אבטחה | בלעדי

כללים חדשים ויקרים: הכנסת תאשר היום אבטחה צמודה לכל ילדיהם של נתניהו וגנץ, בלי קשר לגילם ולמקום מגוריהם

עלויות האבטחה החדשות של 36 שרים: 72 מליון שקל בשנה • וגם - כיצד שונו כללי האבטחה כך שכל בני המשפחה של נתניהו וגנץ, הגרים מחוץ לבתי ההורים, יזכו לאבטחה צמודה

בני גנץ / קרדיט צילום: שריה דיאמנט
בני גנץ / קרדיט צילום: שריה דיאמנט

ועדת השרים לענייני שב"כ תתכנס היום (ה') אחר הצהריים כדי לאשר את תנאי האבטחה החדשים של ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ. מעבר לאבטחת האישים ובנות זוגן, עניין שהוא מובן מאליו, בפני הועדה הונחו הגדרות חדשות לאבטוח בני המשפחות של נתניהו וגנץ.

הסידור החדש יהיה אבטחה צמודה (שני מאבטחים) לכל האחד מן הבנים והבנות של ראשי הממשלה, דבר העשוי לכלול גם רכב צמוד ו/או אבטחה בתוך הרכב של בני המשפחה, אבטחה מחוץ לבית המגורים של בני ובנות ראשי הממשלה.

כאן גם טמון החידוש והעלות הכבדה. עד היום אובטחו בניו של נתניהו רק אם התגוררו בתוך בית ראש הממשלה. החל מהיום, יאובטחו ילדם בוגרים, גם אם עברו להתגורר מחוץ לבית ראש הממשלה.

לפני שבוע הגישו בני משפחת נתניהו תלונה למשטרה נגד חיים שדמי, מפגין שקרא לעברו של יאיר נתניהו "יאיר, אנחנו יודעים למה אתה צריך מאבטחים, אנחנו יודעים יופי, יום אחד אתה תהיה בלי מאבטחים…. אין לדעת". שדמי נחקר במשטרה בעקבות דבריו, שאף צולמו והועלו לרשתות החברתיות.

המשמעות של כללי האבטחה החדשים היא כדלקמן: לנתניהו 3 ילדים בוגרים ולבני גנץ 3 ילדים בוגרים וילד אחד קטין. כל שבעת הילדים (לא ברור אם הכללים יחולו גם על נעה נתניהו או לאו), יזכו לשני מאבטחים צמודים בכל עת, כולל מחוץ לדירות מגוריהם ובעת נסיעה, כולל בעת שהות מחוץ למדינה.

יצוין, שעד לשנת 2014, בני ראשי הממשלות אובטחו רק אם היו קטינים, אולם במהלך מלחמת צוק איתן, הונחה בפני ועדת השרים לענייני שב"כ (שנתניהו שימש כיו"ר שלה) בקשה להעלות את רמת האבטחה על בניו של נתניהו, בשל איומים שהופנו כלפי יאיר ואבנר נתניהו.

כעת, גם הילדים של משפחת גנץ: נדב הבכור, ושלוש הצעירים ממנו, נגה, ניר ונעם, יהיו עם מאובטחים צמודים, גם אלה מהם שאינם מתגוררים יותר בבית.

לפני כחודשיים התעוררה סערה ציבורית בנושא שמירת כללי הריחוק החברתי, כאשר אבנר נתניהו , בן ה 26, הסתובב בשכונתו בירושלים, בסופר ובפיצה, ובמקביל הגיע לבית ראש הממשלה לצילומי ליל הסדר בערוץ 12. זאת על אף הכללים הנוקשים בנוגע להפרדת משפחות בחג. ראש הממשלה נתניהו טען אז שאבנר מתגורר במתחם ראש הממשלה, אם כי דירתו נמצאת ככל הנראה ברחוב בלפור, לא רחוק מבית ראש הממשלה, אך לא בתוך הקומפלקס המאובטח.

הנושא הזה העלה את סוגיית אבטחת האישים, שכן לפי הכללים הקודמים, בן בגיר של ראש הממשלה אשר הפסיק להתגורר בבית ראש הממשלה, לא אמור להיות מאובטח. אחיו הגדול ממנו, יאיר נתניהו, בן ה-29, ממשיך להתגורר בבית ראש הממשלה ככל הידוע לנו.

כמה זה עולה לנו?

עלויות האבטחה החדשות מחייבות תקציב של 35 מליון ש"ח בשנה. מדובר בסכום גבוה בהרבה מן התקציב הקודם וזאת בשל הוספת ראש הממשלה החלופי, גנץ וארבעת ילדיו.

בנוסף, בשל הרחבת מספר השרים מ-24 ל-36, יאושר היום גם תקציב נרחב בסך 2 מליון ש"ח בשנה לאבטחה של כל אחד מן השרים ובסך הכל 72 מליון ש"ח בשנה.

ועדת השרים לענייני שב"כ, מקבלת את ההחלטות על בסיס בטחוני בלבד אך הגוף המאשר את עלויות התקציב נמצא במשרד האוצר, ושם אין סמכות לדון בנושא האבטחה לגופו, אלא רק באישור הכספי הנדרש לכך. מנגד, בועדה לענייני שב"כ, המסתמכת על חוות דעת של הגורמים הבטחוניים, דנים בהיבט הבטחוני ולא בהיבט התקציבי.

יצויין, שראש שירות הבטחון אמור לעדכן את ועדת השרים באשר לצידוק הביטחוני, אם קיים, לספק אבטחה על כל אחד מילדי ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי, גם כשהם מתגוררים בנפרד.

גורמים בסביבתו של גנץ אמרו בתגובה: "ילדיו של גנץ לא יאובטחו והמספרים שהוצגו אינם נכונים".