מצטרפת למגמה המתרחבת בעולם: תל אביב מסבה רחובות למדרחובים

עיריית תל אביב תסגור לצמיתות 11 מקטעי רחובות בעיר לתנועת כלי רכב על פני 2.1 ק"מ הפרוסים ברחבי העיר • במקום מסלולי כביש, יוצבו שבילי אופניים ומתחמים לרווחת הציבור, כפי שנעשה רק לאחרונה ברחוב לוינסקי בעיר

מדרחוב לוינסקי בתל אביב / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו
מדרחוב לוינסקי בתל אביב / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

עיריית תל אביב מצטרפת למגמה המתרחבת ברחבי העולם ומודיעה כי תסגור לצמיתות 11 מקטעי רחובות בעיר לתנועת כלי רכב על פני 2.1 ק"מ הפרוסים ברחבי העיר. במקום מסלולי כביש, יוצבו שבילי אופניים ומתחמים לרווחת הציבור, כפי שנעשה רק לאחרונה ברחוב לוינסקי בעיר.

הרחובות הצפויים להיסגר לכלי רכב כבר בשבועות הקרובים, הם רחובות מסחריים אשר בחלקם יוצבו כיסאות וריהוט רחוב. לדברי עיריית תל אביב, המדרחובים צפויים להטיב עם התושבים והמבקרים הרבים, אשר "יזכו ללכת במרחב עירוני בטוח, נגיש ומזמין המקל גם על שמירת כללי הריחוק החברתי".

הרחובות שיוסבו בהדרגה למדרחובים בחודש הקרוב הם אשתורי הפרחי - בו יוסב הרחוב למדרחוב שיחובר לכיכר בזל. בנחלת בנימין ייסגר המקטע שבין הרחובות קלישר לרוטשילד, ויהפוך למדרחוב במטרה להרחיב את מרחב הולכי הרגל ורוכבי האופניים בסביבת אלנבי וכן להרחיב את שטח העסקים. ברחוב הארבעה יהפוך המקטע בין הרחובות קרליבך לדה וינצ'י למדרחוב ויכלול מרחב ציבורי משותף משולב עם אופניים. 

בדרום תל אביב, ברחוב פלורנטין, המדרחוב יתפרס בין הרחובות בן עטר-ויטאל-קורדובירו/פרנקל. במקביל, יורחב שטח פעילות עסקי הלילה. רחוב העלייה השנייה יהפוך למדרחוב בסופי שבוע, ורחוב זה בסמוך לטיילת ישמש הולכי רגל ורוכבי אופניים. רחוב דניאל, בין הרחובות הכרמל והרברט סמואל, יהפוך למדרחוב ויקל על חיבור מסוף הכרמלית לים. 

מדרחוב לוינסקי / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו
 מדרחוב לוינסקי / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

באלוף בצלות תיצור העירייה מדרחוב בין הרחובות נחלת בנימין לרחוב השוק, בתקווה לשפר ולהגדיל את המרחב הציבורי בפלורנטין. רחוב נג'ארה ייסגר לתנועה ויאפשר הגדלה של שטח פעילות העסקים בכרם התימנים. המהלך מקדים את הסגירה הצפויה לקטע במסגרת עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה הצפויות להתחיל בעוד מספר חודשים.

סמטת בית הבד הקטנה תוסב למדרחוב בשעות הערב והלילה ותאפשר את הגדלת שטח הפעילות של עסקי הלילה בעורף בית רומנו ואת שיפור המרחב הציבורי. רחוב יוסי בן יוסי יהפוך למדרחוב 24/7, ורחוב סגולה ביפו יתחבר למדרחוב.

גם שני מדרחובים קיימים יורחבו; במדרחוב שינקין יורחבו זמני פעילות המדרחוב בימי שישי בבוקר ובצהריים בין הרחובות רוטשילד עד אלנבי, לשימוש הולכי הרגל ורוכבי האופניים. מדרחוב לוינסקי, בין רחוב השוק לרחוב הרצל, יהפוך למדרחוב 24/7.

מדרחובים אלה, כאמור, יצטרפו למדרחובים הקיימים הפועלים כיום בלוינסקי ובשינקין. 

הרחבת פריסת המדרחובים בעיר היא חלק מהיפוך המגמה בעיריית תל אביב והרצון לתעדף הולכי רגל ורוכבי אופניים על פני מכוניות ולעודד המסחר המקומי. במסגרת היוזמה ייפתחו הרחובות לתנועת הולכי רגל ואופניים בלבד, תתאפשר נסיעה ברחובות החוצים, תתאפשר כניסת אופניים למתחם, יבוצעו שינויים במיקומי שטחי הפריקה והטעינה לבקשת בעלי העסקים, לא תתאפשר חניית רכבים מול בתי העסק, ומסעדות ודוכני אוכל יוכלו להציב שולחנות וכיסאות בהתאם להנחיות העירייה.

טרנד עולמי גובר

תושבי ערים רבות ברחבי העולם יוצאים מסגר הקורונה למרחב עירוני חדש, וכעת גם תל אביב מצטרפת למגמה של דחיקת רכבים לטובת הולכי רגל, אם כי בקנה-מידה קטן יותר.

בניו יורק מתכנן ראש העיר 160 ק"מ של רחובות ללא מכוניות לקראת היציאה מהסגר, כדי שהתושבים יוכלו לשמור על מרחב אישי גדול בבטחה כשהם הולכים ברחובות העיר.

בבריסל, מרכז העיר הוגדר כאזור שבו מותרת הנסיעה במהירות של 20 קמ"ש בלבד, והרמזורים כולם מהבהבים - כך שניתנת עדיפות להולכי הרגל.

בליטא, המדינה מתכננת להעניק את השטחים הציבוריים לברים ולבתי קפה, באופן שיאפשר ליצור ריחוק פיזי בין הלקוחות.

ניו זילנד, בריסל, בודפשט ודבלין חנכו שבילי אופניים חדשים, "שבילי קורונה", כדי לאפשר לתושבי הערים לרכוב בנוחות באוויר הפתוח, הבטוח יותר, כשהם חוזרים לשגרה.

סן פרנסיסקו שאבה השראה מ"הרחובות האיטיים" של אוקלנד, ותחסום 20 ק"מ במרכז העיר לתנועת כלי רכב. כך יוכלו תושבי העיר לרוץ, לרכוב על אופניים, להיפגש עם חברים,או לילדים לשחק במרחב - מבלי חשש, באופן מרווח, וכאשר האוויר סביבם נקי יותר.

גם בוסטון ומיניאפוליס סוגרות רחובות לתנועת כלי רחב כדי לאפשר ריחוק חברתי במרחב בימי השגרה, וראשת העיר של פריז, אן הידלגו, ניצלה את משבר הקורונה כדי להרחיב מידית את רשת שבילי האופניים בעיר ב-650 ק"מ.

בהולנד מתעוררת כעת יוזמה שקוראת "לחגוג את הקיץ ברחובות", לפנות את המכוניות מהכבישים ולייצר מרחב מרווח לספורט, משחקים ומפגשים, וגם להפוך את הסביבה לירוקה יותר, על הדרך. "חופשה בתוך העיר", הם קוראים לזה, בימים שבהם כלל לא בטוח מתי יוכל הציבור לטוס שוב לחו"ל.