אושרו במקומית ירושלים תוכניות בנייה של JVP, פז ורמי לוי

אושרו שלוש תוכניות שיחברו את מתחם הרכבת ההיסטורי בירושלים עם מרכז העיר • התוכניות כוללת 850 דירות ו-35 אלף מ"ר מלונאות, משרדים ומסחר • השלב הבא: דיונים בוועדה המחוזית

מתחם הרכבת בירושלים / הדמיה: משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים
מתחם הרכבת בירושלים / הדמיה: משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה בשבוע שעבר שלוש תוכניות בנייה באזור מתחם הרכבת ההיסטורי בירושלים. המתחם, ששטחו כ-75 דונם, נמצא בין השכונות אבו תור, בקעה וטלביה, וגובל ברחובות דרך בית לחם ממערב, דרך חברון ממזרח ומרים החשמונאית מדרום. התוכניות המקודמות מהוות זרז משמעותי לפיתוח האזור והמהפך שלו מתפקידו ההיסטורי כאזור עורף לתחנת הרכבת, שבו יש כיום בעיקר חניונים פתוחים, להמשך אינטגרלי של מרכז העיר.

בשנת 2019 אישרו הוועדות המקומית והמחוזית תוכנית אב, ביוזמה של רמ"י, שמטרתה פיתוח מתחם הרכבת והשלמת הרקמה העירונית של השכונות הסובבות את המתחם. תוכנית האב החליטה על דירוג הבינוי וזכויות הבנייה מצפון לדרום, במטרה להקטין את הבינוי לכיוון העיר העתיקה ונקבעו הנחיות ליצירת שלד ציבורי עם שלושה צירים ירוקים משמעותיים: פארק המסילה (קיים), ציר מזרח־מערב, שיחבר בין מפגש פארק המסילה עם דרך בית לחם וצומת דרך חברון וציר צפון־דרום. התוכנית קבעה תמהיל שימושים של 65% מגורים, 25% מלונאות ומשרדים ו- 10% מסחר. שלוש התוכניות שאושרו בשבוע שעבר הן תוכניות מפורטות שתוכננו בהתאם להנחיות תוכנית האב. עם אישורן ע"י הוועדה המקומית הן יועברו לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

הבעלויות על כלל שטח המתחם הן של קרן JVP של אראל מרגלית, רשות מקרקעי ישראל וחברת רכבת במושבה, הכוללת את אבי מורדוך, רמי לוי וחברת פז.

התוכנית "רכבת במושבה" (מס' תוכנית 415992), בתכנון משרד האדריכלים אסיף גוטמן, מציעה תכנון מחודש של תא שטח בגודל 13 דונם בו קיימים מספר מבנים ותחנת דלק. התוכנית מציעה תכנון מחודש הכולל 10 בניינים בגבהים של בין 10-5 קומות ובהם 200 יחידות דיור, כ- 7000 מ"ר עבור מלונאות, כ- 3000 מ"ר מסחר וכ- 7000 מ"ר תעסוקה. בהתאם לפרוגרמת כלל המתחם, התוכנית תכלול 3 מעונות יום ובית כנסת. בנוסף, התוכנית תכלול גם חניון ציבורי.

התוכנית "אס.אמ.אס מתחם הרכבת בע"מ" (מס' תוכנית 653840 ), בתכנון "רוזנפלד-ארנס אדריכלים", משתרעת על שטח של 17 דונם. התוכנית מציעה תכנון מחודש של תא שטח שבו קיימים מספר מבנים וחניונים. התוכנית כוללת חמישה בניינים בגבהים של בין 10-5 קומות, ובהם 200 יחידות דיור, כ- 10,000 מ"ר עבור מלונאות ותעסוקה וכ- 4,000 מ"ר מסחר. התוכנית תכלול מגרש של כ- 3,000 מ"ר עבור בית ספר ושימושי תרבות וחניון ציבורי.

שטחה של "תוכנית ישראל" (מס' תוכנית 682849) הוא כ-43 דונם וקיימים בה מספר מבנים וחניונים, כולל הבניין המנדטורי של המדפיס הממשלתי. התוכנית מציעה תכנון מחודש ויצירת שני מתחמים ובהם מגורים ודיור מוגן. התוכנית כוללת 200 יח"ד, 250 יח"ד ב- 20 אלף מ"ר עבור דיור מוגן, וכ-2,500 מ"ר מסחר. התוכנית כוללת מגרש של כ- 1,700 מ"ר עבור שימושי חינוך ודת הכוללים ארבעה גני ילדים ובית כנסת וחניון ציבורי. התוכנית נערכה ע"י משרד "נעמה מליס אדריכלים".