף התקציבים ויכולה להיות מועמדת ראויה, אם תסכים לוותר על אהבתה הגדולה לתחבורה. קודמה בתפקיד עוזי יצחקי, שהיה מנכ"ל משרד התחבורה בין השנים 2016-2012 מונה על-ידי כ"ץ לפני שנה ליו"ר חברת נמלי ישראל. יצחקי נחשב מקורב ביותר לכ"ץ, אך חסר לו רקע כלכלי מתאים. מועמד אפשרי אחר שמגלם את כל התכונות שכ"ץ מחפש במנכ"ל הוא דורון כהן, שהיה מנכ"ל האוצר בשלהי כהונתו של השר יובל שטייניץ.

קרן טרנר / צילום: אייל פישר, גלובס
 קרן טרנר / צילום: אייל פישר, גלובס

ועדיין ישנה אפשרות שבאב"ד יתבקש להישאר בתפקיד עוד פרק זמן ממושך יחסית. השנה הראשונה בקדנציה של שר אוצר נחשבת בעייתית מאוד לשר שאינו מכיר את מורכבות התפקיד. זו השנה שבה יש לדרג המקצועי את הסיכוי הרב ביותר לקדם מהלכים לא פופולריים אך חיוניים לתפיסתו לכלכלה הישראלית. העובדה שישראל נמצאת באחד המשברים הקשים בתולדותיה, והאתגרים המיוחדים שמייצר תקציב 2021 - מחדדים מאוד את הצורך (הזמני) של השר הנכנס באישיות דומיננטית ובקיאה בכל רזי המשרד שתוכל "לשמור עליו מפני תכסיסי הפקידים".

מלבד מנכ"ל, צפוי לכ"ץ מינוי משמעותי לא פחות של חשב כללי חדש - החשב הנוכחי רוני חזקיהו אותת כבר לפני שנה על נכונותו לסיים את התפקיד. שאלה מעניינת לא-פחות נוגעת לעתידו של הממונה על התקציבים הנוכחי שאול מרידור. בין כ"ץ למרידור יש היכרות רבת שנים ויחסים טובים, אבל בממשלה יש רבים שישמחו לראות את מרידור עוזב, וראש הממשלה בנימין נתניהו הוא כנראה אחד מהם. מצד שני, סעיף ההגנה על שומרי הסף בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן מגן מקשה מאוד לפטר את מרידור. גם העובדה שהממשלה חייבת להעביר תקציב מדינה חדש שיתווה מסלול התאוששות למשק. התמהיל הנוכחי של תקציב זמני, תקנות לשעת חירום, ותיקוני חקיקה עשוי לעלות למדינת ישראל בהורדת דירוג אשראי, אולי כבר בעדכון הדירוג שתפרסם S&P ביום שישי הקרוב. הדחת הממונה על התקציבים לפני סיום אישור תקציב המדינה החדש תתפרש רע מאוד בשווקים.

מחויבות לרפורמות או לקבלני קולות

כ"ץ הטביע חותם עמוק בתחום התחבורה שעליו חלש בתשע השנים האחרונות - אבל גם התחבורה הטביעה חותם בו. כשר אוצר הוא צפוי להתמקד בקידום פרויקטים של תשתיות - זה מהלך שיזכה לתמיכת הדרג המקצועי כמרכיב חשוב בתוכנית החילוץ של המשק מהמשבר. מידת מחויבותו לקידום רפורמות חיוניות במגזר הציבורי, במיסוי, ברגולציה ובתחומים נוספים - הרבה פחות ברורה. החדשות הטובות מבחינת הדרג המקצועי באוצר הן שלכ"ץ, יותר מלכל מועמד אחר לתפקיד, יש יכולת להתמודד עם כנסת לעומתית ולהעביר תקציב מדינה בוועדות הכנסת.

החדשות הרעות הן, שלפחות לפי אנשים ששוחחו עם כ"ץ בימים האחרונים - הוא רואה בתפקיד קרש קפיצה להתמודדות על תפקיד מנהיג הליכוד וראש הממשלה, לאחר נתניהו. אם אכן כך הם פני הדברים, זה אומר פוטנציאל נפיץ ביחסים עם ראש הממשלה, זה אומר חוסר רצון לקדם רפורמות נחוצות ומהלכים לא-פופולריים שיחייבו עימותים עם קבוצות לחץ ואינטרס, וזה אומר שדלתות לשכת השר יהיה פתוחות מתמיד לקבלני קולות ולפעילים פוליטיים.