אזהרת רווח לאפי נכסים: צפויה לרשום ברבעון הראשון הפסד של 230-270 מיליון שקל

החברה מציינת כי להפסד הגבוה ברבעון הראשון של 2020 תרמה בעיקר ירידה בשווי הנדל"ן שלה, שתתבטא בהפסדי שיערוך (לפני מס) בהיקף מוערך של 270-295 מיליון שקל

אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים / צילום: אירנה קוסטינסקי
אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים / צילום: אירנה קוסטינסקי

מניית חברת הנדל"ן המניב אפי נכסים  איבדה כ-40% מהשווי שלה בשיא של אמצע פברואר, על רקע התפרצות מגפת הקורונה בעולם, שהובילה למשבר כלכלי גלובלי ולסגירת קניונים ובנייני המשרדים במדינות רבות. כיום נסחרת מניית החברה בדומה לרמתה בינואר 2019 ובספטמבר 2018, המשקפת לאפי נכסים שווי שוק של כ-3 מיליארד שקל, תשואה מתואמת של 18% בשלוש השנים האחרונות.

ביום ה' האחרון פרסמה החברה אזהרת רווח שלפיה היא צפויה לרשום בדוחות הכספיים לרבעון הראשון הפסד של 230-270 מיליון שקל. לשם השוואה, את שנת 2019 סיימה החברה ברווח נקי המיוחס לבעלים של 387 מיליון שקל, ואילו את השנתיים שקדמו לה סיימה ברווח נקי מצטבר של 594 מיליון שקל.

ביום ה' הקרוב מתכננת אפי נכסים (לשעבר אפריקה נכסים) לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2020, הרבעון הראשון בעידן הקורונה. ביום א' שלאחר מכן אף יקיימו בכירי החברה, המנכ"ל אבי ברזילי והמשנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי אריאל גולדשטיין, שיחת ועידה למשקיעים באמצעות אפליקציית זום.

"הנסיבות מצריכות הערכות שווי עדכניות"

אפי נכסים פועלת בתחומים של ייזום, הקמה, השכרה ותפעול של מבנים בישראל (בעיקר לתעשייה, משרדים ומסחר), פיתוח מקרקעין למגורים באירופה, וכן רכישת נכסים, ייזום, הקמה, השכרה ותפעול של מבנים באירופה (בעיקר לתעשייה, למשרדים, למסחר ולמגורים). 

לרווחים הגבוהים שרשמה החברה בשנים 2017-2019 תרמה בעיקר עלייה מצטברת של 971 מיליון שקל בשווי נטו של הנדל"ן להשקעה והנדל"ן להשקעה בהקמה, שבבעלות החברה. כעת מציינת אפי נכסים כי להפסד הגבוה ברבעון הראשון של 2020 תרמה בעיקר ירידה בשווי הנדל"ן שלה, שתתבטא בהפסדי שיערוך (לפני מס) בהיקף מוערך של 270-295 מיליון שקל.

"בשים לב לחוסר הוודאות השורר בשווקים שבהם פועלת החברה על רקע משבר הקורונה והמגבלות החמורות שהוטלו על הפעילות העסקית במדינות רבות, והחשש, כפועל יוצא מכך, מגלישה למיתון במדינות אלה לפרק זמן בלתי ידוע, הנהלת החברה סברה, כי אף שברגיל החברה נוהגת לבצע הערכות שווי של נכסי הנדל"ן להשקעה שלה בתדירות של אחת לשנה במהלך הרבעון השלישי של כל שנה, הנסיבות מצדדות בעריכתן של הערכות שווי עדכניות של מרבית נכסי הנדל"ן להשקעה של החברה, בישראל ובאירופה, על-ידי מעריכי שווי חיצוניים, וזאת לצורך הכנתם של הדוחות הכספיים לרבעון הראשון", הסבירה אפי נכסים.

עוד ציינה החברה, כי "על בסיס טיוטות של הערכות השווי מסתמנת ירידה בשווי ההוגן המצרפי של נכסי הנדל"ן להשקעה של החברה, בעיקר עקב הנחות מעודכנות מטעם מעריכי השווי, הן ביחס לשיעורי ריביות ההיוון, ולדמי השכירות העתידיים, והן ביחס להימשכות התקופה הדרושה להשכרת שטחים פנויים בחלק מנכסי הנדל"ן של החברה באירופה, והכל על רקע המשבר. במסגרת הערכות השווי נלקחו בחשבון הנחות שונות הנוגעות לירידה בהכנסות מנכסים מסוימים (בעיקר הקניונים) של החברה מתחילת הרבעון השני של שנת 2020".

יש לציין, כי מי שניצלה לאחרונה את הירידות במניית אפי נכסים היא חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס. מגה אור רכשה בסוף אפריל עוד כ-1.2% ממניות אפי נכסים תמורת 40.5 מיליון שקל, והגדילה את שיעור החזקתה בה ל-17% (בעלת המניות הגדולה באפי נכסים היא חברת ביג המחזיקה כ-20% במניותיה).