הקלות במערב, גל שני במזרח: ארה"ב ואירופה נפתחות מחדש, בברזיל ורוסיה אלפי נדבקים חדשים

מדינות אסיה בהן ננקטו בתחילת המגפה אמצעים אגרסיביים להתמודדות מפני מגפת הקורונה נאבקות בגלי התפרצות חדשים • הודו האריכה בראשון את הסגר הארצי שלה עד סוף החודש, ברזיל היא כעת הרביעית בעולם בסך ההידבקויות מהקורונה אחרי ארה"ב, רוסיה ובריטניה

שוטר עומד בכביש שעליו מצויר ציור המעורר מודעות לנגיף הקורונה / צילום: Anupam Nath, AP
שוטר עומד בכביש שעליו מצויר ציור המעורר מודעות לנגיף הקורונה / צילום: Anupam Nath, AP

בזמן שארה"ב ומדינות נוספות במערב ממשיכות עם מתווה ההקלות במטרה לפתוח מחדש את הכלכלה אחרי חודשים של סגר בשל התפרצות הקורונה, מדינות אסיה, שנקטו אמצעים אגרסיביים בתחילת המגפה, נאבקות כעת בגלים חדשים של התפרצות.

מעל 4.6 מיליון מקרי קורונה נרשמו בעולם עד כה, עם לפחות 315 אלף מקרי מוות, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור. התמותה בארה"ב עומדת על כ־90 אלף מתים, מה שממצב אותה על יותר מרבע ממספר המתים העולמי.

מדינות נוספות בארה"ב הקלו את ההגבלות בסוף השבוע, ונתנו לעסקים יותר חופש פעולה. בשבת, איידהו שהחלה פתיחה מחדש מדורגת מוקדם יותר החודש, אישרה ישיבה במסעדות תחת תקנות ריחוק חברתי. ניו ג'רזי איפשרה לשירותי סירות חכורות ומעבורות לחדש פעילות אתמול, לאחר שמספר מאושפזי הקורונה במדינה זו ירד בשבועות האחרונים.

בטקסס צפויים להיפתח השבוע מכוני הכושר ובתי קולנוע. זאת, למרות העלייה בהידבקויות ובמקרי המוות במדינה.

במקביל, דיסני הודיעה שהיא תתחיל פתיחה הדרגתית של מתחם הקניות והבידור שלה בפלורידה, "דיסני ספרינגס", כבר בשבוע הקרוב. על פי החלטת דיסני, האורחים יצטרכו לעטות מסכות והחום שלהם יימדד בכניסה.

מזג האוויר החמים יותר משך בסוף השבוע קהלים גדולים לחופים של ניו יורק סיטי וניו ג'רזי, במה שהמחיש יותר מכול את הקשיים הצפויים בשמירה על ריחוק חברתי במקומות הללו בחודשי הקיץ הקרבים. ראש העיר של ניו יורק, ביל דה בלאזיו, אמר שהוא אינו מוכן עדיין לראות את חופי הרחצה בעיר נפתחים בסוף השבוע של יום הזיכרון (25 במאי).

"זה לא הדבר שנכון לעשות במוקד המשבר הזה", הוא אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה ביום ראשון. לדבריו, "הליכה לאורך החופים תותר, אך במקרה הצורך יותקנו גדרות להרחקת אנשים מהחופים".

מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, קרא ביום ראשון במסיבת עיתונאים לתושבי המדינה לצאת ולהיבדק לגילוי נגיף הקורונה. "אני הולך להראות לכם כמה זה קל, פשוט ומהיר להיבדק", הוא אמר וקיבל נעיצה של מטוש באפו לעיני הכתבים.

קואומו אמר שבמדינה מתקיימות כ־40 אלף בדיקות קורונה ביום בלמעלה מ־700 אתרים. במדינת ניו יורק נרשמו עד כה מעל 350 אלף הידבקויות עם 22,619 מקרי מוות מאומתים.

שר הבריאות אלכס אזאר הגן אתמול על מושלי המדינות שפותחים מחדש את הכלכלות שלהן ומסירות מעל האזרחים את הוראות הריתוק לבתים. "הנשיא השאיר את זה למושלי המדינות שמכירים את מצבם בשטח הכי טוב", הוא אמר בראיון ל־CNN. "קשה מאד לשפוט בכל קהילה אם בר, מסעדה או בית ספר שנפתחים זה הדבר הנכון לעשות. לכן המנהיגים המקומיים מובילים את זה".

שר הבריאות הוסיף עוד שממשל טראמפ קבע יעד של 300 מיליון מנות חיסון לקורונה (שלא קיימות עדיין) לעם האמריקאי עד סוף השנה.

בוושינגטון, מחוקקים דמוקרטים קראו אתמול לרפובליקנים בסנאט לקדם את חבילת הסיוע הכלכלי בהיקף 3 טריליון דולר שכמעט הועברה בבית הנבחרים ביום שישי. החבילה הזו כוללת כטריליון דולר של סיוע ישיר למדינות ורשויות מקומיות. הנשיא טראמפ אמר שהיא "מתה בלידתה" בסנאט שבו שולטים הרפובליקנים ובבית הלבן. הוא קרא להפוגה לפני שמעבירים חבילת סיוע ענקית נוספת.

"יש לנו מחויבות מוסרית ואתית לאזרחי ארה"ב ברחבי המדינה לעזור לערים, מדינות ומחוזות", אמר מושל קליפורניה גווין ניוסום בתוכנית "מצב האומה" ב־CNN. לדבריו, קליפורניה עומדת בפני גירעון תקציבי של 54.3 מיליארד דולר ש"נובע ישירות מהמגפה".

בתוך כך, ובזמן שארה"ב והמערב מתחילים להיפתח, בסין דיווחו על חמישה מקרי קורונה חדשים במוצאי שבת, כולל שניים מחו"ל ושלושה מקומיים - כולם במחוז ג'ילין בצפון־מזרח המדינה, שגובל ברוסיה ובצפון קוריאה.

בתגובה, הרשויות ברובע פנגמן בעיר ג'ילין שהיא בירת המחוז הודיעו אתמול לתושבים שעליהם להישאר בבית, וסגרו מקומות ציבוריים כמו בתי קולנוע ומועדוני קריוקי.

זהו המקום השני בסין שמיישם מחדש צעדים כאלו מאז שהמדינה החלה להקל את הוראות הריתוק לבתים בתחילת אפריל. לפני שבוע עיר אחרת בג'ילין, שולאן, אסרה פעילות ציבורית אחרי שאשה שכיבסה מדים של שוטרים הפיצה את הנגיף ל־21 אנשים נוספים בתוך שבוע.

בתוך כך הרשויות בווהאן עורכות בדיקות כלליות לכל אוכלוסיית העיר, שבה פרצה המגפה בדצמבר. ההחלטה התקבלה אחרי ששישה תושבים במתחם במערב העיר נמצאו חיוביים בבדיקות בסוף השבוע, וסיימו בכך רצף של 35 יום ללא מקרים חדשים בעיר.

בדרום קוריאה אובחנו 13 מקרים חדשים בשבת, לפי המרכז הקוריאני לבקרת מחלות ומניעתן. זה היה המספר היומי הנמוך ביותר מאז שרובע חיי הלילה בסאול הפל למוקד התפרצות חדשה החודש, שהובילה לסגירת ברים ומועדוני לילה.

הודו האריכה בראשון את הסגר הארצי שלה עד סוף החודש, כשהיא רשמה 4,987 מקרים חדשים, הסך היומי הגבוה ביותר עד כה. במדינה יש 90,927 מקרים מאומתים, כולל 2,872 מקרי מוות, לפי נתוני משרד הבריאות והרווחה ההודי.

באירופה, מדינות ממשיכות להקל את ההגבלות כאשר מספר ההידבקויות ומקרי המוות יורד. סוף השבוע הראשון של ההקלות בצרפת התאפיין בשמש ברוב חלקי המדינה, ובפתיחת חופי ים לאורך קו החוף של המדינה. מספר החולים המאושפזים בצרפת ירד ב־14% מהשבוע הקודם, ל־19,432 חולים.

בינתיים, באיטליה הודיעו הרשויות כי נסיעות מהמדינה ואליה יותרו החל מה־3 ביוני. ממשלת ספרד אפשרה למלונות ולשטחי ציבור נוספים להיפתח מחדש החל מתחילת השבוע.

ישנן מדינות שרושמות עלייה במקרי הקורונה. רוסיה דיווחה על 9,709 מקרים חדשים אתמול, לסך של מעל 280 אלף - ובכך הפכה למקום השני בעולם במספר הנדבקים אחרי ארה"ב. במשך כמה שבועות, רוסיה פיגרה אחרי מדינות אירופה ואמצעי הסגר שלה החלו רק בסוף מרץ - זמן רב אחרי שכנותיה ממערב. התמותה ברוסיה עומדת על כ־2,700 מקרים.

בברזיל נוספים כ־10-15 אלף מקרים חדשים מדי יום, זאת לפי משרד הבריאות המקומי. ברזיל היא כעת הרביעית בעולם בסך ההידבקויות מהקורונה אחרי ארה"ב, רוסיה ובריטניה, עם כ־241 אלף מקרים מאומתים.