תוכנית ההוזלות של כחלון מסתיימת? התכוננו להנחות נוסח ליצמן

ההסכמים הקואליציוניים שחתמה סיעת הליכוד מול סיעות יהדות התורה וש"ס מבהירים שבמקום שר אחד דומיננטי בענף הבנייה והדיור, משה כחלון, יהיו מעתה שניים: שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי • מה עוד מסתתר בהסכמים

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי / צילום: איל יצהר, גלובס
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי / צילום: איל יצהר, גלובס

שר הבינוי והשיכון הנכנס יעקב ליצמן עומד להיות הדמות הדומיננטית בתחומי הבנייה והדיור בממשלה ה-35, כך עולה מעיון בהסכם הקואליציוני עליו חתמו סיעתו וסיעת הליכוד. אם ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ל"כולנו" של כחלון לפני חמש שנים הביא לריכוז כוח חסר תקדים במשרד האוצר, הרי שההסכם הנוכחי, לצד ההסכם מול סיעת ש"ס, מחזיר את המצב לקדמותו - רשות מקרקעי ישראל חוזרת למשרד הבינוי, ומינהל התכנון חוזר למשרד הפנים.

אבל ליצמן אינו לבד. בהסכם שנחתם כמה שעות קודם מול ש"ס עולה כי כוחו של אריה דרעי לא יהיה קטן יותר, לאחר שהשיב לעצמו את מינהל התכנון, שהפך בשנים האחרונות לגורם דומיננטי בפני עצמו, כמו גם אפשרות להקים מטה תכנון. "גלובס" צלל לסעיפי ההסכמים שעשויים להבהיר לאיזה חופים חדשים תוכוון ספינת הנדל"ן מודל 2020.

השינויים המבניים המשמעותיים בתחום הבנייה והדיור
 השינויים המבניים המשמעותיים בתחום הבנייה והדיור

1. ההנחות ימשיכו - בכיוון אחר

נכון לעכשיו ליצמן מסרב לחשוף בגלוי את התוכניות המרכזיות שלו. בסביבתו רמזו כי בדומה לכחלון, ששם את מלוא כובד משקלו על תוכנית הנחות בדיור, יש לצפות שבממשלה הנכנסת ינהגו באופן דומה - הפעם בהנהגתו. בסעיף 6 לנספח ג' להסכם ניתן למצוא לכך אף רמז: "שר השיכון יניח בפני ועדת השרים המוסמכת הצעות החלטה בנוגע להכרזה על מתחמים מועדפים לדיור וקביעת שיעור יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח (במחיר השוק או במחיר מופחת)". כמה מדמויות המפתח בתחום, כמו המנכ"ל היוצא של משרד הבינוי והשיכון, קודמו ואף ראש רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, הביעו תמיכה בתוכנית מחיר למשתכן. עם זאת, עוד ועוד קולות בסביבתו של ליצמן מבהירים שהתוכנית במתכונת הנוכחית שלה לא תשרוד את השר החדש.


2. מטה הדיור אאוט, מטה תכנון אין

את העובדה שליצמן מבקש להיות דומיננטי יותר משרי בינוי קודמים ניתן למצוא בסעיף אחר בהסכם הקואליציוני, שמסיים את חמש שנות קיומו של מטה הדיור - גוף שהקים כחלון במשרדו. "מטה דיור במשרד האוצר ייסגר ויוקצו 12 תקנים למשרד הבינוי והשיכון ו\או רשות מקרקעי ישראל, כפי שיוחלט על ידי שר השיכון להמשך התפקוד ומימוש מדיניות שר השיכון והממשלה בנושא הדיור. כלל הסמכויות, בין השאר בנושאי ייזום התכנון, שיווק ופיתוח שהועברו למטה הדיור יוחזרו למשרד הבינוי ולשרות מקרקעי ישראל לפי העניין", נכתב בהסכם.

במילים אחרות - חוזרים למתכונת הקודמת, בתוספת 12 תקנים שיוכלו לשמש לעיבוי המערך הקיים. מי שעומד להקים מטה חדש מצידו הוא דווקא דרעי. "יוקם מטה התכנון במשרד הפנים, אשר תפקידו יהיה לתאם את פעולת גורמי התכנון מטעמו של שר הפנים. ראש מטה התכנון יכהן גם כראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה", נכתב.

במקרה או שלא, השבוע פרסם מטה הדיור במשרד האוצר, שבראשו זאב בילסקי, דוח מיוחד לסיכום חמש שנות פעילותו. לצד ההישגים היה גם רמז, שמיועד אולי לאוזנו של ליצמן ואולי לזו של דרעי, "הצבענו על המשימות העתידיות העומדות לפתחו של המטה בתחום הדיור והתשתיות, אולם ניתן לרתום את עבודת המטה כגוף מתכלל לכל משימה העומדת בראש סדרי העדיפויות של הממשלה".

3. קרקע למינויים בתפקידי מפתח

תחום התכנון נחשב לחממה מקצועית, אלא שההסכם מול ש"ס, מבטיח לדרעי יד חופשית יחסית בשלל מינויים בכירים: "יושבי ראש המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות, והוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור ויושבי ראש הוועדות מחוזיות, יהיו עובדי משרד הפנים וימונו על ידי שר הפנים, שלא מקרב עובדי מינהל התכנון". שם אחד שכבר הוזכר כמי שעומד להיות דומיננטי במערך החדש, הוא מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, שעשוי למצוא עצמו בתפקיד חדש שחולש על תחום הבנייה והדיור.

4. סאגת סגן השר תחזור במשרד הבינוי?

עבור הציבור הכללי אין ממש הבדל אם ליצמן ישמש כשר או סגן שר, כפי שקרה במשרדו הקודם. דוברו של ליצמן אישר ל"גלובס" כי הוא עומד להיות שר, אלא שדווקא בהסכם הקואליציוני הסעיף המדובר עמום. התפקידים להם זכאית המפלגה באופן מפורש הם שני תפקידי סגני שרים (משרדי התחבורה והחינוך), שלושה ראשי ועדות (לתקופות שונות), סגן יו"ר הכנסת וכן את "משרד הבינוי והשיכון". מבלי נקוב האם כאמור מדובר בטייטל של שר או סגן שר.