מחלקת המדינה: "מייעצים לבנות בריתנו בכל העולם לבחון טוב טוב את ההשקעות שהסינים מבצעים, וזה כולל את ישראל"

את הדברים הללו אמרה היום דוברת מחלקת המדינה האמריקאית מורגן אורטגס בשיחה עם עיתונאים ישראלים • לטענתה עסקאות עם הסינים הן "מלכודת מוות"

דוברת מחלקת המדינה האמריקאית מורגן אורטגס / צילום: Alex Brandon, Associated Press
דוברת מחלקת המדינה האמריקאית מורגן אורטגס / צילום: Alex Brandon, Associated Press

"אנחנו מייעצים לבנות בריתנו בכל העולם לבחון טוב טוב את ההשקעות שהסינים מבצעים, וזה כולל את ישראל", כך אמרה היום (ו') דוברת מחלקת המדינה האמריקאית מורגן אוטרגס בשיחה עם עיתונאים ישראלים. השיחה נערכה כדי להדגיש נושאים שעלו בפגישות של מזכיר המדינה מייק פומפיאו בישראל ביום רביעי האחרון.

אורטגס ציינה שהדגש האמריקאי הוא על עסקאות טלקום, אינטרנט ותשתיות שונות, לרבות הנחת תשתית 5G או עסקאות עם חברות כגון וואווי.

לשאלת "גלובס", מדוע עסקה של השקעה במתקן התפלת מים, נופלת תחת הגדרת ההשקעות הבעייתיות, שכן לא מדובר בטלקום או השקעה בנמל חיפה שם גם ספינות אמריקאיות אמורות לעגון בעתיד השיבה אורטגס שמחלקת המדינה לא נכנסת לפרטי כל עסקה ועסקה, אך המסר שלהם אחיד ברחבי העולם, והוא "החברות הסיניות מוחזקות בידי המפלגה הקומוניסטית והן אינן חברות מסחריות לכל דבר ועניין ולכן יש לבחון בתשומת לב רבה כל השקעה שהן מבצעות".

אורטגס התייחסה ספיצפית גם למעורבות אפשרית ביוזמת belt & road Initiative, פרויקט התשתיות גדול הממדים המתנהל בין סין לבין מדינות רבות בעולם ואמור לחלוש על תעבורת דרכים עצומה בין המזרח הרחוק לבין יבשת אירופה וכינתה את העסקאות הרבות הקשורות לפרויקט "מלכודת מוות" (Death Trap).

אורטגס ציינה שבביקורו הקודם של מזכיר המדינה פומפיאו בישראל, בחודש אוקטובר, הוא יזם את העלאת הנושא הסיני למודעות הציבור הישראלי באמצעות ראיון שהוא נתן לעיתון "ג'רוזלם פוסט".

לדבריה, ארה"ב מבקשת מבנות בריתה לבחון את ההשקעות. "גם בתוך ארה"ב, באיזורים כפריים ומרוחקים, נאלצנו לבחון חלק מן ההשקעות שהסינים ביצעו, גם אנחנו עשינו את הטעות הזו", היא אמרה.

הדוברת השוותה את המעורבות הסינית במזרח התיכון ובעולם לידה הארוכה של רוסיה במהלך ההיסטוריה. "זה דומה למצב שהיה בזמן המלחמה הקרה. לא הייתם נותנים לרוסיה דריסת רגל בהשקעות במקומות שהן בנות בריתנו, נכון? ארה"ב היתה רוצה לראות תכניות של הפחתת (Mitigation Plan) הפעילות הסינית".

באשר לסוגיה הפלסטינית, אורטגס ציינה כי ארה"ב לא ויתרה על הצד הפלסטיני. "זה ימשיך להיות חלק גדול מיחסי החוץ שלנו, לשכנע אותם להצטרף לשולחן המו"מ".

באשר להצהרות המלך עבדאללה, והאזהרות שלו בנוגע למהלכי הסיפוח אמרה אורטגס "הסכם השלום בין ישראל לירדן חשוב מאוד לכולנו. אנחנו רוצים שהיחסים בין ירדן לישראל יהיו חזקים לא רק בהיבט הביטחוני אלא גם האזרחי, המדיני והכלכלי". יחד עם זאת, היא ציינה שנושא הסיפוח לא היה המטרה הראשית של ביקור פומפיאו.

"תוכנית טראמפ מקיפה מאוד. הפלסטינים אמרו פומבית שהם דוחים את התכנית אבל אנחנו הולכים להמשיך ולנסות לקדם את יישום התוכנית".

באשר לוועדת המיפוי, בראשות השגריר פרידמן, אשר אמורה לדון ביעדים בשטח למהלכי הסיפוח, אורטגס ציינה "אין לנו מידע חדש לבשר, המיפוי צריך להיות חלק מהתקדמות בחזון הנשיא טראמפ".

אורטגס אף נשאלה על הפגישות עם גנץ ועם אשכנזי, בנקודת הזמן בה השניים עדיין לא חברי ממשלה ואמרה "היה חשוב לפומפיאו להראות את התמיכה שלו בממשלה החדשה בישראל, והרי הוא יצטרך לעבוד בעתיד עם המקביל שלו (אשכנזי). נקווה שהשבעת הממשלה תתקיים ביום א'" היא ציינה.